artykuły

przeglad-rynkuPRZEGLĄD RYNKU
ReklamaBilbord - Honda agregaty 2024 22.07-31.07 Sebastian

Rowerowe wariacje

Czas czytania 6 minut
Rowerowe wariacje
Rowery są z reguły obowiązkowym wyposażeniem każdego prawdziwego caravaningowca. Jazda na nich pozwala nie tylko zachować kondycję (lub jej nabrać) w czasie wakacyjnych wypraw, ale również umożliwia dojazd do najbliższego sklepu w okolicy kempingu bez konieczności używania auta.

Powstaje jednak pytanie: jak przewozić rower, podróżując z przyczepą kempingową lub kamperem? Sposobów jest kilka.

Na samochodzie
Najpopularniejszym w naszym kraju sposobem przewozu rowerów (nie tylko podczas podróży z przyczepą) jest umocowanie ich na dachu auta. Do tego celu potrzebne są dwie poprzeczne belki bazowe, do których dopiero montujemy uchwyty rowerowe. Wadą tego rozwiązania jest znacznie podwyższony środek ciężkości auta, zwiększone zużycie paliwa, a także świst powietrza opływającego rowery. Największa zaleta to stosunkowo niski koszt zakupu uchwytów rowerowych. Natomiast belki bazowe możemy wykorzystywać do innych celów, np. do zamocowania boksu z nartami w czasie zimowych eskapad.

Rowerowe wariacje 1


Bagażnik na dwa rowery umieszczony na dyszlu przyczepy (Fiamma).

Rowerowe wariacje 2


Fiamma produkuje także specjalne przykrycia na rowery umieszczone na bagażniku.

Na dachu auta możemy z reguły przewieźć 4 rowery. Jeśli jednak posiadamy odpowiednio „szeroki dach”, może to być nawet 6 rowerów! Ciągnąc przyczepę, można także zamontować na tylnej klapie auta uchwyt rowerowy pozwalający zamocować na nim do 4 rowerów. Największą wadą jest w tym wypadku mocno utrudniony dostęp do bagażnika samochodu, gdyż producenci bagażników nie zalecają otwierania tylnej klapy razem z zamocowanymi w uchwycie rowerami.

Rowerowe wariacje 3

ReklamaRowerowe wariacje 4

OB PLUS Omnistor TWIN.

Na przyczepie
Przyczepa kempingowa sama w sobie jest także doskonałą bazą do przewozu rowerów. Należy tutaj rozróżnić trzy sposoby mocowania rowerów:
• na dyszlu przyczepy
• na tylnej ścianie przyczepy
• w środku przyczepy.

Rowerowe wariacje 5


OMNI-BIKE Deluxe Omnistora zamocowany na kamperze.

Najpopularniejsze uchwyty do zamocowania na dyszlu przyczepy (a także na tylnej ścianie) produkowane są przez znane każdemu caravaningowcowi firmy Fiamma i Omnistor. Nowe modele uchwytów posiadają nawet możliwość odchylania się od pionu, by ułatwić dostęp do schowka z butlami gazowymi (przy zamocowanych jednocześnie na uchwycie rowerach). Ich dużą zaletą jest montaż bez konieczności wiercenia. Używając tego typu uchwytów, możemy przewieźć 2 rowery, choć dostępne są bagażniki na 3 rowery (np. Fiamma CARRY-BIKE CARAVAN XLA PRO 300). Ceny tego typu uchwytów wahają się od 418 zł do 870 zł.

Rowerowe wariacje 6


Rower można też przewozić w środku.

Rowerowe wariacje 7


Schemat Garage Standard (Fiamma)

Rowerowe wariacje 8


Mocowanie złożone...

Rowerowe wariacje 9


... i rozłożone.

Inny sposób umocowania rowerów na dyszlu proponują między innymi firmy Twinny Load czy AL-KO. Specjalnie zaprojektowany „wirtualny” hak holowniczy pozwala po jego zamocowaniu na dyszlu na użycie zwykłego bagażnika przystosowanego do montażu na standardowym haku holowniczym auta. Rozwiązanie to daje możliwość przełożenia bagażnika rowerowego z dyszla przyczepy na hak samochodu i przewóz (na ogół 2 rowerów) do innych atrakcyjnych miejsc, przy jednoczesnym pozostawieniu przyczepy na kempingu.

Rowerowe wariacje 10

ReklamaRowerowe wariacje 11

Kolejnym sposobem jest zamocowanie rowerów na specjalnych uchwytach rowerowych, przymocowanych na tylnej ścianie przyczepy. Należy pamiętać o zamocowaniu tych bagażników w specjalnie przeznaczonych do tego konstrukcyjnie miejscach. W przypadku takich uchwytów zaleca się ich montaż u autoryzowanego sprzedawcy. Niektóre firmy (np. Fiamma) produkują bagażniki rowerowe montowane na tylnej ścianie przeznaczone do konkretnych marek przyczep (np. do Hobby). Używając uchwytów tego typu, można przewieźć aż do 4 rowerów. Najczęściej jednak przewozi się w ten sposób 2 rowery. Za bagażniki montowane na tyle przyczepy zapłacimy od 537 zł do prawie 2000 zł!

Rowerowe wariacje 12



Posiadając w swojej przyczepie odpowiednio duży luk bagażowy, możemy pokusić się o umieszczenie rowerów właśnie tam. Produkowane są specjalne uchwyty pozwalające w bezpieczny sposób przewozić rowery „w garażu”. Sposób ten jest jednak bardzo rzadko stosowany w przyczepach ze względu na małą liczbę modeli przyczep posiadających wystarczającą przestrzeń w luku bagażowym, w przeciwieństwie do kamperów, gdzie taki sposób przewożenia „dwóch kołek” jest dość popularny. Zasadniczo każdy właściciel przyczepy może także przewozić swój rower(y) w jej środku. Holenderska firma Twinny Load (pamiętajmy, że Holandia to królestwo rowerowe) oferuje specjalne stelaże do zamocowania bagażnika rowerowego (montowanego normalnie na haku auta) w środku przyczepy. Z takiego bagażnika można po dotarciu na kemping korzystać mocując go na zwykłym haku holowniczym pojazdu.

Na/w kamperze
Bardzo popularnym wśród kamperowców sposobem przewożenia rowerów jest ich umiejscowienie w tzw. garażu, czyli w przepastnym luku bagażowym. Oczywiście, rowery należy zabezpieczyć przed przemieszczaniem się w specjalnych mocowaniach. Przewożąc rowery w ten sposób, uniezależniamy się od warunków pogodowych i mamy pewność, że rowery będą zawsze czyste, a także – co również dla wielu osób jest istotne – nie będą wystawione na widok osób trzecich. Mankamentem takiego przewozu rowerów jest ograniczenie (lub zupełny brak) wolnego miejsca w luku bagażowym. Jeśli jednak załadujemy tam foteliki, stolik i pozostały sprzęt kempingowy, jako alternatywę możemy zastosować bagażniki montowane na tylnej ścianie kampera. Mają one praktycznie identyczną budowę (i ceny) jak bagażniki tego samego typu montowane na przyczepach. W ten sposób możemy umieścić do 4 rowerów.

Rowerowe wariacje 13



Należy w tym miejscu wspomnieć o dodatkowej możliwości przewozu rowerów kamperem: możemy po prostu zamontować w kamperze hak holowniczy i umieścić na nim bagażnik rowerowy przystosowany specjalnie do takich haków, np. szwedzkiej firmy Thule. Zaletą tego rozwiązania jest możliwość zastosowania tegoż samego uchwytu na zwykłym aucie osobowym (oczywiście posiadającym hak holowniczy). Na tego rodzaju bagażniku przewieziemy do 4 rowerów.

Importerem bagażników Fiamma oraz Omnistor w Polsce jest firma Adria Caravan Polska. Więcej informacji na stronach:
www.adriacaravan.pl
www.fiamma.pl
www.omnistor.pl


Strony innych producentów:
www.twinnyload.nl
www.thule.pl


Rowerowe wariacje 14


Wirtualny hak mocowany na dyszlu.

Rowerowe wariacje 15


Garage Standard Plus (Fiamma) na cztery rowery. Można go złożyć, gdy rowerów nie przewozimy.

Rowerowe wariacje 16



Rowerowe wariacje 17



Rowerowe wariacje 18


Bardzo ważne jest dobre zamocowanie roweru na bagażniku. Oto dwie propozycje Fiammy.

Rowerowe wariacje 19


Wyprofilowana rynienka z zamocowaniami.

Podsumowanie
Można stwierdzić, że dla każdego znajdzie się odpowiedni sposób na przewiezienie rowerów. Na drogach europejskich bardzo często spotyka się różnego rodzaju „mixy” bagażnikowe typu: „dach auta - dyszel” czy też „dyszel – tylna ściana przyczepy (lub auta)”, pozwalające ich właścicielom na przewóz odpowiedniej liczby rowerów lub po prostu na wykorzystanie posiadanych uchwytów rowerowych bez konieczności dokupowania nowych.

Emilian G. Kryska

24.03.2009
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News