Zainstalowany w kamperze akumulator powinien wytrzymać nawet kilka miesięcy bez uruchamiania. Wiadomo jednak, że w ekstremalnych temperaturach – niskich i wysokich – dochodzi do szybszego samorozładowania. A wtedy warto poruszyć temat sposobów ratowania posiadanej baterii lub metodyki wyboru nowej.
Jak długi może być maksymalny okres pozostawienia akumulatora bez kontroli? Czy dla sprzętu rekreacyjnego, który użytkujemy nawet rzadziej niż pojazd kempingowy, wybraliśmy najodpowiedniejszą technologię wykonania akumulatora? Może się na przykład okazać, że pożądaną baterią będzie taka, która zniesie większy kąt przechyłu – do 45°, a nawet do 90°.
Te i inne zagadnienia przybliża nam Wiesław Borowiec, ekspert od akumulatorów głębokiego rozładowania do łodzi i kamperów z firmy AUTOPART.
Polski Caravaning: Na początek – czym różnią się akumulatory głębokiego rozładowania od standardowych akumulatorów samochodowych?
Wiesław Borowiec, AUTOPART: Różnica jest dość znacząca. Akumulatory samochodowe są zaprojektowane, by dostarczać krótkich impulsów dużej mocy w celu uruchomienia silnika, a następnie są szybko ładowane przez alternator. Z kolei akumulatory głębokiego rozładowania zostały stworzone w celu dostarczania stabilnej energii przez dłuższy czas i mogą być regularnie rozładowywane nawet do 50% lub więcej swojej pojemności bez uszkodzenia. Dzięki temu idealnie nadają się do łodzi, kamperów i systemów solarnych, gdzie potrzebne jest stałe źródło energii przez dłuższy okres. W kamperach i łodziach z silnikiem stosuje się akumulator rozruchowy oraz akumulator głębokiego rozładowania – ten drugi zapewnia energię dla urządzeń pokładowych, kiedy silnik nie pracuje.
P.C.: Dwa akumulatory to podwójny wydatek i dwa razy tyle zajętego miejsca, o ciężarze nie wspominając…
W.B.: Dlatego są już dostępne na rynku akumulatory dwufunkcyjne – zapewniają niezawodny rozruch środka transportu oraz nieprzerwane działanie urządzeń elektrycznych po wyłączeniu silnika. Technologia DUAL pozwala na pracę cykliczną przy ponad dwukrotnie większej trwałości niż w standardowych akumulatorach rozruchowych. Warto także zainteresować się akumulatorami żelowymi, które wykazują się największą odpornością na przechyły i są dopuszczane do stosowania w żegludze morskiej.
P.C.: Jak użytkownicy mogą przedłużyć żywotność akumulatora głębokiego rozładowania?
W.B.: Kluczowa jest odpowiednia konserwacja. Należy unikać nadmiernego rozładowywania – akumulatory nie powinny być rozładowywane poniżej 50% swojej pojemności, aby zachować długą żywotność. Równie istotne jest regularne ładowanie odpowiednią ładowarką, ponieważ użycie niewłaściwego urządzenia może skrócić czas eksploatacji baterii. Jeśli akumulator nie będzie używany przez dłuższy czas, należy przechowywać go w chłodnym miejscu i okresowo doładowywać, aby zapobiec procesowi zasiarczenia. Dzięki tym zasadom można znacznie wydłużyć jego trwałość i wydajność.
P.C.: Dziękuję za rozmowę i mam nadzieję, że te informacje pomogą użytkownikom w prawidłowym korzystaniu z akumulatorów głębokiego rozładowania.
Fot. AUTOPART
Artykuł pochodzi z numeru 2 (122) 2025 r. magazynu „Polski Caravaning”.
Chcesz być na bieżąco? Zamów prenumeratę – teraz jeszcze taniej i szybciej.