Historia zakładu na Białorusi zaczyna się w roku 1990, kiedy to na bazie jednego z wydziałów Mińskiego Zakładu Produkcji Samochodów Ciężarowych powstała firma „MAZ-KUPAVA”.
Podstawowym zadaniem „MAZ KUPAVA” jest produkcja przyczep towarowych i zabudów na podwoziach samochodów ciężarowych. Technologię produkcji przyczep o zamkniętej zabudowie zakupiono od jednej ze słoweńskich firm (jak tajemniczo piszą w materiałach o historii firmy), czyli prawdopodobnie od „ADRII”.
Tak wygląda kamper na bazie GAZ-a (Gazeli).
Na obszarze byłego ZSRR, a obecnie w strefie krajów WNP, gdzie nie było dotychczas produkcji przyczep i obudów bazujących na podwoziach mniejszych lub większych samochodów ciężarowych, oferta „MAZ KUPAVA” spotkała się z dużym zainteresowaniem.
Czas na turystykę
W niedługim czasie asortyment produkowanych przyczep zwiększył się o przyczepy nie tylko turystyczne – typu KUPAVA 813300; KUPAVA 813310; KUPAVA 820000 (znane w Europie), ale też o przyczepy do prowadzenia małego biznesu czy domki mieszkalne (podobne do znanych u nas „domków holenderskich”). Nowe perspektywy otworzyły się przed firmą w momencie uruchomienia produkcji płyt typu „sandwich”, stosowanych do budowy ścian i sufitów.
Tył kampera.
Produkcja na potrzeby turystyczne ma niewielki udział w produkcji „MAZ KUPAVA”. Są to samochody kempingowe i przyczepy produkowane przede wszystkim na zamówienie indywidualnych odbiorców (np. dla producentów filmów jako pomieszczenia dla aktorów, dla wędkarzy, którzy, mając własny dach nad głową, zapuszczają się nad rzeki Syberii i inne tereny ogromnych przestrzeni Rosji itp.).
Kabina kierowcy.
„MAZ KUPAVA” ma rozbudowaną sieć przedstawicielstw: w Rosji – 28, na Ukrainie – 9, także w Kazachstanie, Azerbejdżanie, na Litwie, Łotwie oraz w krajach Europy Zachodniej: w Niemczech – 4, Francji, Szwecji, Norwegii, a nawet w Izraelu.
Łazienka i WC.
W Polsce istnieje jedna firma współpracująca z białoruskim producentem, lecz nie dystrybuuje sprzętu caravaningowego.
Kamper
Przykładowym, najbardziej interesującym turystów, produktem białoruskiego producenta jest samochód kempingowy „КUPAVA 3780” na bazie standardowego samochodu GAZ 3302 (czyli popularnej Gazeli) z silnikiem benzynowym lub diesla (produkowanym w Andrychowie, w fabryce Andoria-Mot). Przeznaczony jest on dla 5 osób. Jego cena rozpoczyna się od poziomu 18 200 USD (według informacji podanych na stronie internetowej). Niestety, za tę kwotę można nabyć jedynie obudowę kampera. Do tej sumy należy dodać koszt wyposażenia. Zamówienie wyposażenia typowego dla kamperów produkowanych w Europie Zachodniej, jak np. kuchenka 3-palnikowa, lodówka z zamrażalnikiem, kabina łazienkowa z kasetonowym WC i innych (wszystkie elementy wyposażenia są importowane) może podnieść cenę nawet do 33 tysięcy USD.
Kuchnia w kamperze.
Należy mieć na uwadze, że silnik do samochodu musi być specjalnie sprowadzany z Europy (Polski), gdyż rosyjskie diesle (GAZ) nie spełniają wymogów norm EURO (dot. silników wysokoprężnych), co uniemożliwia ich używanie w Europie.
Główny stół.
Alkowa nad kabiną kampera.
Brak jest też kamery i monitora cofania (w tylnej ścianie nie ma okna), a lusterka zewnętrzne nie pozwalają bezpiecznie wykonywać manewru cofania i konieczna jest pomoc drugiej osoby. Okna importowane, uchylane do góry z blokadami w kilku położeniach, niestety, mają tylko przesuwane po szynie zwykłe zasłonki materiałowe, bez żadnych rolet przeciw owadom i chroniących od słońca. Brak w ofercie również markizy zewnętrznej. Podsumowując: mimo zakupu specjalnej technologii do produkcji przyczep u słoweńskiej ADRII, produkcja białoruska ma bardziej charakter „garażowy” niż seryjny.
Wnętrze kampera. Na pierwszym planie i w oddali - stoły.
Wnętrze przyczepy.
Przyczepa
Oto refleksje po obejrzeniu przyczepy KUPAVA 813310. Jakość montażu mebli na podobnym poziomie, jak u europejskich producentów. Natomiast niedoróbek nazbierało się sporo:
• nie zabezpieczona niczym od dołu podłoga ze sklejki ze strony zewnętrznej, która prawdopodobnie zgnije po około trzech latach użytkowania;
• podstawki (nogi) białoruskiej produkcji, niewygodne przy stawianiu na piasku i miękkich podłożach;
• brak amortyzatorów;
• design, czyli stylistyka tylnej ścianki w stylu lat 80.;
• brak moskitier i zaciemniających zasłonek we wszystkich oknach;
• kolor mebli jasnoszary (wyszedł z mody w Europie już 10 lat temu);
• montowane urządzenia (zlew i kuchenka gazowa) emaliowane – mogą pojawić się odpryski w trakcie użytkowania;
• mała grubość gąbek na siedziskach, co daje uczucie siedzenia na... desce;
• zbiornik czystej wody nie jest zamontowany na podłodze, lecz na podstawce, co na pewno będzie skutkowało wywracaniem się tego zbiornika na rosyjskich drogach.
Zdecydowanym pozytywem jest natomiast duża łazienka.
Więcej informacji oraz inne modele kamperów i przyczep można znaleźć na rosyjskojęzycznej stronie: www.kupava.com
Przyczepa KUPAVA 813310.
Oprac. i zdjęcia: Grzegorz Fischer