Bez cienia wątpliwości można przyjąć, że w kamperze lub przyczepie powinny dominować rozwiązania unifikacyjne, kompleksowe, zwiększające wygodę użytkowania. W kategorii zbiorników na gaz użytkowy będą to duża pojemność, bezproblemowe tankowanie, dobra kontrola zużycia, oraz – co najważniejsze – bezpieczeństwo.
Właściwie posiadanie dwóch butli do napełniania propanem, lub mieszanką propan – butan stało się standardem. Przecież gazu potrzebujemy aby ugotować obiad, umyć i ogolić się ciepłą wodą, i nie zmarznąć w części mieszkalnej. Wymiana pustych butli na pełne to problem. Trzeba je odłączyć, wyjąć, wymienić… A przecież również mają odpowiednią, niemałą w końcu masę. Dodatkowo wymiana krajowych butli kaucjowanych za granicą jest właściwie niemożliwa. I tutaj pojawia się pomysł, a w zasadzie chyba najlepsze rozwiązanie w postaci wykorzystania systemu butli do napełniania gazem LPG.
Od kilku dni w ofercie firmy ACK Benimar znajdują się aluminiowe butle ALU-GAS do wielokrotnego napełniania na stacjach do tankowania samochodów z instalacją gazową. W porównaniu do systemu butli kompozytowych, konstrukcja aluminiowa wypada nadzwyczaj dobrze pod kątem masy i pojemności. Waga pustej butli to 6,6 kg, a pojemność waha się w granicach 19 – 20 l. gazu. Co więcej, gabaryty pozwalają na instalację dwóch, lub jednej butli w zasobniku praktycznie każdego pojazdu. Wysokość to 597 mm, a średnica to 300 mm.
Wraz z zakupem butli w cenie 1599 zł w sklepie ACK, otrzymujemy montaż, a w ofercie została uwzględniona również propozycja zakupu całego systemu, a więc dodatkowego zaworu do zdalnego tankowania typu DISH i kompletu 3 adapterów – koniecznego podczas podróży po Europie. Decydując się na montaż instalacji do tankowania z gniazdem na burcie kampera warto wiedzieć, że gniazdo wygląda identycznie jak typowa samochodowa „gazowlotka”. Procedura tankowania jest również taka sama, a wątpliwości obsługi – jeśli napotkamy na służbistę odmawiającego napełniania zbiorników innych niż samochodowe butle LPG – rozwiąże stosowny certyfikat TUV. To naturalnie również dokument - gwarancja dopuszczenia do użytkowania, po pozytywnym przejściu całej serii testów bezpieczeństwa.Nie ma żadnych wątpliwości co do bezpieczeństwa tego rozwiązania. Cylinder jest wyposażony w certyfikowany wielozawór gazowy z osobnym wejściem i wyjściem, co w przypadku instalacji z dwoma butlami pozwala na równomierne napełnianie butli do poziomu 80% i rozprowadzanie do dalszego wykorzystania wedle potrzeb. Wielozawór jest również odpowiedzialny za kolejność – w zależności od wybranego ustawienia zaworu – rozdysponowania gazu. Możemy wybrać która z butli zostanie wykorzystana jako pierwsza. Ten system, znany jako GOK Ceramatic drive firma ACK proponuje w cenie 761 zł. Rozwiązanie odpowiada za samoczynne przełączanie pobór gazu po wyczerpaniu pierwszej butli na drugą.
Podobną funkcję spełni, również znany, Truma Duo Control.Zabezpieczeniem przed przepełnieniem butli ponad limit i związanym z tym ryzykiem wybuchu jest zawór OPD (Overfill Protection Device), którego funkcją jest zatrzymanie tankowania butli, gdy ilość gazu osiągnie maksymalny poziom. Butla ALU-GAS posiada dodatkowo zawór SBS, który w przypadku uszkodzenia węża zablokuje wyciek gazu. Stąd możliwość stosowania tańszych węży bez ryzyka pogorszenia bezpieczeństwa.
ACK Benimar rekomenduje ponadto stosowanie filtrów zabezpieczających przed zanieczyszczeniami, pochodzącymi z wycieków olejowych i wynikajacych ze stosowania gazów o zróżnicowanej jakości. Filtr montuje się w układzie pomiędzy butlą a reduktorem.
Czy można jeszcze zmniejszyć ilość czynności obsługowych wokół zbiorników gazu? Owszem. Ponieważ sprawdzanie stanu gazu na wskaźniku umieszczonym przy butli, bądź butlach będzie kłopotliwe – bo wymagające otwierania schowka i utrudnione przez niewiele miejsca wewnątrz – warto pomyśleć o udoskonaleniu systemu wagą, lub wagami firmy Brunner lub systemu GOK. Tutaj kontrola zużycia gazu będzie stale kontrolowana dzięki sprzężeniu za pomocą bluetooth z aplikacją, zainstalowaną na smartfonie, która poinformuje nas również o rezerwowym stanie gazu.
System butli ALU-GAS jawi się więc jako bardzo rozwojowa możliwość modyfikacji kampera. Zmniejszając ilość czynności obsługowych, zwiększamy po prostu wygodę. To bardzo ważne!