Studenci z krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych zgarnęli główną nagrodę w dziedzinie motoryzacyjnych innowacji prestiżowego konkursu Valeo Innovation Challenge. Zwycięska wizja zespołu FUTUCITY to pojazd, który w dzień służy jako autonomiczny kurier. Stanowi on bazę dla dronów dostarczających przesyłki do mieszkań. Inaczej więc niż w przypadku dzisiejszych furgonetek używanych przez firmy kurierskie, dostęp do ładunku odbywa się przez dach pojazdu, skąd paczki są zabierane przez latające drony. A stąd już tylko krok, by w nocy pojazd zamieniał się… w kapsułę do spania.
On-demand czyli na żądanie
Zautomatyzowanie procesu dostarczania przesyłek nie oznacza, że samochód będzie pracował przez 24h na dobę. W końcu żaden adres przesyłki nie zgodzi się na dostarczenie jej w środku nocy. Jak zatem optymalnie wykorzystać czas postoju?
I tu dochodzimy do jakże śmiałej koncepcji, która zostawiła w tyle 1628 studenckich zespołów, reprezentujących 748 uczelni z 80 krajów.
- Wyzwanie "odciążenia przyszłych miast" zadaliśmy sobie na samym początku naszego projektu, rozwijanego w pracowni Marketingowego Projektowania Produktu u prof. Marka Liskiewicza – wspomina Maciej Zawierucha z zespołu FUTUCITY z krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych.
Na czas rywalizacji o innowację techniczną w motoryzacji polscy studenci zaproponowali pojazd, który po dniówce można zamienić w kapsułę hotelową, w której można spędzić noc.- Naszym celem było zaproponowanie nowego, świeżego spojrzenia na to jak będą działać pojazdy jeżdżące po ulicach miast przyszłości. Nasze obserwacje skupiliśmy na mega-miastach, czyli metropoliach, których poziom ludności osiąga powyżej 10 mln. Te miasta potrzebują innowacji w zakresie przesyłania towarów, ograniczenia korków czy zwiększenia ilości miejsc mieszkalnych. Naszą odpowiedzią jest wizja pojazdu, który aktywnie dostosowuje się do potrzeb ludzi w mieście.
Jak powstaje kapsuła?
Zwycięska propozycja to pojazd autonomiczny, co wyklucza problem uciążliwych ciężarówek kurierskich stojących na ulicach, które w dużej mierze powodują korki. Po zmierzchu? Wnętrze autonomicznego kuriera gwarantuje na czas postoju nocleg dla 1-2 osób. Dzięki tej funkcji pojazd nie marnuje przestrzeni miejskiej, ale tworzy przystępne miejsce do spania w centrum miasta.
- Taki pojazd, łącząc w sobie dwie funkcje, mógłby być wykorzystywany przez 100% swojego życia, w odróżnieniu od 4%, jakie poświęcamy na obecne użytkowanie samochodów – dodaje Maciej Zawierucha.
Nowy sposób na użytkowanie pojazdów
Pojazdy tego typu mogą być dużym krokiem naprzód w celu poprawy jakości życia w miastach, tworząc je bardziej inteligentnymi i ekologicznymi. Dzięki połączeniu zaawansowanych systemów autonomiczności oraz internetu urządzeń (IoD) pojazdy komunikują się z otoczeniem miejskim i aktywnie regulują ruch na drodze, dążąc do jak największego ograniczenia korków. Nic więc dziwnego, że pomysł został doceniony przez jury międzynarodowego konkursu "Valeo Innovation Challenge" i otrzymał I miejsce w kategorii "Nowy sposób na użytkowanie pojazdów".
Jutro zaczyna się dziś
Valeo Innovation Challenge to wydarzenie, na które każdego roku czekają studenci uczelni technicznych z całego świata, bo i nagrody były niebagatelne. W minionym roku zespoły rywalizowały w dwóch kategoriach – innowacja technologiczna oraz nowe sposoby na korzystanie z samochodu – zwycięzcy każdej z nich otrzymali 100 tys. Euro za pierwsze miejsce i 10 tys. Euro za miejsce drugie.
Valeo to globalny gracz branży motoryzacyjnej, wiodący projektant i dostawca komponentów dla producentów samochodów. Nieustannie inwestuje w rozwój nowych technologii, które trafiają do samochodów jutra. Valeo Siemens eAutomotive wyrasta obecnie na lidera elektryfikacji w motoryzacji, dostarczając kompletne zespoły napędowe do pojazdów elektrycznych i hybrydowych. Valeo obecne jest także w Polsce – w czterech zakładach produkcyjnych, w dwóch w Skawinie oraz po jednym w Chrzanowie i Czechowicach – Dziedzicach zatrudnionych jest łącznie 6 000 osób.- Zwycięstwo polskich studentów w Valeo Innovation Challenge to coś, na co czekał cały zespół Valeo w Polsce. Kreatywność i profesjonalne podejście tych młodych ludzi zrobiło na nas wielkie wrażenie. Liczymy, że sukces Polaków zachęci większą liczbę studentów i studentek z naszego kraju do udziału w tym konkursie. Nowa edycja rusza już na początku 2018 roku – mówi Iwona Molenda, dyrektor marketingu Valeo Service Eastern Europe.