Caravaning ma to do siebie, że nie zna granic, oczywiście także wtedy, gdy mowa o upowszechnianiu technologii, czego przykładem są kampery z systemami start-stop. Koncepcja wyłączania silnika podczas postoju nie jest nowa – ze względów ekologicznych stanowi standard w produkcji samochodów. Systemy tego typu wymagają akumulatorów kilkukrotnie bardziej wytrzymałych na częstszy rozruch pojazdu.
Zadaniem systemu start-stop montowanego obecnie w samochodach jest monitorowanie pracy silnika i wyłączanie go, gdy pojazd się zatrzymuje, oraz automatyczne włączanie, gdy rusza. Ograniczenie niepotrzebnych strat energii (zmniejszenie zużycia paliwa sięga 15%) idzie w parze z mniejszą emisją spalin (nawet o 10%).
System start-stop był nowinką w latach 2005–2010. Od dobrych kilku lat jest niemal standardem w debiutujących na rynku kamperach! Naturalnym zjawiskiem jest więc pojawienie się oferty zamiennych części samochodowych, w tym rozruchowych akumulatorów typu EFB (Enhanced Flooded Battery) lub AGM (Absorbent Glass Mat) – właśnie takie zaawansowane technologicznie baterie stanowią oryginalne wyposażenie nowych kamperów. I co ważniejsze – zużyty akumulator należy wymienić na nowy dokładnie tego samego typu.
Dlaczego standard EFB? To akumulator kwasowo-ołowiowy o wydłużonej żywotności i choćby z tego powodu przeznaczony do samochodów z systemem start-stop, jak również tych intensywnie użytkowanych oraz do aut wyposażonych w wiele odbiorników prądu (czytaj: kampery).
Artykuł pochodzi z numeru 5 (119) 2024 r. magazynu „Polski Caravaning”.
Chcesz być na bieżąco? Zamów prenumeratę – teraz jeszcze taniej i szybciej.