artykuły

prezentacje-pojazdowPREZENTACJE POJAZDÓW
ReklamaBilbord - ACSI przedsprzedaż 2025
Na zdjęciu Alex Leopold, dyrektor zarządzający Erwin Hymer Group (EHG)
Na zdjęciu Alex Leopold, dyrektor zarządzający Erwin Hymer Group (EHG)

Kto szyje najgrubiej? Erwin Hymer Group

Czas czytania 9 minut

Kto szyje najgrubiej w branży caravaningowej? Bez dwóch zdań to Thor i EHG są niekwestowanymi gigantami przemysłu, gdy mowa o pojazdach kempingowych w Ameryce Północnej i Europie. Od połączenia liderów rynku po obu stronach Atlantyku szyją najgrubszym ściegiem – dość powiedzieć, że Erwin Hymer Grup to aż 20 brandów. 

Kto szyje najgrubiej? Erwin Hymer Group 1

To Thor i EHG rozgrywają rywali w branży caravaningowej siłą połączonej grupy. I nie bez powodu to firmie Thor należy się pierwszeństwo – pod swoim parasolem skupia za Atlantykiem aż 28 marek! Skądinąd potencjał rynku caravananingowego wygląda tak, że USA i Kanada to ok. 68% stanu posiadania liczonego ilością zarejestrowanych domów na kołach. Europa to drugi co do wielkości rynek (ok. 25%) pojazdów kempingowych na świecie. 
Tu ciekawostka. Od lat najczęstszym wyborem (ok. 86% udziału na rynku caravaningowym) w Ameryce i w Australii jest przyczepa kempingowa. W Europie od lat szybciej rosną słupki sprzedaży kamperów – samochód kempingowy to dziś wybór blisko 60% fanów caravaningu. 
Masz kampera? Masz przyczepę kempingową? Obojętnie jaki masz dom na kołach – 1 na 5 w Europie to produkt Erwin Hymer Grup (EHG)! Koncern jest oczywiście nr 1 w Niemczech, gdzie aż 51% kamperów i przyczep to któryś z 20 brandów. EHG to też pokaźna siatka dilerów – aż 1200 punktów w krajach UE.

Od połączenia gigantów 

Thor jest numerem 1, gdy mowa o produkcji i sprzedaży pojazdów kempingowych w Ameryce Północnej z ponad 8,3 mld dolarów przychodów r/r. Europejski partner to 2,5 mld euro i z tym wynikiem przewodzi w stawce na Starym Kontynencie. Od sfinalizowania połączenia gigantów (1 lutego 2019 roku) spadkobierca rodzinnej firmy „made in Bad Waldsee” wyraził się jasno. – Znaleźliśmy idealnego, strategicznego partner dla tej wspaniałej firmy, którą zbudował nasz ojciec. Thor zapewni zasoby potrzebne do wspierania ducha przedsiębiorczości, który jest podstawą Grupy Erwin Hymer oraz przenika kulturę korporacyjną obu firm – oznajmił Christian Hymer, syn zmarłego założyciela Erwina Hymera i członek rady nadzorczej EHG. 
Od połączenia gigantów nie zmieniło się jedno: każdy dom na kołach to produkt wybitnie zindywidualizowany. I to coraz bardziej, śledząc historię powstawania marek należących dziś do liderów rynku.
Pod parasolem giganta znajdziemy propozycje wszelkiego typu, od budżetowych kampervanów po superluksusowe 3-osiowe liniowce. W kolejności alfabetycznej to takie marki, jak: Buccaneer, Bürstner, Carado, Compass, Crosscamp, Dethleffs, Elddis, Eriba, Etrusco, Hymer, Laika, LMC, Niesmann + Bischoff, Sunlight, Xplore... W Europie Erwin Hymer Grup (EHG) to dziś 20 marek producenckich, tj. firm, które mają swoje fabryki (nierzadko więcej niż jedną). Do tego dodajmy aż 3 sieci wypożyczalni (McRent, rent easy, Crossrent), a też dostawcę technologii (Goldschmitt) i wreszcie wiodącą hurtownię ze sprzętem kempingowym (Movera to ponad 10 000 produktów).

Kto szyje najgrubiej? Erwin Hymer Group 2
Rokrocznie dziesiątki europejskich fabryk należących do Erwin Hymer Grup dostarczają 50-60 tys. przyczep i kamperów. Tu linia montażowa LMC w Sassenberg w Niemczech

Która marka EHG jest dla ciebie?

Zamiast opisywać wszystkie pojazdy kempingowe powstające pod parasolem lidera rynku, wyobraźmy sobie, że szukasz nieskrępowanej wolności. W segmencie podstawowym to marka Sunlight uosabia dynamizm, czyste pragnienie przygody, aktywności sportowej i niezwykłych przeżyć. Jej propozycje są opracowywane z myślą o potrzebach nowoczesnych, aktywnych ludzi, którzy chcą podróżować elastycznie, a jednocześnie cieszyć się sportowym wyglądem pojazdu. 
Na drugim biegunie, bo ma to być przyjaciel rodziny? Kieruj kroki do dealera marki Dethleffs. „Nie bez mojej rodziny!” – taka decyzja powzięta przez Arista Dethleffsa w 1931 roku zainspirowała go do zaprojektowania pierwszej w Niemczech przyczepy kempingowej, którą nazwał „Wohnauto” (samochód kempingowy). W owych czasach rodzinne wakacje były przywilejem, a turystyka była jeszcze w powijakach. Wynalezienie przyczepy kempingowej Dethleffs zapoczątkowało nową erę – zwłaszcza dla firmy kojarzonej z produkcją… kijków narciarskich akcesoriów dla powozów konnych, która ostatecznie całkowicie poświęciła się produkcji przyczep kempingowych, a następnie kamperów. I dziś jej propozycje uwzględniają rodzinne potrzeby fanów caravaningu i są mocno zorientowane na minimalizację śladu węglowego. 
A jeśli stać cię na więcej i szukasz partnera na całe życie? W zakładzie w Sassenberg w regionie Münsterland znana firma od 65 lat produkuje pojazdy kempingowe. LMC charakteryzują się wysoką jakością, trwałością, bezpieczeństwem. Nie bez powodu marka uchodzi za propozycję z segmentu premium w pełni komfortowych domów „bez fundamentów”. LMC stawia na najnowocześniejsze technologie bezpieczeństwa i systemy wspomagające, co oczywiście rzutuje na cenę.

Cenisz jakość i wyważoną cenę? 

Idealna równowaga pomiędzy designem i funkcjonalnością to w Niemczech Bürstner, marka znana z harmonijnych pomysłów na caravaningowe życie. Siedziba Bürstner GmbH & Co. KG znajduje się w Kehl w Niemczech, a drugi zakład produkcyjny zlokalizowany jest w Wissembourgu (Francja/Alzacja). Firma lubi eksperymentować, czego owocem był np. koncept kampera z prawie całą tylną ścianą uchylaną jak w kombi i seryjny model Brevio – udany mariaż auta osobowego codziennego użytku z w pełni funkcjonalnym, komfortowym samochodem kempingowym. Ze śmiałych rozwiązań coraz bardziej zaczyna być kojarzona firma Etrusco – ta wciąż młoda marka EHG od debiutu w 2016 roku ugruntowała swoją pozycję w branży caravaningowej i jest już obecna na ponad 20 rynkach krajów UE. Oprócz siedziby głównej w Leutkirch w Niemczech, firma ma punkty sprzedaży także w Japonii i Nowej Zelandii. Etrusco to niezawodne samochody kempingowe o śródziemnomorskim, nowoczesnym designie i rozsądnym stosunku ceny do wydajności.
Jeśli kierujesz się przede wszystkim atrakcyjną ceną zakupu, to od 2006 roku Carado łączy doskonałą efektywność kosztową z wysokim stopniem funkcjonalności. W założeniach marki stanęło uproszczenie, by skupić się na tym, co naprawdę ważne. Propozycje firmy są oferowane w standardzie raczej w zubożonej specyfikacji – nic oczywiście nie stoi na przeszkodzie, by dobrać dodatkowe pakiety wyposażenia. Zdecydowanie bardziej wyrafinowane gusta to domena marki Laika. Odkąd w 1964 roku Giovanbattista Moscardini wykreował włoski brand, kampery tej firmy kojarzone są ze starannie dobranymi materiałami i wyrafinowanymi rozwiązaniami zapewniającymi wyjątkowy komfort.

Kto szyje najgrubiej? Erwin Hymer Group 3
Fot 3. Bürstner (tu koncept kampera Brevio z roku 2015), Carado, Dethleffs, Eriba, Hymer, Laika, LMC, Niesmann + Bischoff, Sunlight... to tylko część marek działających pod parasolem EHG

Kto szyje najgrubiej? Erwin Hymer Group 4
Jako lider innowacji i technologii w segmencie kamperów i przyczep kempingowych, inżynierowie firmy jako pierwsi dostrzegli korzyści z wirtualnych prototypów redukując koszty tworzenia makiet nowo projektowanych modeli o 80%.

 

Wypijmy (za) brandy caravaningowe

Stawiasz indywidualizm na pierwszym miejscu? W Polch w Nadrenii-Palatynacie jest fabryka, która obrała lukratywne podejście do fana caravaningu. Wyszła frontem do klientów, oddając do ich dyspozycji doświadczonych konsultantów koncepcyjnych. Pod względem technicznym również spełnia najwyższe oczekiwania. Decydujący się na pojazd marki Niesmann+Bischoff w równym stopniu cenią sobie estetykę i najwyższe osiągi, dlatego świadomie wybierają prestiżowy wygląd kamperów. Każdy model z segmentu premium może być dosłownie szyty według miary (i potrzeb) nabywcy. 
O ile na jednym biegunie mamy nielimitowany luksus, a też masę pojazdu (dmc powyżej 3,5 t), to zupełnie inaczej wygląda gama modelowa marki Crosscamp. Szukasz wolniejszego tempa życia i bliskości natury? Pojazdu, który sprawdzi się w codziennym życiu miejskim i podczas krótkich wycieczek weekendowych czy wielkich wakacji? Elastyczność Crosscamp oznacza, że pojazd może być używany do nieograniczonej liczby celów: od transportu drużyny piłkarskiej po pomoc znajomym w przeprowadzce – i w każdej chwili może być kompaktowym kampervanem!

Kto szyje najgrubiej? Erwin Hymer Group 5

Kto szyje najgrubiej? Erwin Hymer Group 6
Od inwestycji w Bad Waldsee firma Hymer będzie pierwszym producentem samochodów kempingowych, który rozpocznie masową produkcję własnych superlekkich podwozi

A jeśli kochasz przyczepy kempingowe

Mieszkańcy Wielkiej Brytanii są ich najwierniejszymi i największymi fanami w Europie. I tu EHG ma swoje mocno zakorzenione w kulturze caravaningu marki. Buccaneer i Xplore to tylko przyczepy kempingowe. Z kolei Elddis od lat 50. XX wieku produkuje także kampery.
Na kontynencie dużo bardziej znane są propozycje marki Eriba. W świecie caravaningu istnieje tylko jeden dom na kołach, który urósł do legendy – nazywa się Eriba Touring. Jest mała i zwinna, idealna na spontaniczną podróż we dwoje. Jednak niezależnie od tego, jak bardzo ten evergreen po sześciu dekadach nadal inspiruje kolejne pokolenia fanów caravaningu – pozostałe siedem serii modelowych to pełen wachlarz propozycji: czy to dla rodzin, czy fanów wypraw z dala od szosy.
Od lat EHG prowadzi badania alternatywnych technologii napędowych, a od połączenia z Thor jeszcze mocniej wdraża innowacje na rzecz zrównoważonej mobilności pojazdów kempingowych. W sierpniu 2022 roku marka Crosscamp jako pierwsza wprowadziła na rynek elektryczną wersję kampervana Urban Camper. Uzyskała też pozwolenie na wypróbowanie jazdy autonomicznej samochodów kempingowych na drogach publicznych, testując takie w Ameryce Północnej. Połączone sztaby inżynierów obu firm prowadzą intensywne badania ankietowe wśród użytkowników, a te dowodzą wyraźnie, że współczesny fan oczekuje innowacyjnych technologii i aplikacji, które oferują praktyczną wartość na czas podróżowania – także z przyczepami kempingowymi.

Kto szyje najgrubiej? Erwin Hymer Group 7
A jeśli kochasz (rodzinne) przyczepy kempingowe, to modele Dethleffs z serii Beduin Scandinavia są na wskroś przygotowane na trudne warunki zimowe. Tu wnętrze Beduin 670 BET

Innowacyność, e-caravaning i inwestycja w Polsce

Na koniec wspomnijmy o marce, która od założenia w 1957 roku może poszczycić się bodaj największą rozpoznawalnością. Hymer jest jednym z wiodących producentów w sektorze premium, a to dzięki wysokim standardom jakości i konsekwentnej innowacyjności. Najlepszym przykładem tego jest Hymer Venture S, który od debiutu rynkowego zdobywa kolejne wyróżnienia. Za „doskonałość w strategii i kreacji marki”, a także za „wielopoziomową strategią marketingową” Hymer zdobył niedawno „złoto” w prestiżowym konkursie German Brand Awards. 
I tak jak wokół zewsząd nowatorskiego modelu Hymer jest wciąż dużo szumu, tak dla rodzimego rynku w Polsce bezprecedensowym wydarzeniem są plany inwestycyjne giganta rynku. Nowy zakład na początku ma skupić się na produkcji kampervanów. Decyzja o tym, że fabryka EHG powstanie właśnie u nas, zapadła tak naprawdę już w 2020 r. Skądinąd, przy sprzedaży na poziomie 2,7 mld euro EHG ustanowił nowy rekord w roku finansowym 2020/21. Firma szukała lokalizacji o najwyższej wartości i znalazła taką w woj. lubuskim. 
Pierwsze kampery miały zjechać z taśmy w Nowej Soli w 2022 r., ale z uwagi na pandemię i wojnę w Ukrainie termin został przesunięty na początek 2024. W międzyczasie Skarb Państwa przyznał firmie 18,2 mln zł dotacji z programu wspierania inwestycji o istotnym znaczeniu dla gospodarki, która zostanie wypłacona w trzech ratach do 2026 roku. Polska fabryka ma utworzyć co najmniej 221 miejsc pracy – obecnie proponuje zatrudnienie m.in. logistykom i menedżerom projektów. 
Tu odnotujemy, że na koniec lipca 2021 roku EHG zatrudniał 8883 pracowników więcej niż kiedykolwiek wcześniej – o 1534 więcej niż w roku poprzednim. W Polsce firma zobowiązała się też do nawiązania współpracy z uczelniami w celu wykonywania badań naukowych i prac rozwojowych. 

Rafał Dobrowolski
Fot. Materiały Erwin Hymer Grup (EHG)

Artykuł pochodzi z numeru 5 (113) 2023 r. magazynu „Polski Caravaning”.

Chcesz być na bieżąco? Zamów prenumeratę – teraz jeszcze taniej i szybciej.


Administrator24.10.2023
Artykuł powstał we współpracy z marką Erwin Hymer Group
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News