artykuły

przeglad-rynkuPRZEGLĄD RYNKU
ReklamaBilbord - bookingcamper zacznij zarabiac
Niemieccy inżynierowie połączyli siły z angielską firmą Whale, aby zaoferować wysoko wydajne rozwiązanie w zakresie podgrzewania wody bieżącej w kompaktowych bojlerach, które mogą pracować aż na 3 sposoby (tj. korzystając z kombinacji zasilania gaz i 230V
Niemieccy inżynierowie połączyli siły z angielską firmą Whale, aby zaoferować wysoko wydajne rozwiązanie w zakresie podgrzewania wody bieżącej w kompaktowych bojlerach, które mogą pracować aż na 3 sposoby (tj. korzystając z kombinacji zasilania gaz i 230V

Bieżąca woda to także Webasto

Czas czytania 5 minut

W gamie propozycji wiodącego dostawcy ogrzewania postojowego znajdziemy wybitnie kompaktowe podgrzewacze wody użytkowej. To dzięki tzw. miksowi energetycznemu, tj. połączeniu gazu i elektryczności, najnowsza propozycja marki Webasto idealnie wpisuje się w inteligentne rozwiązania przeznaczone dla fanów caravaningu.

Webasto zawsze priorytetowo traktowało paliwo pojazdu jako logiczne, łatwo dostępne, główne źródło energii. W gamie wiodącego dostawcy ogrzewania postojowego dotychczas brak było bojlerów wody bieżącej. Zamiast opracowywać od nowa takie podgrzewacze, inżynierowie podjęli się współpracy z renomowanym producentem ogrzewań gazowych oraz systemów zaopatrzenia w wodę do kamperów i przyczep kempingowych. „Dodając produkty Whale do naszego portfolio, możemy teraz zaoferować jeszcze szerszą gamę produktów i rozwiązań zarówno na olej napędowy, jak i na gaz”, brzmi komunikat firmy Webasto.
Podgrzewacz wody użytkowej Expanse ma ustawienia szybkiego nagrzewania i jest jedynym na rynku całkowicie gazowym i elektrycznym bojlerem. Wymaga minimalnego zainteresowania. Jest wytrzymałej konstrukcji, kompaktowy i lekki! Dzięki solidnej izolacji może być zamontowany także pod podłogą pojazdu kempingowego. 

Bieżąca woda to także Webasto 1Od niedawna nawet najmniejsze ogrzewanie postojowe marki Webasto (na zdjęciu Air Top 2000 STC) można rozszerzyć o kompaktowy bojler wody. Te dwa urządzenia działają całkowicie niezależnie, stąd też cyfrowy panel sterowania Multicontrol dla podgrzewacza montowanego w środku lub pod podłogą pojazdu

ReklamaBieżąca woda to także Webasto 2
Jego przewaga nad konkurencyjnymi rozwiązaniami polega właśnie na uwolnieniu cennej przestrzeni życiowej i magazynowej na pokładzie pojazdu kempingowego. Unikatowa konstrukcja skrywa zbiornik na gorącą wodę o pojemności 8,5 l i elementy sterujące pozwalające na ustawienie niskiego poboru prądu lub trybu szybkiego nagrzewania. Jeśli zależy nam na jak najszybszym jej podgrzaniu, to po aktywowaniu obu trybów pracy, tj. gazu i elektryczności, wystarczy dosłownie kwadrans, by zimna woda cieszyła nas temperaturą 70°C! Jeśli wybrać tryb zasilania tylko gazem, to przybliżony czas podgrzewania z 15 do 70°C wynosi 33 min.

Podróżujesz tylko z jedną butlą gazową? 

Gdy chcieć zaoszczędzić na gazie, wystarczy przełącznik gazowy na ekranie panelu sterującego ustawić w pozycji „Off” (O) i w zamian aktywować grzałki elektryczne, a analogiczny przyrost temperatury wody w bojlerze osiągniemy już po 24 min. Grzałki są 2, więc korzystamy wtedy z mocy 750 lub 1500 W. Maksymalny pobór prądu to 6,5 A, a napięcie nominalne 12 V DC (min. 10 V, maks. 15 V DC). 
Skądinąd nie można regulować temperatury wody. A wynika to z dwóch przyjętych założeń. Gorąca woda w bojlerze jest automatycznie ustawiana na ok. 70°C i kontrolowana przez sterownik PCB, aby zapobiec rozwojowi bakterii. Jest gorąca, więc można wozić jej mniej (tylko ok. 8,5 l). Żeby uniknąć poparzeń, regulując dopływem wody zimnej w kranach i prysznicach, można mieć jej dwukrotnie więcej!

ReklamaBieżąca woda to także Webasto 3
Ten akumulacyjny podgrzewacz wody produkowany jest w kilku specyfikacjach. Zasadnicza różnica polega na montażu. Wyboru konkretnego modelu dokonujemy, kierując się sposobem instalacji: pod podłogą lub na pokładzie. Modele WH0802, WH0802B, WI0802B mają podobne wymiary: wysokość to ok. 26 cm, a długość i szerokość ok. 33 cm. Waga w stanie suchym (bez wody) to 8 kg, a w trybie czuwania i pracy ok. 16,5 kg. Kompaktowy i lekki zbiornik mieści się w ograniczonych przestrzeniach i ma większą moc wejściową, co zapewnia szybki czas nagrzewania. I wymaga dostarczenia znikomej ilości gazu. W zimie średnio 90% gazu przewożonego w kamperze jest potrzebne do ogrzewania. Dzięki najnowszej propozycji Webasto możesz zredukować zapas gazu do jednej 5-kilogramowej butli i zyskać do 35 kg na dodatkowe wyposażenie pojazdu.

Czy na pokładzie, czy pod podłogą 

Montaż? Wystarczy znaleźć małą przestrzeń, co w przypadku tak kompaktowych rozmiarów podgrzewacza wody jest łatwe nawet na pokładzie najmniejszych kampervanów czy przyczep kempingowych. Ze względu na rozkład masy w przyczepach podgrzewacz wody musi być umieszczony jak najbliżej osi. Instalator powinien unikać montowania podgrzewacza wody z tyłu i z przodu pojazdu. Po zakończeniu instalacji należy przeprowadzić pełną kontrolę działania, w tym sprawdzić poprawność funkcjonowania zasilania gazowego. Podgrzewacz wody nie będzie używany przez jakiś czas? Należy wtedy odłączyć też dopływ gazu, a jeśli istnieje ryzyko zamarznięcia – spuścić wodę. 
To bardzo niezawodne rozwiązanie, skoro typowe usterki wyświetlane w postaci kodów konkretnego błędu dają się opisać na dwa sposoby. Mając na uwadze mieszaninę gazów (propan/butan), w temperaturach otoczenia poniżej 5°C należy używać propanu, inaczej na wyświetlaczu pojawi się kod błędu (1). Wystarczy wtedy nacisnąć czerwony przycisk „Reset” na obudowie urządzenia, a następnie nacisnąć „OK” na panelu sterowania iVan®, co spowoduje skasowanie informacji sygnalizującej rzekomą usterkę. Na postoju warto zwrócić uwagę, czy pojazd jest wypoziomowany, co decyduje o tym, że podgrzewacz będzie całkowicie wypełniony wodą – grzałki będą zanurzone. Inaczej łatwo o kody błędów „przegrzanie gazu” (2); „przegrzanie elektryką” (3). Nim zresetujemy urządzenie – w analogiczny sposób jak opisano – trzeba usunąć wodę w jednym z kranów i odczekać co najmniej 10 min, aby umożliwić schłodzenie się podgrzewacza.

Fot. Webasto

Artykuł pochodzi z numeru 2 (110) 2023 r. magazynu „Polski Caravaning”.

Chcesz być na bieżąco? Zamów prenumeratę – teraz jeszcze taniej i szybciej.


Administrator27.08.2023
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News