Słoweńska marka Adria cieszy się na polskim rynku dużym zainteresowaniem. Jej głównymi produktami są przyczepy i samochody kempingowe pod nazwą Adria i Adriatik. W tym roku firma obchodzi swoje czterdziestolecie. Obecna od kilkunastu lat na polskim rynku, prowadzi jedne z największych w Polsce kampanie reklamowe. Dzięki tym kampaniom promuje nie tylko swoje produkty, ale też caravaningowy styl życia.
Wszystko zaczęło się czterdzieści lat temu, od pierwszej przyczepy Adria 375. Pierwsze kampery powstały natomiast w 1982 roku. Od tego czasu Adrii udaje się odnosić coraz większe sukcesy na trudnym i wymagającym rynku caravaningowym Europy Zachodniej, gdzie dziś sprzedaje 99 proc. swoich przyczep i kamperów.
Produkty Adrii są również sprzedawane na rynek japoński i australijski oraz – polski. Pod marką Adria kryje się dzisiaj Grupa Adria, w skład której wchodzi firma Adria Mobil i dziewięć firm współpracujących.
Oprócz podstawowej działalności, jaką stanowi produkcja przyczep i samochodów kempingowych, Grupa Adria skupia firmy produkujące sprzęt służący spędzaniu wolnego czasu i podróżowaniu. Jedną z misji firmy jest stanie się „partnerem w spędzaniu wolnego czasu”. Realizowana ona jest przez zorganizowaną sieć punktów sprzedaży, usług posprzedażowych oraz usług turystycznych. W Polsce to zadanie wypełnia Adria Caravan Polska z siedzibą w Katowicach, która rozpoczęła w tym roku Konkurs Adria Satisfaction.
Udział Adrii w rynku europejskim wynosi 6,5 proc., co daje jej piąte miejsce wśród europejskich producentów przyczep i samochodów kempingowych.
Wybór najważniejszych dat w historii Adrii
1965
W sierpniu powstaje prototyp modelu przyczepy Adria 375, który zostaje pokazany na targach w Sztokholmie.
1967
Produkcja wzrasta z jednej do trzech przyczep dziennie.
1970
W tym sezonie przyczepy otrzymały dekoracyjny niebieskie pas wzdłuż okien przyczepy.
1972
W październiku zostaje otwarta nowa fabryka w Brežice. Dwa tygodnie później zostaje otwarta druga fabryka w Deinze niedaleko Gent w Belgii. Dzięki przyczepom IMV staje się największym słoweńskim eksporterem. IMV posiada już siedem fabryk poza granicami Słowenii.
1978
Powstają nowe modele przyczep drugiej generacji.
1979
Rozpoczęcie budowy nowej fabryki w Novo Mesto.
1982
Powstaje nowy model Mistral, który zapoczątkował przyczepy trzeciej generacji. Przyczepa została zaprojektowana przez francuskiego projektanta Joela Bretechera. Powstają dwa pierwsze modele samochodów kempingowych Adriatik 420 i 450 na bazie Renault Master.
1987
Powstaje Kamper - połączenie przyczepy i domku-kontenera. Firma MAZ z Mińska kupuje technologię produkcji przyczep 350 i 400.
1988
Współpraca z projektantem Petarnosterem tworzy podwaliny budowy wizerunku Adria. Powstaje nowe logo „mały ślimak”.
1989
W grudniu, po referendum, IMV przeradza się w trzy spółki joint-venture: Revoz, Adria Caravan i TPV.
Oprac. Dariusz Wołodźko
Współpraca: Grzegorz Naciuk