artykuły

podrozePODRÓŻE
ReklamaBilbord - ACSI przedsprzedaż 2025
Milenialsi aktywują gen podróży już teraz

Milenialsi aktywują gen podróży już teraz

Czas czytania 4 minuty

Czy z popularyzacją pracy hybrydowej zmaleje znaczenie tradycyjnie postrzeganego sezonu urlopowego? Europejscy milenialsi mają tendencję do rezerwowania turystycznych obiektów noclegowych położonych bliżej domu. Wiosenną podróż zaplanowało już ok. 64 proc. Niemców.

72 procent niemieckich turystów wybiera w pierwszej połowie tego roku wakacje trwające dziesięć dni lub ponad dwa tygodnie. Jest to zauważalna zmiana, ponieważ w przeszłości to właśnie wakacje letnie były dla milenialsów czasem przerwy od pracy. A w tym roku już około 50 proc. podróżników z Niemiec i Wielkiej Brytanii wiosenny wypoczynek planuje w Europie.

Inaczej jest w przypadku milenialsów z Europy Południowej, którzy zazwyczaj wybierają się gdzieś dalej. Najpopularniejszym kierunkiem ich podróży jest Azja – decyduje się na nią 45 proc. urlopowiczów z Hiszpanii, 43 proc. z Włoch i 38 proc. z Francji. Co ciekawe, wiosną 2024 r. Afryka będzie najrzadziej wybieranym kierunkiem podróży – a tak przynajmniej wynika z ankiety zrealizowanej wśród milenialsów przez WeRoad. Wzięło w niej udział ponad 2 tys. respondentów urodzonych w latach 1980–1995 z Niemiec, Francji, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i Włoch.

Słów kilka o założonym w 2017 roku WeRoad. Ten startup z siedzibą w Mediolanie specjalizujący się w grupowych podróżach przygodowych dla pokolenia milenialsów, jest jednym z najszybciej rozwijających się operatorów turystycznych w Europie. W ubiegłym roku firma osiągnęła przychody na poziomie 30 milionów euro i chwali się największą społecznością podróżników w Europie – ma ponad 30 000 klientów i 1,5 miliona obserwujących w mediach społecznościowych. Wizja WeRoad jest krystalicznie jasna: łączenie ludzi, kultur i historii. Ta platforma internetowa daje możliwość nawiązania przyjaźni, łączy ludzi o podobnych poglądach.

ReklamaMilenialsi aktywują gen podróży już teraz 1
Bliżej domu i taniej domem na kołach?

Wspomniane badania pokazują, że rośnie zainteresowanie podróżami zorientowanymi na kontakt z naturą. Tylko 10 proc. respondentów stwierdziło, że woli wycieczki po mieście, a leniwy wypoczynek wybiera 18 procent europejskich milenialsów. Co najmniej jedna piąta osób, które lubią podróżować, chce odkrywać nowe kultury. Ponad 40 procent osób zamierza wiosną poznać lokalną kuchnię, a około 25 procent chciałoby wybrać się na trekking lub snowboard.

Powyższe zainteresowania warto oczywiście mieć na uwadze, gdy chcieć popularyzować zimowy czy wczesno wiosenny caravaning wśród pokolenia millenialsów. Skądinąd późna jesień, zima i wczesna wiosna to w branży wynajmu caravaningu tzw. sezon niski. Można liczyć wówczas na niższe ceny najmu pojazdów kempingowych. Im pogoda bardziej sprzyja kempingowym podróżom, tym bardziej rosną ceny w wypożyczalniach. To oczywiste, bo znacząco rośnie zapotrzebowanie na takie usługi.

A że faktycznie Europejczycy coraz częściej lubią podróżować np. wczesną wiosną dowodzą analizy poczynione przez Eurostat.

Poza szczytem sezonu

W 2023 r. liczba nocy spędzonych w obiektach noclegowych w krajach UE osiągnęła 2,9 miliarda. Stanowi to wzrost o 6,1% w porównaniu z rokiem 2022 i o 1,4% w porównaniu z rokiem 2019 przed pandemią. Co ciekawsze, na wykresie obejmującym lata 2020-2023 wyraźnie widać wzrost liczby noclegów turystycznych poza tradycyjnie postrzeganym czasem wakacyjnych wojaży.

Milenialsi aktywują gen podróży już teraz 2

ReklamaMilenialsi aktywują gen podróży już teraz 3
Podkreślmy, że najnowsze dane Eurostat biorą pod uwagę tylko i wyłącznie obiekty zakwaterowania turystycznego. Opisywane w grupach zgodnie ze statystyczną klasyfikacją działalności gospodarczej we Wspólnocie Europejskiej (NACE). I tak np. kod I553 to: pola kempingowe, parkingi dla kamperów i parkingi dla przyczep kempingowych.

I na koniec dodajmy, że pokolenie dzisiejszych 30- i 40-latków nie chce powrotu do biura i sztywnych ram pracy. W zamian oczekują pracy zdalnej lub hybrydowego modelu kariery zawodowej. Mimo że pandemia zmieniła podejście do pracy stacjonarnej wszystkich pracowników, w przypadku milenialsów niechęć do powrotu do normalności sprzed pandemii jest szczególnie zauważalna.

Fot. CIVD / Eurostat


Michał Żak20.03.2024
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News