Minikamper to typowy użytkowy samochód osobowy z dodatkowym wyposażeniem umożliwiającym wykorzystywanie samochodu do celów kempingowych.
Przewidziane są dwa zestawy dodatkowego wyposażenia: sypialnia wewnętrzna i przystawka namiotowa. Wyposażenie to wypróbowaliśmy z żoną z powodzeniem w czasie kilku sezonów w samochodzie Renault Rapid. Można je adaptować do wielu innych modeli samochodów, takich jak Citroën C-15, Ford Courier, Opel Combo, Fiat Fiorino i ich następców: Kangoo, Transit Connect, Doblo itp.
Wjazd na kemping.
Sypialnia wewnętrzna
Zaletą takich pojazdów jest pojemne wnętrze przy niewielkich wymiarach zewnętrznych. Nasz Rapid ma 4 m długości i 1,8 m wysokości. Wymiary wewnętrzne pozwalają podzielić wnętrze na dwa poziomy. Poziom dolny bagażowy wysokości 30 cm i poziom górny – sypialny wysokości 90 cm.
Dzieci w namiocie na dachu.
Poziom sypialny opiera się na trzech płytach, które w czasie jazdy są złożone i zajmują miejsce poza oparciem tylnych siedzeń. Na kempingu, po odsunięciu przednich foteli do przodu i położeniu oparcia tylnych siedzeń, płyty te tworzą po rozłożeniu leżankę o wymiarach 145 X 187 cm. W praktyce podróżujemy z żoną tylko we dwoje, w związku z tym pozostawiamy w domu tylne siedzenia wraz z oparciem i w czasie jazdy rozłożone są dwie płyty – a trzecią rozkładamy przed położeniem się spać. Leżanka przykryta jest materacem, a na nim znajdują się ciepłe śpiwory. Pod leżanką – w przestrzeni bagażowej – trzymamy wszystko co potrzeba, łącznie z chemiczną toaletą, która w nocy stoi w przedsionku.
Sypialnia wewnętrzna.
Na kempingach obserwowaliśmy próby spania wewnątrz samochodu bez specjalnego wyposażenia, a także spanie w specjalnych kapsułach dachowych, którym hołdują zwłaszcza Włosi. W obu tych przypadkach brakowało w oczywisty sposób przedsionka występującego w naszym rozwiązaniu.
Przystawka namiotowa
Przedsionek będący częścią przystawki namiotowej to przestrzeń kluczowa dla wygodnego funkcjonowania całości. Przedsionek osłonięty jest ze wszystkich stron od deszczu i wiatru. Można w nim wyprostować się, przebrać, usiąść, rozwiesić ubranie i ręczniki – zapewnia intymność. Przystawka namiotowa w czasie jazdy przewożona jest w stanie złożonym na dachu samochodu i przymocowana do relingów. Ma wtedy wymiary 200 x 140 x 7 cm. Na kempingu, po odpięciu ochronnego pokrowca, rozkłada się ją jak przestrzenny wachlarz z powłoką z płótna namiotowego rozpostartą na ramkach z rurek aluminiowych. Przy okazji opuszcza się na szyby samochodu zewnętrzną zasłonę z płótna impregnowanego. W jednej z wersji część przestrzeni rozłożonej przystawki namiotowej to sypialnia dachowa dla zwinnych osób. Pozostała przestrzeń pełni funkcję przedsionka, z którego jest dostęp po drabince do owej sypialni dachowej a po otwarciu tylnych drzwi samochodu do sypialni wewnętrznej i bagażu. Przewożona na dachu w stanie złożonym przystawka namiotowa zwiększa oczywiście opór powietrza i tym samym zużycie paliwa. Z drugiej strony, w czasie upału, zacienia większą część kabiny pasażerskiej i daje pożądany chłód, oszczędzając na klimatyzacji, czyli na paliwie.
Rozkładanie.
W ten sposób mały, tani samochód do codziennego użytku staje się w razie potrzeby namiastką samochodu kempingowego. W czasie jazdy zajmuje przestrzeń wygodnego w manewrowaniu samochodu kompaktowego. Na kempingu podwaja swoją objętość, rozkładając się jak motyl z poczwarki, wprowadzając w zdumienie posiadaczy prawdziwych samochodów kempingowych. Rozkładanie i składanie trwa najwyżej pięć minut.
Po rozłożeniu.
Na kempingach korzystaliśmy z tamtejszych sanitariatów, natrysków i kuchni. Własnej toalety używaliśmy w wypadku deszczowej pogody. Opłaty za jedną noc dla dwóch osób i naszego samochodu wynosiły w Polsce od 9,50 do około 30 zł, a w Europie Zachodniej od 6,50 do 18 euro w zależności od standardu. Odwiedzając nasze rodziny lub przyjaciół, nie stwarzaliśmy im kłopotów związanych z posłaniem. Nasz minikamper sprawdzał się bardzo dobrze w turystyce samochodowej.
Z podpiętą markizą.
Patent
We wrześniu 2006 roku Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej udzielił mi Prawo Ochronne na wzór użytkowy pt. „Namiotowa przystawka kempingowa do samochodu”. Obecnie używamy już czwarty model naszego minikampera. Każdy miał przedsionek z tyłu samochodu. Następny model będzie miał przedsionek z boku, co będzie odpowiednie dla samochodów z bocznymi przesuwanymi drzwiami i ewentualnie dla typowych kombi. Osoby zainteresowane posiadaniem prezentowanej namiotowej przystawki kempingowej lub współpracą przy jej udoskonalaniu, proszę o kontakt: jaszu@poczta.onet.pl
Mgr inż. arch. Jacek Szumilak