artykuły

przeglad-rynkuPRZEGLĄD RYNKU
ReklamaBilbord - bookingcamper zacznij zarabiac
 Klimatyzacja do kampera - rodzaje, ceny, modele
  fot. Pixabay

Klimatyzacja do kampera - rodzaje, ceny, modele

Czas czytania 5 minut

Klimatyzacja do kampera to dla wielu z nas obowiązkowe wyposażenie pojazdu kempingowego. Caravaning kojarzy się przecież z wakacyjnymi wyjazdami, a te z kolei z wygodą i komfortem. Przyjemnego chłodu potrzebować będziemy szczególnie podczas pobytów w ciepłych krajach południowej Europy. Na rynku mamy wiele bardzo różnych rozwiązań, zarówno klimatyzatorów montowanych na stałe w dachu kampera czy przyczepy, jak i urządzeń przenośnych. Zapraszamy na przegląd najciekawszych systemów. 

Klimatyzacja samochodowa w kamperze 

W trakcie jazdy w kamperze możemy oczywiście korzystać z klimatyzacji samochodowej, która jednak ma to ograniczenie, że działa tylko w czasie pracy silnika. Jej wydajność też nie jest obliczona na schłodzenie nieraz 7-metrowego pojazdu. Dlatego dla możliwości zarządzania temperaturą w całym pojeździe stosujemy klimatyzację postojową. Jaką moc należy wybrać? Eksperci wskazują, że w przypadku kampervanów wystarczy moc na poziomie 2000 W. W pojazdach o długości do 8 metrów należy wybrać urządzenie 2000-2500 W. Jeśli mowa o dużych i długich kamperach luksusowych moc klimatyzacji powinna być na poziomie 3500 W.

Klimatyzacja do kampera na dachu 

Jednym z najpopularniejszych w świecie karawaningu klimatyzatorów dachowych jest Dometic Freshjet 2200, będący jednocześnie jednym z najmniejszych takich urządzeń dostępnych na rynku. Przeznaczony jest do pojazdów o długości do 7 metrów. Ważne jest, by przy wyborze urządzenia do swojego pojazdu dopasować możliwości klimatyzatora do przestrzeni, w jakiej będzie pracował.

Reklama Klimatyzacja do kampera - rodzaje, ceny, modele 1
Niewielki gabaryty tego urządzenia mają ten dodatkowy atut, że pozwalają na montaż na dachu pojazdu dodatkowych urządzeń, jak antena satelitarna czy panele solarne. Otwór dachowy w przypadku tego urządzenia ma wymiary 40x40 cm. Jego waga to 35 kg. Do uruchomienia stacji potrzebować będziemy prądu zmiennego 230 V – to ważne. Warto pamiętać, że dla uruchomienia klimatyzacji postojowej najczęściej potrzebować będziemy zewnętrznego źródła prądu. Urządzenia te bowiem mają niemały apetyt energetyczny. Oczywiście, dobra przetwornica i akumulatory o wysokiej pojemności lub stacja zasilania z funkcją tzw. miękkiego startu pozwolą uruchomić klimatyzator także bez zewnętrznej energii. Czas pracy będzie wówczas jednak mocno ograniczony.

Klimatyzacja do kampera - przykład klimatyzatora do kampera Fot. Dometic, zdjęcie przekazane redakcji "Polskiego Caravaningu" ze zgodną na publikację. 

Cena omawianego urządzenie to ok. 12 tysięcy złotych brutto. Wiele dostępnych dziś na rynku urządzeń pozwala na zarządzanie temperaturą za pomocą pilota, ale także aplikacji mobilnej. Pozwalają nie tylko o schładzanie wnętrza kampera, ale mogą służyć też jako źródło ogrzewania pojazdu – wówczas jednak pobór energii będzie nieco wyższy.

Montaż klimatyzatora na dachu kampera 

Montaż klimatyzatora na dachu wiąże się z pewnymi ograniczeniami. Zależnie od rozmiaru zajmuje bowiem miejsce, a bywa, że sporo miejsca. Co ważne: nawet montaż klimatyzatora w centralnej bądź tylnej części pojazdu (np. w sypialni) nie musi oznaczać rezygnacji z okna dachowego w tym miejscu. Na rynku są dostępne klimatyzatory z wbudowanym oknem dachowym. Polecamy takie rozwiązanie, bo za sprawą okien dachowych do pojazdu wpada mnóstwo nieocenionego światła dziennego - najprzyjemniejszego i najzdrowszego dla naszych oczu.

ReklamaŚT2 - biholiday 06.03-31.05 Sebastian

Klimatyzator podławkowy

Innym produktem, który może zadbać o komfortową temperaturę w kamperze, jest klimatyzator podławkowy. Jak sama nazwa wskazuje, montowany jest w dolnej części pojazdu. Producenci tego typu rozwiązań podkreślają, że dzięki temu klimatyzator nie wpływa na zmianę środka ciężkości pojazdu, nie podnosi też jego wysokości. Otwory wylotowe tego urządzenia można dowolnie rozprowadzić po całym pojeździe. To jednocześnie zaleta tego rozwiązania, jak i jego wada. Rozprowadzanie kanałów może wymagać demontażu części wyposażenia kampera lub przyczepy. Cena takiego urządzenia zaczyna się od około 7 tysięcy złotych. 

Przenośny klimatyzator do kampera

Trzecią grupą produktów są klimatyzatory przenośne. Wiele z dostępnych na rynku urządzeń spokojnie poradzi sobie z utrzymaniem temperatury w pojeździe na określonym poziomie. Niepodważalną zaletą takich rozwiązań jest fakt, że na czas jesiennych/zimowych/wiosennych wyjazdów urządzenia po prostu ze sobą nie zabieramy. Mamy więcej miejsca na bagaże i jesteśmy nieco lżejsi w trasie. Takie urządzenia nie wymagają oczywiście montażu.

Sposób działania takich urządzeń opiszemy na przykładzie jednej z rynkowych nowości - EcoFlow Wave 2. Jest to pierwszy na świecie przenośny klimatyzator z funkcją ogrzewania. Co ważne, klimatyzator ten nie wymaga instalacji ani odprowadzania wody w trybie chłodzenia, gdy wilgotność nie przekracza 70%. Jak wygląda wydajność tego typu urządzeń? EcoFlow informuje o spadku temperatury o 10°C z 30°C w 5 minut w pomieszczeniu do 10 m3. W przypadku ogrzewania będzie to wzrost o 10°C z 20°C w 5 minut w takim samym pomieszczeniu.

Koszt takiego urządzenia to ok. 5 tysięcy złotych. Oczywiście na rynku nie brakuje też dużo tańszych rozwiązań. Klimatyzatory przenośne są bowiem dostępne nawet w marketach budowlanych za kilkaset złotych. Trzeba jednak wybierając odpowiednie urządzenie dla siebie wziąć pod uwagę wymiary pomieszczenia, ale też aspekty związane z ich obsługą – rury wentylacyjne czy opcje odprowadzania wody.

Zobacz nasz test „Przenośny klimatyzator do każdej przyczepy lub kampera”:

Klimatyzacja w kamperze – co wybrać?

Najpopularniejszą opcją są oczywiście klimatyzatory dachowe, które z założenia są rozwiązaniami bezobsługowymi. Ich montaż z pewnością zlecić trzeba profesjonalnym firmom. Opcje podławkowe i przenośne także mają swoich zwolenników. Przy wyborze odpowiedniego rozwiązania dla siebie, poza ceną urządzenia, trzeba przenalizować także kwestie związane z komfortem użytkowania, wagą, miejscem na montaż lub przechowanie.


Piotr Łukaszewicz07.07.2023
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News