artykuły

przeglad-rynkuPRZEGLĄD RYNKU
ReklamaBilbord - ACSI przedsprzedaż 2025

Przyczepa ze stabilizatorem jazdy

Czas czytania 2 minuty
Przyczepa ze stabilizatorem jazdy
Historia stabilizatorów sięga roku 1844, kiedy Johannes Bernd Knebel założył kuźnię, która stała się początkiem fabryki Westfalia. Tam właśnie, w 1932 roku powstał pierwszy w historii zaczep kulowy z hakiem. System został opatentowany i wprowadzony do produkcji seryjnej.

Zaczep ze stabilizatorem jest to urządzenie montowane do przyczep. Odznacza się specjalnymi właściwościami amortyzacyjnymi, które w krytycznych sytuacjach do minimum redukują niebezpieczne przechyły boczne i tak zwane wężykowanie przyczepy. Zaczepy są różnej budowy, choć łączy je wspólna cecha, jaką jest wbudowanie w zaczep okładziny ciernej. Zazwyczaj w zaczepie są dwie okładziny, ale istnieją zaczepy również z czterema okładzinami, jak np. ALKO AKS 3004. Cztery okładziny zwiększają żywotność i skuteczność działania zaczepu. Inną firmą produkującą stabilizatory jest Winterhoff.

Jak działa stabilizator?
Widać tutaj duże podobieństwo do układów hamulcowych, w których również występują klocki lub szczęki hamulcowe. Kula jest zakleszczona pomiędzy szczękami z okładzinami ciernymi, niczym w imadle, z siłą sięgającą nawet 1,5 tony. Szczęki są umiejscowione tak, by bez luzu przylegały do kuli haka. Zaciśnięcie dźwigni urządzenia stabilizującego powoduje równomierny docisk szczęk zaczepu.

Przyczepa ze stabilizatorem jazdy 1


W trakcie eksploatacji istnieje możliwość kontroli zużycia okładzin ciernych oraz ich wymiany (zalecane w stacjach serwisowych).Teoretyczna żywotność okładzin stabilizatora to 50 tys. km. Wszystkie szczękowe systemy stabilizacji toru jazdy bezwzględnie wymagają stosowania kuli haka holowniczego wolnego od smarów czy powłok lakierniczych, które powodują uszkodzenia stabilizatora.
ReklamaPrzyczepa ze stabilizatorem jazdy 2

Do jakich przyczep?
Teoretycznie do każdej przyczepy można zastosować stabilizator. Przede wszystkim urządzenia przeznaczone są do przyczep o dużych gabarytach i masie, czyli kempingowych, podłodziowych czy do przewozu koni. Dzięki dobrze dobranemu stabilizatorowi zyskujemy w sytuacji krytycznej możliwość opanowania przyczepy. Ponadto możemy poruszać się z wyższą prędkością jazdy (należy zwrócić uwagę na obowiązujące przepisy) i lepiej tłumione są stuki.
Więcej na: www.nachtman.pl

Krzysztof Nachtman
Oprac. Dorota Nowak
Zdjęcia: AL-KO

24.03.2009
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News