Jakkolwiek poduszki pneumatyczne zaprojektowano tak, aby zapewnić lata i tysiące kilometrów bezproblemowego użytkowania w trudnych warunkach pracy, to ich trwałość zależy także od użytkownika pojazdu. Na szczęście tzw. lista kontrolna jest nieskomplikowana i wymaga tylko kilku minut.
Trwałość pneumatyki zawieszenia zależy także od użytkownika pojazdu i podlega obsłudze jak inne części zawieszenia pojazdu, takie jak tuleje, amortyzatory i pozostałe elementy. W przypadku najczęściej spotykanych usterek resorów pneumatycznych, których nie obejmuje gwarancja, wina leży po stronie użytkownika. Większość awarii jest powodowana przez brak konserwacji zawieszenia lub niewłaściwy sposób zastosowania.
– Firma INTRAK Sp z o.o. gwarantuje, że każda poduszka pneumatyczna jest szczegółowo badana i jest na niej przeprowadzana próba ciśnieniowa. Ogromna większość przedwczesnych uszkodzeń i w konsekwencji zwrotów na podstawie gwarancji okazuje się nie być wadą mieszka w rozumieniu gwarancji, natomiast usterka jest spowodowana przez inne problemy związane z zawieszeniem lub nieprawidłowym użytkowaniem – dzieli się swą obserwacją Łukasz Czarkowski, CEO INTRAK Sp. z o.o.
Słów kilka o typowych uszkodzeniach poduszek powietrznych związanych z niewłaściwą eksploatacją. Wysokie ciśnienie czy całkowite napełnienie przez długi okres może sprzyjać przecięciu obwodowemu poduszki, często przy styku z kielichem. Przeciążony pojazd często skutkuje efektem dobijania. Powodem mogą być ubytki powietrza (np. wokół nakrętek mocujących), acz równie dobrze połamany lub wadliwy amortyzator. Poluźnienie opaski pierścieniowej może być przyczyną jazdy w położeniu wydłużonym przy małym ciśnieniu powietrza.
Kilka słów więcej o zabiegach konserwujących. Zacznijmy od listy części, które powinny być sprawdzane w momencie, gdy pojazd podlega przeglądowi okresowemu. Wszystkie samochody z zawieszeniem pneumatycznym mają określoną wysokość jazdy ustaloną przez producenta. Ta wysokość, którą znaleźć można w Twojej instrukcji obsługi, powinna być utrzymywana w granicach 150 mm. Ten wymiar może być sprawdzany przy pustym i załadowanym pojeździe. Jest inaczej? Nim podejmiesz się jakichkolwiek czynności, nigdy nie serwisuj zawieszenia pneumatycznego przy napełnionych poduszkach pneumatycznych.
Co można zrobić we własnym zakresie? Na wstępie skontroluj średnicę zewnętrzną poduszki pneumatycznej, szukaj śladów nieregularnego zużycia lub spękań na skutek ciepła. Sprawdź przewody powietrza – nie mogą mieć one kontaktu z częścią zewnętrzną poduszki, inaczej bardzo szybko wytrą w niej dziurę. Sprawdź też, czy jest wystarczająca szczelina wokół całego obwodu poduszki pneumatycznej przy jego maksymalnej średnicy. Zawory poziomujące (lub zawory kontroli wysokości) odgrywają dużą rolę i zapewniają, że cały układ miechów pneumatycznych pracuje w wymagany sposób. Wyczyść je, skontroluj i wymień w razie potrzeby. Upewnij się, że posiadane amortyzatory są dobrej jakości.
Amortyzator normalnie ogranicza i odbój mieszka pneumatycznego zabezpiecza go przed zbyt dużym zakresem pracy. Sprawdź każdy pod kątem wycieków oleju hydraulicznego, zużycia lub zniszczenia łączników końcowych. Sprawdź dokręcenie wszystkich elementów mocujących (nakrętek i śrub). Jeżeli okaże się, że są luźne, dociągnij je do momentu wykazanego w specyfikacji.
Na koniec zostaw czyszczenie. Akceptowane jest czyszczenie przy użyciu następujących środków: woda z mydłem, alkohol metylowy, alkohol etylowy, alkohol izopropylowy. Wszystkie rozpuszczalniki organiczne, otwarty płomień, środki ścieralne czy czyszczenie za pomocą pary pod ciśnieniem są nieakceptowane.
Fot. INTRAK Sp. z o.o.
Artykuł pochodzi z numeru 4 (118) 2024 r. magazynu „Polski Caravaning”.
Chcesz być na bieżąco? Zamów prenumeratę – teraz jeszcze taniej i szybciej.