W gamie propozycji wiodącego dostawcy ogrzewania postojowego znajdziemy wybitnie kompaktowe podgrzewacze wody użytkowej. To dzięki tzw. miksowi energetycznemu, tj. połączeniu gazu i elektryczności, najnowsza propozycja marki Webasto idealnie wpisuje się w inteligentne rozwiązania przeznaczone dla fanów caravaningu.
Webasto zawsze priorytetowo traktowało paliwo pojazdu jako logiczne, łatwo dostępne, główne źródło energii. W gamie wiodącego dostawcy ogrzewania postojowego dotychczas brak było bojlerów wody bieżącej. Zamiast opracowywać od nowa takie podgrzewacze, inżynierowie podjęli się współpracy z renomowanym producentem ogrzewań gazowych oraz systemów zaopatrzenia w wodę do kamperów i przyczep kempingowych. „Dodając produkty Whale do naszego portfolio, możemy teraz zaoferować jeszcze szerszą gamę produktów i rozwiązań zarówno na olej napędowy, jak i na gaz”, brzmi komunikat firmy Webasto.
Podgrzewacz wody użytkowej Expanse ma ustawienia szybkiego nagrzewania i jest jedynym na rynku całkowicie gazowym i elektrycznym bojlerem. Wymaga minimalnego zainteresowania. Jest wytrzymałej konstrukcji, kompaktowy i lekki! Dzięki solidnej izolacji może być zamontowany także pod podłogą pojazdu kempingowego.
Od niedawna nawet najmniejsze ogrzewanie postojowe marki Webasto (na zdjęciu Air Top 2000 STC) można rozszerzyć o kompaktowy bojler wody. Te dwa urządzenia działają całkowicie niezależnie, stąd też cyfrowy panel sterowania Multicontrol dla podgrzewacza montowanego w środku lub pod podłogą pojazdu
Jego przewaga nad konkurencyjnymi rozwiązaniami polega właśnie na uwolnieniu cennej przestrzeni życiowej i magazynowej na pokładzie pojazdu kempingowego. Unikatowa konstrukcja skrywa zbiornik na gorącą wodę o pojemności 8,5 l i elementy sterujące pozwalające na ustawienie niskiego poboru prądu lub trybu szybkiego nagrzewania. Jeśli zależy nam na jak najszybszym jej podgrzaniu, to po aktywowaniu obu trybów pracy, tj. gazu i elektryczności, wystarczy dosłownie kwadrans, by zimna woda cieszyła nas temperaturą 70°C! Jeśli wybrać tryb zasilania tylko gazem, to przybliżony czas podgrzewania z 15 do 70°C wynosi 33 min.Gdy chcieć zaoszczędzić na gazie, wystarczy przełącznik gazowy na ekranie panelu sterującego ustawić w pozycji „Off” (O) i w zamian aktywować grzałki elektryczne, a analogiczny przyrost temperatury wody w bojlerze osiągniemy już po 24 min. Grzałki są 2, więc korzystamy wtedy z mocy 750 lub 1500 W. Maksymalny pobór prądu to 6,5 A, a napięcie nominalne 12 V DC (min. 10 V, maks. 15 V DC).
Skądinąd nie można regulować temperatury wody. A wynika to z dwóch przyjętych założeń. Gorąca woda w bojlerze jest automatycznie ustawiana na ok. 70°C i kontrolowana przez sterownik PCB, aby zapobiec rozwojowi bakterii. Jest gorąca, więc można wozić jej mniej (tylko ok. 8,5 l). Żeby uniknąć poparzeń, regulując dopływem wody zimnej w kranach i prysznicach, można mieć jej dwukrotnie więcej!
Montaż? Wystarczy znaleźć małą przestrzeń, co w przypadku tak kompaktowych rozmiarów podgrzewacza wody jest łatwe nawet na pokładzie najmniejszych kampervanów czy przyczep kempingowych. Ze względu na rozkład masy w przyczepach podgrzewacz wody musi być umieszczony jak najbliżej osi. Instalator powinien unikać montowania podgrzewacza wody z tyłu i z przodu pojazdu. Po zakończeniu instalacji należy przeprowadzić pełną kontrolę działania, w tym sprawdzić poprawność funkcjonowania zasilania gazowego. Podgrzewacz wody nie będzie używany przez jakiś czas? Należy wtedy odłączyć też dopływ gazu, a jeśli istnieje ryzyko zamarznięcia – spuścić wodę.
To bardzo niezawodne rozwiązanie, skoro typowe usterki wyświetlane w postaci kodów konkretnego błędu dają się opisać na dwa sposoby. Mając na uwadze mieszaninę gazów (propan/butan), w temperaturach otoczenia poniżej 5°C należy używać propanu, inaczej na wyświetlaczu pojawi się kod błędu (1). Wystarczy wtedy nacisnąć czerwony przycisk „Reset” na obudowie urządzenia, a następnie nacisnąć „OK” na panelu sterowania iVan®, co spowoduje skasowanie informacji sygnalizującej rzekomą usterkę. Na postoju warto zwrócić uwagę, czy pojazd jest wypoziomowany, co decyduje o tym, że podgrzewacz będzie całkowicie wypełniony wodą – grzałki będą zanurzone. Inaczej łatwo o kody błędów „przegrzanie gazu” (2); „przegrzanie elektryką” (3). Nim zresetujemy urządzenie – w analogiczny sposób jak opisano – trzeba usunąć wodę w jednym z kranów i odczekać co najmniej 10 min, aby umożliwić schłodzenie się podgrzewacza.
Fot. Webasto
Artykuł pochodzi z numeru 2 (110) 2023 r. magazynu „Polski Caravaning”.
Chcesz być na bieżąco? Zamów prenumeratę – teraz jeszcze taniej i szybciej.