To dystrybutor kilku producentów kamperów, a do tego popularna wypożyczalnia tych pojazdów i serwis – poznańskiej firmy CamelCamp miłośnikom karawaningu w Polsce przedstawiać nie trzeba. My również zaglądamy tam często, chociażby przy okazji licznych redakcyjnych testów, jak ostatnio z nowością w ofercie CI Magis 87 XT.
O tegorocznym sezonie, preferencjach klientów i rosnącej nawet ponad możliwości producentów sprzedaży rozmawiamy z właścicielem firmy, Andrzejem Wróblewskim.
Mówi się o rekordowym zainteresowaniu caravaningiem wśród Polaków. Potwierdzi Pan to?
Faktycznie zainteresowanie caravaningiem w obecnym sezonie jest znacznie wyższe niż w poprzednich latach. Od wielu lat obserwujemy systematyczny wzrost zainteresowania tą formą wypoczynku, jednak z powodu pandemii ten wzrost w obecnym roku był znacząco wyższy. Szczególnie miało to swoje przełożenie na wyniki sprzedaży, które w pewnych obszarach przewyższały nasze i naszych dostawców możliwości. Wynajem camperów wystartował z pewnym opóźnieniem. Miesiące wiosenne łącznie z częścią czerwca były właściwie martwe. Jednak sezon główny, tj. lipiec i sierpień wynajął się w 100 %. Widzimy też generalną zasadę na rynku polskim - klienci zainteresowani caravaningiem decydują się coraz częściej na zakup kampera niż jego wynajem.
Czy w wypożyczalni Camel Camp są jeszcze wolne terminy na ten sezon?
Pierwsze wolne terminy pojawiają się pod koniec sierpnia, jednak i one szybko znikną. Wrzesień i październik cieszą się dość dużym zainteresowaniem klientów.
Czym kierują się Pana klienci przy wyborze kampera na wyjazd wakacyjny? Cena? Liczba miejsc do spania? Podwozie?
Decyzja o zakupie modelu kampera zapada na podstawie analizy wszystkich parametrów. Na początku jest ważna pierwsze wrażenie, czyli styl, jakość wykonania oraz układ kampera, potem klienci zaczynają pytać o parametry techniczne i cenę. Na szczęści możemy naszym klientom zaproponować produkt o relatywnie niskiej cenie bez konieczności akceptacji kompromisów. Oczywiście, mam na myśli kampery na podwoziu Forda Transita, które są najlepszą bazą dla zabudów camperowych. Są wyposażone w nowoczesne i mocne silniki o pojemności poniżej 2 dcm, co ma kluczowe znaczenie w kontekście ceny. Kampery te są obciążone podatkiem akcyzowym na poziomie 3,1%. Producent kamperów RollerTeam i CI oferuje zabudowy w różnym standardzie wykonania, każdy więc znajdzie coś dla siebie. Podstawowe modele to odpowiednio KRONOS i HORON, modele wyższe to ZEFIRO i MAGIS.
Zauważyliśmy również wzrost zainteresowania bardziej luksusowymi i prestiżowymi markami, jako RAPIDO czy MORELO. Tu cena ma już mniejsze znaczenie, klient najczęściej wie dokładnie czego szuka i jest skłonny za to zapłacić. Od tego roku jesteśmy przedstawicielem producenta luksusowych camperów MORELO. Jesteśmy zaskoczeni zainteresowaniem i ilością zapytań dotyczących tej marki. Ceny zaczynające się od ok. 1,5 miliona za kampera nie odstraszają potencjalnych nabywców.
Camel Camp to dystrybutor kilku producentów. Które kampery cieszą się największym zainteresowaniem?
W ujęciu ilościowym zdecydowanie przeważają campery z silnikami poniżej 2,0 dcm czyli takie marki jak RollerTeam czy CI. Pod względem wartościowym różnica ta już nie jest tak znacząca.Jakie auto poleci Pan na pierwszy w życiu wyjazd kamperem?
Jestem zdecydowanym przeciwnikiem generalizacji. Każdy klient ma inne potrzeby. Rodziny najczęściej wybierają campery typu alkowa. Połintegry cieszą się największym powodzeniem par w każdym wieku, ewentualnie rodzin 2+1.
Dziękuję za rozmowę.