artykuły

przeglad-rynkuPRZEGLĄD RYNKU
ReklamaBilbord Ubezpieczenia
Zmniejszona pojemność akumulatora, osłabiona zdolność do uruchomienia silnika, a ostatecznie krótsza żywotność akumulatora… Żywotność akumulatora zależy np. od temperatury. Zimą, przy złych warunkach pogodowych, zapotrzebowanie pojazdu na energię może wynieść od 350 do 500 W i więcej dla bogato doposażonego pojazdu kempingowego.
Zmniejszona pojemność akumulatora, osłabiona zdolność do uruchomienia silnika, a ostatecznie krótsza żywotność akumulatora… Żywotność akumulatora zależy np. od temperatury. Zimą, przy złych warunkach pogodowych, zapotrzebowanie pojazdu na energię może wynieść od 350 do 500 W i więcej dla bogato doposażonego pojazdu kempingowego.

Kampery z systemem start-stop

Czas czytania 4 minuty

Caravaning ma to do siebie, że nie zna granic, oczywiście także wtedy, gdy mowa o upowszechnianiu technologii, czego przykładem są kampery z systemami start-stop. Koncepcja wyłączania silnika podczas postoju nie jest nowa – ze względów ekologicznych stanowi standard w produkcji samochodów. Systemy tego typu wymagają akumulatorów kilkukrotnie bardziej wytrzymałych na częstszy rozruch pojazdu. 

Zadaniem systemu start-stop montowanego obecnie w samochodach jest monitorowanie pracy silnika i wyłączanie go, gdy pojazd się zatrzymuje, oraz automatyczne włączanie, gdy rusza. Ograniczenie niepotrzebnych strat energii (zmniejszenie zużycia paliwa sięga 15%) idzie w parze z mniejszą emisją spalin (nawet o 10%). 
System start-stop był nowinką w latach 2005–2010. Od dobrych kilku lat jest niemal standardem w debiutujących na rynku kamperach! Naturalnym zjawiskiem jest więc pojawienie się oferty zamiennych części samochodowych, w tym rozruchowych akumulatorów typu EFB (Enhanced Flooded Battery) lub AGM (Absorbent Glass Mat) – właśnie takie zaawansowane technologicznie baterie stanowią oryginalne wyposażenie nowych kamperów. I co ważniejsze – zużyty akumulator należy wymienić na nowy dokładnie tego samego typu. 
Dlaczego standard EFB? To akumulator kwasowo-ołowiowy o wydłużonej żywotności i choćby z tego powodu przeznaczony do samochodów z systemem start-stop, jak również tych intensywnie użytkowanych oraz do aut wyposażonych w wiele odbiorników prądu (czytaj: kampery). 

ReklamaKampery z systemem start-stop 1
A co jeszcze decyduje o przewadze technologii EFB?
– Akumulator EFB ma trzykrotnie wyższą wytrzymałość cykliczną w porównaniu do akumulatorów konwencjonalnych oraz zwiększoną odporność na częste rozładowywanie przy utrzymaniu wydłużonej żywotności i wysokich parametrów – wyjaśnia Henryk Przybyło, dyrektor działu R&D w mieleckiej fabryce akumulatorów Autopart.
Powoli zbliża się czas, kiedy większość kamperów na długie miesiące będzie odpoczywać po intensywnym użytkowaniu ich w wakacje. Warto wtedy zadbać o akumulatory – sprawdzić ich napięcie, podładować, a jeśli wiemy, że auto nie ruszy w podróż w ciągu najbliższych miesięcy, akumulator warto wymontować i zadbać o niego poza pojazdem. Z uwagi na specyfikę akumulatorów EFB ich diagnostykę, wymianę oraz serwis należy pozostawić fachowcom.
Czy kamper jeździł regularnie lub stał zaparkowany przez dłuższy okres? To tylko jedno z pytań, które wspomogą jego diagnostykę w warsztacie. Przed zimą? Warto regularnie sprawdzać napięcie ładowania. Prawidłowe napięcie ładowania mieści się w zakresie 13,8–14,4 V. A zużyte akumulatory EFB? Należy je oddać do sklepu lub pozostawić w warsztacie. Ze względów ekologicznych i zgodnie z wymogami ustawy ich utylizacją zajmą się odpowiednio zbierający (sklep/punkt zbiórki zużytych baterii), a następnie huta, w której odzyska się 99% akumulatora. Do ponownego wykorzystania przetworzone zostaną elementy polipropylenowe, ołów oraz elektrolit. Akumulator samochodowy jest najbardziej recyklingowalnym produktem na świecie i modelowym przykładem gospodarki o obiegu zamkniętym.

ReklamaKampery z systemem start-stop 2
Artykuł pochodzi z numeru 5 (119) 2024 r. magazynu „Polski Caravaning”.

Chcesz być na bieżąco? Zamów prenumeratę – teraz jeszcze taniej i szybciej.


Administrator09:00
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News