artykuły

podrozePODRÓŻE
ReklamaBilbord - ACK sklep Black Week 23.11-01.12 Sebastian
Pierwsza ścieżka transformacji dla turystyki
  fot. Fot. Komisja Europejska

Pierwsza ścieżka transformacji dla turystyki

Czas czytania 4 minuty

Podczas Europejskich Dni Przemysłu Komisja przedstawiła ścieżkę transformacji dla turystyki. Pierwsza ścieżka transformacji ma angażować społeczeństwo na rzecz odpornego, ekologicznego i cyfrowego ekosystemu turystycznego. A to ważny sygnał, by w sposób szczególny promować ideę caravaningu.

Ścieżka transformacji jest planem opracowanym wspólnie z podmiotami ekosystemu turystycznego. Określono w nim szczegółowo kluczowe działania, cele i warunki sprzyjające osiągnięciu transformacji ekologicznej i cyfrowej oraz długoterminowej odporności sektora.

W opinii KE, ścieżka transformacji wymaga od społeczności turystycznej podjęcia działań w dwudziestu siedmiu obszarach, takich jak: inwestowanie w obieg zamknięty, aby ograniczyć zużycie energii i wody, oraz produkcję odpadów i zanieczyszczeń, a jednocześnie lepiej zaspokoić rosnące zapotrzebowanie na zrównoważoną turystykę; usprawnienie praktyk w zakresie wymiany danych, aby umożliwić nowe innowacyjne usługi turystyczne i poprawić zrównoważone zarządzanie ośrodkami turystycznymi; inwestowanie w umiejętności w celu zapewnienia dostępności wykwalifikowanej siły roboczej i możliwości atrakcyjnej kariery w tym ekosystemie.

- Cieszę się, że możemy dziś przedstawić Państwu wyniki miesięcy współpracy między wszystkimi zainteresowanymi stronami. Udało nam się uzgodnić wspólną wizję unijnej turystyki i sposoby jej realizacji. Ścieżka ta ustala priorytety dla europejskiej turystyki na nadchodzącą dekadę. Chciałbym dziś zaprosić wszystkie zainteresowane strony do udziału we wspólnej ich realizacji - powiedział Thierry Breton, komisarz ds. rynku wewnętrznego UE.

ReklamaPierwsza ścieżka transformacji dla turystyki 1
Aktywne zaangażowanie wszystkich podmiotów z sektora będzie miało kluczowe znaczenie dla powodzenia transformacji ekologicznej i cyfrowej. Dlatego też Komisja opublikowała wczoraj ankietę internetową , w której zachęca unijną społeczność turystyczną do dzielenia się informacjami na temat ich indywidualnych i zbiorowych zobowiązań oraz do wyrażenia zainteresowania współpracą w zakresie realizacji transformacji. Komisja będzie współpracować z zainteresowanymi stronami, aby ukierunkowywać, wspierać i monitorować postępy transformacji.

Kontekst dla caravaningu

Opracowywanie ścieżki transformacji dla turystyki rozpoczęło się w czerwcu 2021 r. konsultacjami z zainteresowanymi stronami. Zorganizowano kilka warsztatów i spotkań w celu zgromadzenia i omówienia propozycji. Ścieżka transformacji dla turystyki stanowi również odpowiedź na wniosek Rady Europejskiej zawarty w jej konkluzjach z 27 maja 2021 r., w którym wzywa się „Komisję i państwa członkowskie, by przy udziale odpowiednich zainteresowanych stron opracowały europejską agendę na rzecz turystyki”. Jest reakcją na przedstawione postulaty i toruje drogę ukierunkowanej na przyszłość transformacji, która zapewni długoterminową odporność ekosystemu turystycznego w okresie do roku 2030 i późniejszym.

Turystyka, jako ekosystem najbardziej dotknięty kryzysem COVID-19, jako pierwsza będzie miała swoją ścieżkę przejściową. Działania w ramach tej ścieżki będą stanowiły kluczowe elementy nadchodzącej europejskiej agendy turystycznej 2030/2050. W dokumencie przeczytamy m.in., że „Turystyka znalazła się na rozdrożu. Intensywne kampanie szczepień przeciwko COVID-19 w całej Europie ograniczają rozprzestrzenianie się wirusa i umożliwiają ponowne rozpoczęcie działalności turystycznej i podróżniczej, acz to ciągle za mało, by powrócić do stanu sprzed kryzysu. Wychodzenie z szoku należy również potraktować jako okazję do zajęcia się zmieniającymi się potrzebami konsumentów”.

ReklamaPierwsza ścieżka transformacji dla turystyki 2
Gdy wczytać się w dokument, nietrudno zauważyć jak wiele mogą mieć do powiedzenia inicjatywy blisko kojarzone z caravaningiem. Prezentowanie najlepszych praktyk – to sformułowanie przewija się wielokrotnie, gdy mowa o promocji turystyki.


Rafał Dobrowolski09.02.2022
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News