artykuły

przeglad-rynkuPRZEGLĄD RYNKU
ReklamaBilbord - bookingcamper zacznij zarabiac

Krótka historia marki ADRIA

Czas czytania 5 minut

Słoweńska marka Adria cieszy się na polskim rynku dużym zainteresowaniem. Jej głównymi produktami są przyczepy i samochody kempingowe pod nazwą Adria i Adriatik. W tym roku firma obchodzi swoje czterdziestolecie. Obecna od kilkunastu lat na polskim rynku, prowadzi jedne z największych w Polsce kampanie reklamowe. Dzięki tym kampaniom promuje nie tylko swoje produkty, ale też caravaningowy styl życia.

Krótka historia marki ADRIA 1



Wszystko zaczęło się czterdzieści lat temu, od pierwszej przyczepy Adria 375. Pierwsze kampery powstały natomiast w 1982 roku. Od tego czasu Adrii udaje się odnosić coraz większe sukcesy na trudnym i wymagającym rynku caravaningowym Europy Zachodniej, gdzie dziś sprzedaje 99 proc. swoich przyczep i kamperów.

Krótka historia marki ADRIA 2



Produkty Adrii są również sprzedawane na rynek japoński i australijski oraz – polski. Pod marką Adria kryje się dzisiaj Grupa Adria, w skład której wchodzi firma Adria Mobil i dziewięć firm współpracujących.

Krótka historia marki ADRIA 3



Oprócz podstawowej działalności, jaką stanowi produkcja przyczep i samochodów kempingowych, Grupa Adria skupia firmy produkujące sprzęt służący spędzaniu wolnego czasu i podróżowaniu. Jedną z misji firmy jest stanie się „partnerem w spędzaniu wolnego czasu”. Realizowana ona jest przez zorganizowaną sieć punktów sprzedaży, usług posprzedażowych oraz usług turystycznych. W Polsce to zadanie wypełnia Adria Caravan Polska z siedzibą w Katowicach, która rozpoczęła w tym roku Konkurs Adria Satisfaction.

ReklamaKrótka historia marki ADRIA 4
Krótka historia marki ADRIA 5



Udział Adrii w rynku europejskim wynosi 6,5 proc., co daje jej piąte miejsce wśród europejskich producentów przyczep i samochodów kempingowych.

Krótka historia marki ADRIA 6



Wybór najważniejszych dat w historii Adrii

1965

W sierpniu powstaje prototyp modelu przyczepy Adria 375, który zostaje pokazany na targach w Sztokholmie.

1967
Produkcja wzrasta z jednej do trzech przyczep dziennie.

1970
W tym sezonie przyczepy otrzymały dekoracyjny niebieskie pas wzdłuż okien przyczepy.

1972
W październiku zostaje otwarta nowa fabryka w Brežice. Dwa tygodnie później zostaje otwarta druga fabryka w Deinze niedaleko Gent w Belgii. Dzięki przyczepom IMV staje się największym słoweńskim eksporterem. IMV posiada już siedem fabryk poza granicami Słowenii.

1978
Powstają nowe modele przyczep drugiej generacji.

1979
Rozpoczęcie budowy nowej fabryki w Novo Mesto.

1982
Powstaje nowy model Mistral, który zapoczątkował przyczepy trzeciej generacji. Przyczepa została zaprojektowana przez francuskiego projektanta Joela Bretechera. Powstają dwa pierwsze modele samochodów kempingowych Adriatik 420 i 450 na bazie Renault Master.

1987
Powstaje Kamper - połączenie przyczepy i domku-kontenera. Firma MAZ z Mińska kupuje technologię produkcji przyczep 350 i 400.

1988
Współpraca z projektantem Petarnosterem tworzy podwaliny budowy wizerunku Adria. Powstaje nowe logo „mały ślimak”.

1989
W grudniu, po referendum, IMV przeradza się w trzy spółki joint-venture: Revoz, Adria Caravan i TPV.

ReklamaKrótka historia marki ADRIA 7

1991
Powstaje Adria Internacional z siedzibą w Paryżu. Nowym głównym dyrektorem zostaje Andreas Poschacher.

1994
Powstaje piąta generacja przyczep – Unica.

1995
Realizacja projektu Pössel, zakończona powstaniem samochodów kempingowych na bazie vanów.

1996
W czerwcu produkcja zostaje przeniesiona do nowej firmy o nazwie Adria Mobil d.o.o. Nowym dyrektorem zostaje Sonja Gole. W październiku Adria Caravan d.d. ogłasza bankructwo.

1997
Adria otrzymuje certyfikat jakości ISO 9001. W tym roku wyprodukowano 4017 przyczep i 177 kamperów na bazie vana.

1998
W Novo Mesto rusza produkcja samochodów kempingowych. Powstaje samochód
z alkową na bazie Fiata.

1999
Powstaje przyczepa Aura i zintegrowany kamper Coral.

2001
Pierwszą przyczepą siódmej generacji zostaje Adiva. Otwarcie Avtohiša Adria. Powstaje samochód z alkową na bazie Mercedesa - Stargo.

2002
Powstaje prototyp Adria Home i samochód Win. Adria otrzymuje „Gazelę” - nagrodę dla najszybciej rozwijającej się firmy w Słowenii. Adria jest pierwszą firmą w swoim regionie (Dolenjska-Posavje) i trzecią w kraju.

2003
Powstaje przyczepa Adora - początek ósmej generacji. W Chorwacji powstaje Adrie More. Poza Słowenią powstały dwie podległe firmy: Adria Mobil Szwajcaria (sprzedaż na terenie Szwajcarii) i Adria Concessionaires (sprzedaż w Wielkiej Brytanii). Powstaje mały samochód kempingowy 3Way na bazie Renault Traffic. Powstanie nowej serii produktów specjalnie na rynek brytyjski.

2004
W styczniu Słoweńska Izba Gospodarcza przyznaje Sonji Gole nagrodę za osiągnięcia w biznesie. Podpisanie w Belgradzie kontraktu na budowę nowej fabryki w Novo Mesto. Powstaje zintegrowany kamper o nazwie Izola na bazie Renault Master. Główny dyrektor Adrii Sonja Gole otrzymuje nagrodę Menedżera roku 2004. W grudniu firma Autocommerce d.d. staje się właścicielem Adria Mobil d.o.o.

2005
Powstaje pierwsza przyczepa dziewiątej generacji – Action. 7 października ma miejsce uroczyste otwarcie nowej fabryki. Jest to obecnie najnowocześniejsza fabryka przyczep i samochodów kempingowych w Europie.

Krótka historia marki ADRIA 8



Oprac. Dariusz Wołodźko
Współpraca: Grzegorz Naciuk


03.03.2009
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News