artykuły

abc-caravaninguABC CARAVANINGU
ReklamaBilbord - ACSI przedsprzedaż 2025
ABC caravaningu: co z tym hakiem?

ABC caravaningu: co z tym hakiem?

Czas czytania 3 minuty

Wspominaliśmy już na naszych łamach o tym, jak bezpiecznie ciągnąć przyczepę kempingową. Kontynuując ten wątek, rozwińmy temat samego haka holowniczego, do którego przyczepiamy naszą przyczepę.

Sprawność tego elementu wyposażenia samochodu jest kluczowa dla bezpieczeństwa przejazdu. Ważne jest, aby dobrać zaczep zarówno do możliwości naszego samochodu, jak również naszych preferencji - np. łatwości demontażu. Kierując się zasadą, że bezpieczeństwo na drodze jest najważniejsze, nie powinniśmy nawet przez moment zastanawiać się nad wyborem używanego zaczepu.

Obecnie rynek haków samochodowych jest tak bogaty w różnego rodzaju rozwiązania technologiczne, że każdy kierowca znajdzie produkt odpowiadający jego wymaganiom oraz możliwościom finansowym. Kierowcy, którzy równocześnie chcą zwiększyć ładowności samochodu i zachować jego estetyczny wygląd, mogą zakupić zaczep automatycznie wypinany. Jest to nowoczesne rozwiązanie, dzięki któremu w dwóch ruchach można wypiąć z gniazda nieużywaną kulę zaczepu i schować ją do bagażnika.

Zastosowany w automatycznie wypinanych hakach system dwustopniowego zamka jest prosty w użyciu i zapewnia bezpieczeństwo podczas ciągnięcia przyczepy: uniemożliwia on samoczynne wysunięcie się kuli z gniazda - ocenia Robert Lichocki z firmy Brink Group. - W proponowanym przez nas rozwiązaniu możliwe jest wyjęcie również siedziska zaczepu w celu jego konserwacji czy wymiany. W trakcie użytkowania systemu pionowo wypinanego mogą dostać się do niego różnego rodzaju zabrudzenia. Natomiast w przypadku uszkodzenia siedziska, nie jest konieczny zakup całego systemu, a jedynie tego elementu - dodaje Lichocki.

ReklamaABC caravaningu: co z tym hakiem? 1
Montaż haka holowniczego jest również dobrym rozwiązaniem dla wielbicieli jazdy na rowerze. Zamontowanie bagażnika rowerowego umożliwia bezpieczne przewiezienie rowerów za miasto i korzystanie z nowych tras rowerowych. Specjalnie zaprojektowane haki, do tak zwanych pojazdów „non towing car”, umożliwiają wyposażenie małego, miejskiego samochodu w bagażnik rowerowy. 

Został również rozwiązany prawny problem zasłoniętych tablic rejestracyjnych przez ten rodzaj bagażników. Od stycznia 2016 roku możliwe jest wyrobienie dodatkowej, trzeciej rejestracji i zamontowanie jej na bagażniku.

Korzystając z haka holowniczego istotne jest zadbanie o jego stan, który wpływa na bezpieczeństwo podczas holowania przyczepy. Aby utrzymać kulę zaczepu w dobrym stanie należy pamiętać o plastikowym kapturku ochronnym, który zapobiegnie osadzaniu się brudu oraz korodowaniu kuli. Ochronnie działa także regularne używanie smaru. Odpowiednia konserwacja kuli zmniejszy tarcia, do których dochodzi w trakcie holowania, co wydłuży czas użytkowania tego elementu. Kuli zaczepu nie należy smarować, jeśli posiadamy przyczepę z głowicą zaczepową z dodatkowym systemem stabilizującym. Wówczas dochodzi do zużywana się okładzin ciernych w systemie, a nie samej kuli. Przy użytkowaniu kuli zaczepu należy pamiętać, że powinna mieć ona ok. 50 mm średnicy, nie mieć śladów rdzy i zachować kulisty kształt.


Bartłomiej Ryś18.05.2018
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News