275 dostępnych wersji nowego Renault Trafic stwarza możliwości aranżacji wnętrza i personalizacji samochodu poprzez szeroką gamę opcji, akcesoriów, zabudów i wielu rodzajów adaptacji. W komunikacie z prezentacji samochodów modyfikowanych francuskiego koncernu obiecaliśmy przybliżyć najnowszą propozycję skrojoną na potrzeby fanów podróżowania.
Na początku wspomnijmy, że tylko w okresie od stycznia do sierpnia 2019 roku zarejestrowano w Europie blisko 1,5 miliona samochodów dostawczych, co stanowi wzrost o 6,1% w stosunku do roku 2018. W tym samym okresie sprzedanych zostało blisko 221 400 samochodów dostawczych Renault – wzrost o 9,3%. Daje to wzrost udziału w rynku o 0,4 punktu do 14,8% oraz umocnienie marki na drugim miejscu w Europie.
Renault zmodernizowało stylistykę Nowego Trafica. Samochód ma nową osłonę chłodnicy o bardziej wyrazistej stylistyce, reflektory Full LED oraz światła do jazdy dziennej LED w kształcie litery C (C-shape) zgodne ze stylistyką pozostałych samochodów Renault. Silniki? Spełniają oczywiście normę Euro 6d-temp. Wyposażone w turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopat, wykazują się większą mocą i wyższym momentem obrotowym: do 170 KM i 380 Nm. Zużywają mniej paliwa – nawet o 0,6 l mniej na 100 km (po przeliczeniu na wartości zgodne z protokołem NEDC) w wersji o mocy 145 KM. W samochodach zastosowano najnowsze technologie oczyszczania spalin, jak system selektywnej redukcji katalitycznej (SCR). Ale absolutną nowością jest automat.
Automatyczna skrzynia biegów EDC
Automatyczna skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem EDC dostępna w dwóch najmocniejszych wersjach nowych silników. Zapewnia szybką i płynną zmianę przełożeń. Jest to wysokiej jakości skrzynia dostarczana przez światowego lidera w dziedzinie samochodowych układów przeniesienia napędu - firmę Getrag. Zapewnia komfort i płynną jazdę zarówno w codziennych manewrach w mieście, jak i poza nim. Spalanie? Podczas jazd testowych topowo doposażonym Grand SpaceClass Energy dCi 170 EDC w ruchu miejskim i pozamiejskim odnotowaliśmy zapotrzebowanie na poziomie ok. 9 litrów na każdą setkę, co przy silniku 2.0 dCi o mocy 170 KM (380 Nm) jest bardzo przyzwoitym wynikiem mając na uwadze choćby ciężar auta – toż to prawie 2,5 tony. Użytkownicy przyczep docenią system zapobiegający wężykowaniu przyczepy „Trailer Swing Assist”.
Renault Trafic w Polsce
Zamówienia na Nowe Renault Trafic w wersji osobowej zostały otwarte w czerwcu. Pierwsze samochody zostały wydane klientom na przełomie lipca i sierpnia. W przypadku wersji ciężarowej – zamówienia zostały otwarte w drugiej połowie lipca, natomiast dostawy pojazdów rozpoczynają się od września.
Ceny Nowego Renault Trafic w wersji osobowej rozpoczynają się od 110 350 PLN brutto (Business dCi 120), natomiast ceny wersji ciężarowej – od 76 600 PLN netto (Furgon L1H1 1.6 dCi 95 Euro6). Gama polska bazuje na dwóch poziomach wyposażenia – podstawowym Business, oraz optymalnym Pack Clim doposażonym seryjnie w klimatyzację manualną, radioodbiornik MP3 Bluetooth USB oraz lusterka elektryczne i szyby elektryczne z włącznikiem impulsowym po stronie kierowcy. Warto oczywiście zwrócić uwagę na topową wersję osobową – Trafic SpaceClass, będącą prawdziwym mobilnym salonem na kołach. I tej poświęcimy najwięcej miejsca.
SpaceClass – mobilny salon na kołach
Nowe Renault Trafic przekształca się w prawdziwe mobilne biuro z dostępem do Internetu – zapewnia francuski producent. Jego wyposażenie obejmuje teraz nowoczesne systemy multimedialne z dostępem do Internetu: R-LINK Evolution, system multimedialny MEDIA NAV Evolution z ekranem Multi-Touch (kompatybilny z Android Auto™ i Apple CarPlay™), nowe radio R&Go i nowy mikrofon zapewniający lepszą jakość połączeń. To też kamera cofania współpracująca z radarami cofania z przodu i z tyłu. W przedziale pasażerskim znajdziemy 6 diodowych, indywidualnych lampek, dwa dodatkowe gniazda USB.
Renault Trafic SpaceClass w wersji Grand SpaceClass Energy dCi 170 EDC ma prócz wyposażenia seryjnego PackClim m.in. takie elementy wyposażenia dodatkowe jak nawiewy na 2 i 3 rząd siedzeń, a przede wszystkim pakiet SIGNATURE. Ów pakiet to dwa składane fotele w drugim rzędzie, stolik, a też np. dodatkowa nagrzewnica. Cena? Zamiast wyjściowej 158 600 zł brutto, nieco ponad 210 000 zł. Trzeba przyznać, że wystrój wnętrza (skórzana tapicerka trzech rzędów siedzeń) odpowiada klasie premium. Design wnętrza w układzie siedzisk 2 + 2 + 3 utrzymany jest w stylu „lounge” i daje podczas podróży czy wypadów z rodziną poczucie przebywania w domowym salonie. A też kusi bardzo wygodną kuszetką.
Kuszetka w kilku krokach
Konfiguracja w wersji z rozkładaną tylną kanapą w kuszetkę przebiega w kilku krokach. Na początku należy maksymalnie dosunąć poduszkę kanapy do przodu, a następnie podnieść siedzisko i pociągnąć do przodu, by obrócić je o 180 stopni. Operację warto poprzedzić zmianą położenia mocowania swoistego stolika w kuszetce – mowa o półce zasłaniającej przestrzeń bagażową. Bez obaw, ta półka stanowiąca przedłużenie kuszetki zniesie bez uszczerbku obciążenie 150kg. Ostatnią czynnością jest odblokowanie oparcia 3-osobowej kanapy, pochylenie oparcia do przodu. W efekcie otrzymujemy posłanie o długości ok. 190 cm. A gdyby i tego było mało fanom caravaningu, już wiemy, że w planach jest pierwszy kemping-car! To o tyle istotne, że dziś tylko 4% samochodów modyfikowanych bazuje na modelu Trafic. Niekwestionowanym liderem wśród 23 polskich firm cieszących się autoryzacją koncernu na autorskie zabudowy jest Renault Master.