artykuły

przeglad-rynkuPRZEGLĄD RYNKU
ReklamaBilbord - ACSI przedsprzedaż 2025

Klimatyzacja w przyczepie i kamperze

Czas czytania 7 minut
Klimatyzacja w przyczepie i kamperze
Kuchnia, toaleta, prysznic, sprzęt audiowizualny – to już praktycznie standard w naszych pojazdach. W nowszych kamperach i przyczepach dochodzi do tego z reguły klimatyzacja. A jeżeli jej nie mamy, to warto pomyśleć o jej zakupie.

W gorące dni otwieranie okien i wietrzenie może nie wystarczyć. Rozwiązaniem coraz częściej stosowanym przez producentów i użytkowników jest zamontowanie klimatyzacji.

Klimatyzacja w przyczepie i kamperze 1


Klimatyzatory Dometic zamontowane na dachu.

Dwa w jednym
Podstawowym zadaniem klimatyzatora jest utrzymywanie właściwej temperatury wewnątrz pojazdu, redukcja wilgotności i oczyszczanie powietrza. Latem dostarcza świeże, osuszone powietrze, natomiast zimą ogrzane. W obydwu przypadkach, temperaturę ustawia użytkownik. Jednak dziś klimatyzator nie tylko chłodzi, ale też ogrzewa wnętrze (np. Dometic HB 2500) czy daje… dodatkowe oświetlenie (Dometic B 2200).

Klimatyzacja w przyczepie i kamperze 2


Dometic HB 2500.

Cicho i ekonomicznie
Klimatyzatory podczas działania zbytnio nie hałasują, szczególnie jeżeli posiadają kompresor rotacyjny, który jest cichszy. Nowy Saphir Vario od Trumy, dzięki trzem ustawieniom mocy (600 W, 1500 W i 2000 W) pozwala na dopasowanie pracy urządzenia do naszych potrzeb. Szybko schładza pomieszczenia nawet przy ustawieniu najmniejszej mocy, nie zakłócając przy tym ciszy. Szczególne znaczenie ma to nocą, kiedy śpimy. Warto dodać, że ustawienie 1500 W jest bardzo przydatne na kempingach południowej Europy, gdzie zabezpieczenia elektryczne są niewystarczające (pobór prądu przy tym ustawieniu to zaledwie 3 ampery).

Klimatyzacja w przyczepie i kamperze 3

ReklamaKlimatyzacja w przyczepie i kamperze 4

Dometic B 2200.

Gdzie umieścić?
Jedni użytkownicy wolą mieć klimatyzator na dachu, inni w środku pojazdu. Obydwa rozwiązania mają swoje zalety. Montując go na dachu, zaoszczędzamy miejsce w środku. Jednak nowoczesne klimatyzatory nie zajmują dużo miejsca i można je zamontować np. pod siedziskiem. Klimatyzator Trumy Saphir Vario ma tylko dwadzieścia centymetrów wysokości i z łatwością daje się tam umieścić w przestrzeni międzypodłogowej. Mimo że jego waga jest najmniejsza z obecnie dostępnych (27 kilogramów), to dodatkową zaletą jest obniżenie w tym przypadku środka ciężkości kampera czy przyczepy. Natomiast model Frostair 2300 można zamontować na podłodze, w schowku na pościel lub wnęce kanapowej, przez co nie zajmuje miejsca i nie obciąża dachu pojazdu, obniżając jednocześnie jego środek ciężkości. Frostair 2300 dostępny jest w dwóch wersjach montażowych (lewej i prawej), co umożliwia montaż w każdym przypadku już istniejącej zabudowy pojazdu. Dodatkowym plusem montażu instalacji wewnątrz jest to, że nie traci się okna dachowego.

Klimatyzacja w przyczepie i kamperze 5


Klimatyzator Dometic B 3200 jest najsilniejszym w ofercie firmy i służy do klimatyzowania dużych powierzchni.

Klimatyzacja w przyczepie i kamperze 6


Klimatyzatory montowane na dachu są aerodynamiczne. Na zdjęciu: Dometic B 2200.

Klimatyzacja w przyczepie i kamperze 7


Klimatyzację dachową można zamontować w otworze na okno dachowe.

Montaż na dachu
Jeżeli instalujemy jeden klimatyzator, należy go założyć w tylnej części dachu pojazdu. Przed założeniem upewnijmy się, że w danym miejscu nie znajdują się zainstalowane wcześniej lampki lub czy nie ma tam szafy, drzwi, zasłon itd. Klimatyzator powinien zostać zamontowany w poziomie. Upewnijmy się czy producent naszej przyczepy albo kampera dopuszcza stałe obciążenie i przenoszenie naprężeń podczas jazdy. Niektórzy producenci uwzględniają miejsce do samodzielnego montażu klimatyzatorów przy konstrukcji dachu i prowadzenia przewodów elektrycznych. Możemy też wykorzystać do tego celu otwory dachowe przeznaczone na świetliki czy okna wentylacyjne. Szczegóły montażu znajdziemy w instrukcji producenta klimatyzatora, którą koniecznie przeczytajmy przed przystąpieniem do zakładania!

Klimatyzacja w przyczepie i kamperze 8

ReklamaKlimatyzacja w przyczepie i kamperze 9

Wymiana filtra w klimatyzatorze Dometic.

Jak korzystać?
Najlepiej pozamykać okna i drzwi, by poprawić izolację termiczną pojazdu. Następnie ustawiamy optymalną temperaturę i nawiew. Od czasu do czasu należy przetrzeć klimatyzator wilgotną szmatką (nie używać benzyny ani rozpuszczalnika). Regularnie należy sprawdzać czy otwory odpływowe wody nie są zatkane. Regularnie też czyśćmy filtr. W tym celu wyjmijmy go i umyjmy w wodzie z dodatkiem płynu do mycia. Pamiętajmy, by wysuszyć go przed ponownym włożeniem na miejsce.

Klimatyzacja w przyczepie i kamperze 10


Schemat działania Saphira Vario.

Na co dzień
Wszystkie funkcje sterowane są z wewnętrznego panelu umieszczonego zazwyczaj przy kratkach nawiewowych. Można za jego pomocą ustawiać temperaturę chłodzenia lub grzania, prędkość przepływu powietrza, a także czas, na jaki ma on być włączony. W urządzeniach Trumy temperaturę można wybrać za pomocą zdalnego pilota działającego na podczerwień. Temperatura jest później automatycznie utrzymywana. Warto też dodać, że dzięki zastosowaniu filtra pyłków, klimatyzatory nowszej generacji są bezpieczne dla osób cierpiących na alergię.

Klimatyzacja w przyczepie i kamperze 11


Saphir Vario.

Coś nie działa
Może się zdarzyć, że coś przestaje działać prawidłowo. Czasami dzieje się tak z przyczyn łatwych do usunięcia, jak np. wtedy, gdy klimatyzator nie chłodzi wystarczająco – jedną z przyczyn może być to, że ustawiliśmy za niską temperaturę (poniżej 18 stopni Celsjusza) lub po prostu źle ustawiliśmy termostat (gdy termostat jest uszkodzony, to jego naprawę zlećmy fachowcom). Gdy z klimatyzatora kapie woda, może to oznaczać zatkanie otworów odprowadzających wodę lub uszkodzenie uszczelnienia na łączach. W drugim przypadku także zwróćmy się do fachowców. Podobnie dwojaką przyczynę może mieć brak cyrkulacji powietrza po włączeniu klimatyzacji: albo zatkany jest filtr powietrza, który możemy oczyścić samemu, albo uszkodzony jest wewnętrzny wentylator – wtedy lepiej udać się do serwisu.

Klimatyzacja w przyczepie i kamperze 12


Saphir Comfort od Trumy.

Wybór
Jeżeli nie posiadamy klimatyzacji, a chcielibyśmy ją zamontować, powinniśmy zastanowić się, jakiej naprawdę potrzebujemy. Weźmy przy tym pod uwagę wielkość przestrzeni, którą ma nasz kamper czy przyczepa oraz to, jakie funkcje nas interesują. Trzeba jednak pamiętać, że klimatyzator nie pracuje, jeśli temperatura na zewnątrz jest niższa niż +18 stopni Celsjusza. Nowsze i markowe modele oprócz funkcji schładzania wnętrza mają także spirale grzejne do jego ogrzewania. Dzięki temu klimatyzator spełnia wspomnianą już wcześniej podwójną rolę. Trzeba jednak pamiętać, że moc potrzebna do pracy modułu ogrzewającego może być nawet dwukrotnie większa niż modułu schładzającego. Jest to ważne przy kupnie lub używaniu zewnętrznych generatorów prądu.

Klimatyzacja w przyczepie i kamperze 13


Klimatyzator Dometic zamontowany z tyłu dachu kampera.

Czego potrzebuje klimatyzator?
Przede wszystkim napięcia i mocy. Do poprawnej pracy typowy klimatyzator potrzebuje mocy minimum 500 W oraz napięcia – najlepiej 230 V. Takie napięcie dostępne jest oczywiście na miejscu postoju, czyli najczęściej na kempingu. Podczas jazdy zostaje nam 12 V z akumulatora/alternatora. Wśród nowości na rynku jest klimatyzator Saphir Vario, który ma aż trzy stopnie chłodzenia: 600 W (cichy tryb pracy, przeznaczony do odpoczynku nocą, może być zasilany z akumulatora lub alternatora), 1500 W (w drodze oraz podczas postoju na kempingu) oraz 2000 W - duża moc i szybkie chłodzenie. Saphir Vario działa po podłączeniu do sieci 230 V lub do akumulatora samochodowego (12 V). W tym drugim wypadku dobrze jest zastosować przetwornicę Truma TG 1000 sinus. Specjalny system Saphira rozpoznaje czy sieć 230 V jest dostępna i przełącza się na odpowiednie zasilanie, chroniąc tym samym akumulator. Przetwornica dostępna jest jako opcja dodatkowa, lecz bardzo przydatna, ponieważ przetwarza dostępne w samochodzie zasilanie 12 V na prąd zmienny 230 V. Oznacza to, że każde urządzenie elektryczne pobierające do 1 kW mocy może zostać podłączone do systemu. Jak sama nazwa wskazuje, przetwornica Truma TG 1000 sinus dostarcza pełnego sinusoidalnego napięcia. Dodatkowym atutem jest specjalne zabezpieczenie, chroniące akumulator samochodu przed rozładowaniem oraz zbyt wysokim napięciem.

Klimatyzacja w przyczepie i kamperze 14


Tak działa Saphir Comfort.

Producenci
Liderami na rynku są firmy Truma i Dometic (także klimatyzatory pod marką Waeco). Co prawda, klimatyzatory nie są tanie, bo ich cena waha się od trzech do kilku tysięcy złotych. Kilka modeli klimatyzatorów (ze sterowaniem elektronicznym) do kamperów oferuje też szwedzki Electrolux (z serii Blizzard).

Oprac. Juliusz Stożek i Dariusz Wołodźko

24.03.2009
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News