artykuły

przeglad-rynkuPRZEGLĄD RYNKU
ReklamaBilbord Ubezpieczenia
Jak zmienić dmc kampera?

Jak zmienić dmc kampera?

Czas czytania 3 minuty

W kwestii podniesienia limitu wagowego warto mieć na uwadze procedury, z których skwapliwie korzystają fani caravaningu w niektórych krajach UE. Po zamontowaniu pneumatyki zawieszenia i modyfikacji układu jezdnego można mieć kampera na kategorię prawa jazdy C.

W Niemczech czy w Niderlandach posiadacze kamperów mogą już korzystać ze ścieżki legislacyjnej, by poruszać się kamperem w wyższej kategorii wagowej. Komu limit DMC nie wystarcza, ten montuje pneumatykę zawieszenia, wymienia felgi i opony na te z wyższym indeksem, a po wizycie w stacji kontroli pojazdów otrzymuje nowy dowód rejestracyjny.
Informacje zawarte w dowodzie rejestracyjnym określają maksymalną dopuszczalną masę pojazdu łącznie z ładunkiem i pasażerami. W przypadku odliczenia masy własnej pojazdu od dopuszczalnej masy całkowitej pozostaje wartość maksymalnej masy dodatkowego wyposażenia, pasażerów, bagażu itp. Masa ta nazywana jest ładunkiem użytkowym i nie należy jej przekraczać. W przypadku większości kamperów limit zostaje osiągnięty szybko i jest przekraczany bardzo często. System satelitarny, markiza, bagażnik rowerowy, przyłącze wody i inne akcesoria szybko powodują przekroczenie ograniczonej rezerwy wagowej. Producenci nadwozi zazwyczaj podają masę własną pojazdu gotowego do jazdy zgodnie z normą DIN EN 1646-2 – tolerancja wynosi 5%! 
Załóżmy, że Twoje Ducato o DMC 3500 kg po założeniu poduszek pneumatycznych zyskuje kilkaset kilogramów ładowności. A gdy prócz modyfikacji zmienimy sprężyny, felgi i opony na wyższy indeks, spokojnie możemy uzyskać DMC w wysokości nawet 4700 kg! Jest tak, ponieważ kampery to pojazdy budowane wieloetapowo. Ich bazę stanowią pojazdy konstrukcyjnie przewidziane do przenoszenia większych obciążeń. A że prawo jazdy kategorii B jest najbardziej powszechnym wśród uprawnień posiadanych przez fanów caravaningu, toteż zabudowujący wystawia certyfikat zgodności (CVO/CoC) w niższej kategorii wagowej. Certyfikat zgodności skrywa cechy techniczne i dane pojazdu opisujące model i niezbędne do homologacji. Jak wygląda procedura sankcjonowania zmian, jeśli chcemy cieszyć się kamperem o większej ładowności? Procedurę przybliża polska firma Intrak, która od niedawna zdobyła uprawnienia, by po przeprowadzonej modernizacji zawieszenia zalegalizować zmianę DMC.
– Wiele pojazdów jest konstrukcyjnie zdolnych do jazdy z masą całkowitą większą niż podana w dowodzie rejestracyjnym. Niemniej takie pojazdy są rejestrowane z mniejszą DMC, np. aby być zaszeregowane jako samochód dostawczy lub by mogły być prowadzone z prawem jazdy kategorii B itp. Poprzez zwiększenie DMC tracą te właściwości, ale zyskują w zamian nowe – większą ładowność albo możliwość zabudowy większego nadwozia kempingowego. Dzięki dodatkowym układom zawieszenia pneumatycznego Intrak IntAir możliwa jest regulacja nacisku osi i dopuszczalnej masy całkowitej na podwoziach Fiat Ducato, Peugeot Boxer, Citroën Jumper, Opel Movano oraz Toyota Proace Max.
Ponieważ kamper lub inny pojazd można zbudować w wielu etapach, oznacza to, że potrzebujemy informacji z tabliczki znamionowej każdego etapu. Przykładowo kamper bazujący na podwoziu Fiata Ducato z zabudową firmy Laika ma dwie tabliczki znamionowe. Aktualizacja DMC odbywa się na podstawie indywidualnego zatwierdzenia. W Niemczech fani caravaningu po montażu pneumatyki zawieszenia muszą tylko odwiedzić jednostkę badawczą TÜV. W Niderlandach potwierdzenie poprawnie zrealizowanego montażu jest w gestii RDW – przybliża procedurę Michał Welc z firmy Intrak.
A w Polsce? Na razie nie ma takiej możliwości. Mogą dziś z tego skorzystać tylko posiadacze kamperów, które zarejestrowane są za granicą.
Fot. Intrak

intrak.pl

Artykuł pochodzi z numeru 5 (119) 2024 r. magazynu „Polski Caravaning”.

Chcesz być na bieżąco? Zamów prenumeratę – teraz jeszcze taniej i szybciej.


Administrator06:00
Artykuł powstał we współpracy z marką Intrak S.C.
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News