Pan Andreas Schraube jest naszym Czytelnikiem i członkiem facebookowej grupy „Polski Caravaning - nasza społeczność”. To właśnie tam często pojawiają się komentarze, że posiadanie „dużego” kampera jest w Polsce bardzo problematyczne, głównie ze względu na koszty (spalanie, serwis) oraz wymiary (na większość kempingów nie wjedziemy). Tak się składa, że pan Andreas jest również posiadaczem Concorde’a o DMC 7500 kilogramów. Nie omieszkaliśmy się podpytać o szczegóły związane z posiadaniem tak dużego i drogiego kampera.
Concorde Charisma 940 M - dokładnie taki model posiada nasz Czytelnik. Oparty jest na Iveco a jego DMC wynosi 7500 kilogramów, więc do prowadzenia tego typu pojazdu trzeba posiadać kategorię „C” prawa jazdy. Podczas pobytu w Niemczech, żona pana Andreasa wypatrzyła na parceli Concorde’a - to był początek zauroczenia tym modelem.
Wyposażony jest we wszystko, co można mieć w kamperze: 2 systemy klimatyzacji (silnikowa i pod podłogą), 4 różne rodzaje ogrzewania (Alde - podłogowe, Webasto - olej napędowy, klimatyzacja podłogowa po przełączeniu na tryb ogrzewania, nawiew z silnika), satelita automatyczna, 2 telewizory i wiele więcej. Jak tłumaczy właściciel, wraz z żoną uprawia caravaning od 1984 roku. Początki były oparte na przyczepach kempingowych a od 1987 roku jest to już kamper. Podróżują wspólnie po Europie i Polsce.
Pytany o kempingi w Polsce względem tak dużego samochodu odpowiada:
Nie mam żadnych problemów z podróżowaniem kamperem o długości 9,6 m po Polsce. Do tej pory nie mieliśmy nigdy problemów z wjazdem lub samym dojazdem na kemping. Dodam, że ciągniemy też za sobą samochód (Smarta) na przyczepce, więc długość całego zestawu rośnie aż do 13,5 m. Trzeba wyłącznie uważać na rondach i zakrętach.
A co z serwisem?
Jeżeli o to chodzi, to nie widzę różnicy pomiędzy Iveco a poprzednikiem opartym na Mercedesie 416.
Pojazd posiada 80-litrowy zbiornik paliwa i, co ciekawe, jedno tankowanie „do pełna” pozwala na przejechanie około 800 kilometrów po drogach ekspresowych i autostradach. Spalanie w górach nieco się zwiększa, do poziomu około 13-14 litrów na każde 100 km.
Skoro mowa o zbiornikach: w 940 M zamontowano 380-litrowy na czystą wodę i taki sam na wodę szarą.
Zalety takiego kampera? Sam właściciel wymienia trzy:
Jak każdy kamper, ten również ma wady:
Życzymy szerokości i powodzenia w kolejnych caravaningowych wyprawach!Z tym da się żyć - komentuje właściciel. - Kupując tego kampera, braliśmy to pod uwagę - dodaje z uśmiechem.