Z dala od stałych źródeł energii stajemy przed pytaniem, czy nasz akumulator sprawdzi się w pojazdach kempingowych?
Baterie można naładować dzięki pracy alternatora. Jest to uciążliwy i długotrwały proces, któremu towarzyszy zanieczyszczenie powietrza i hałas. Innym rozwiązaniem są baterie solarowe. To ciche i praktycznie bezobsługowe urządzenie.
Zasada działania Przetworzenie światła słonecznego na energię elektryczną następuje dzięki płytkom krzemowym, z jakich zbudowany jest „solar”. Płytka zamienia światło w napięcie stałe. Napięcie, które każde ogniwo może oddać, jest zbyt niskie, aby osiągnąć pożądane napięcie wyjściowe pozwalające naładować baterię pokładową. Dlatego w module jest kilka połączonych ze sobą ogniw.
Bateria SunMover w zestawie do telewizji satelitarnej.
Budowa solarów Moduły solarowe składają się z połączonych ze sobą płytek krzemowych montowanych na szklanej płycie lub folii z tworzywa sztucznego. Folia jest jednocześnie tylną ścianą modułu. Ogniwa pokryte są specjalnym, hartowanym szkłem i folią przepuszczającą światło, które skutecznie chronią przed czynnikami atmosferycznymi, takimi jak: wiatr, deszcz, grad. Poszczególne warstwy modułu sklejane są ze sobą termicznie. Urządzenie zaopatrzone jest w gniazdo elektryczne, całość wzmacnia dodatkowo rama aluminiowa. Przy montażu należy pamiętać, że odsłonięte ogniwa i styki nie mogą zostać zarysowane lub uszkodzone mechanicznie, ponieważ prowadzi to do przerwania obwodu i całkowitej awarii modułu.
Odpowiedni moduł Przy doborze baterii należy uwzględnić ilość miejsca na dachu pojazdu oraz policzyć pobór mocy urządzeń elektrycznych, z jakich chcemy korzystać. Podstawowy zestaw solarny oprócz paneli powinien być wyposażony w regulator ładowania i pakiet podłączeniowy. Zaleca się kupno gotowych zestawów. Firmą oferującą takie rozwiązania jest Mobile Technology. W swojej ofercie prezentuje trzy podstawowe zestawy solarne „MT-Mono”, „MT-CIS” oraz „MT- Ultraflach” Różnią się m.in. technologią w jakiej zostały wykonane oraz wydajnością modułów podczas ograniczonego dostępu promieni słonecznych. Zestaw „MT-CIS” jest polecany w przypadku, kiedy planujemy podróże w miejsca o mniejszym nasłonecznieniu, a także w przypadku wyjazdów zimą i jesienią. Zestaw „MT- Ultraflach” jest zalecany do użytku na łodziach i jachtach. Moduł idealnie dopasowuje się do różnych powierzchni. Dorównuje wydajnością podczas ograniczonego dostępu słońca modelowi „MT-CIS”, jest łatwy w demontażu, ponieważ panele „MT-Ultraflach” nie są montowane na stałe. Są odporne na uszkodzenia mechaniczne i płaskie.
Bateria jest dostosowana wielkością do dachu pojazdu.
Przy montażu baterii należy zwracać uwagę, by nie zarysować powierzchni.
Montaż Umieszczenie baterii na dachu nie zdewastuje go. Do przeciągnięcia przewodów potrzebny jest praktycznie jeden otwór. Reszta elementów montujących przytwierdzana jest specjalnym klejem i wkrętami. Najbezpieczniej zlecić montaż odpowiedniej firmie, choć można to zrobić samemu.
Więcej o bateriach solarnych w drugiej części artykułu w kolejnym numerze „Polskiego Caravaningu”.
Więcej na: www.elcamp.pl
Opracowanie i zdjęcia: Dorota Nowak
Współpraca: Jacek Luty
Informujemy, że zaktualizowaliśmy naszą Politykę prywatności (dostępną w regulaminie). W dokumencie tym wyjaśniamy w sposób przejrzysty i bezpośredni jakie informacje zbieramy i dlaczego to robimy.
Nowe zapisy w Polityce prywatności wynikają z konieczności dostosowania naszych działań oraz dokumentacji do nowych wymagań europejskiego Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO), które będzie stosowane od 25 maja 2018 r.
Informujemy jednocześnie, że nie zmieniamy niczego w aktualnych ustawieniach ani sposobie przetwarzania danych. Ulepszamy natomiast opis naszych procedur i dokładniej wyjaśniamy, jak przetwarzamy Twoje dane osobowe oraz jakie prawa przysługują naszym użytkownikom.
Zapraszamy Cię do zapoznania się ze zmienioną Polityką prywatności (dostępną w regulaminie).