artykuły

prezentacje-pojazdowPREZENTACJE POJAZDÓW
ReklamaBilbord Ubezpieczenia
Karmann Mobil 4x4
  fot. CamelCamp Karmann Mobil 4x4

Karmann Mobil 4x4 już w Polsce!

Czas czytania 4 minuty

Karmann Mobil jest doskonale znany poza granicami naszego kraju. Pojazdy tego producenta były doceniane za design, dobrze „skrojone” układy wnętrz i jakość użytych materiałów. Niestety, do tej pory nie mieliśmy oficjalnego dystrybutora tej marki w Polsce. Aż do teraz. Poznańska firma CamelCamp poinformowała o nowych kampervanach w swojej ofercie i od razu zaprezentowała dwa modele bazujące na fordzie. Co ciekawe, oba wyposażone są w napęd na wszystkie koła. Dlaczego to takie ważne?

Aż trudno uwierzyć, że początków marki Karmann Mobil należy upatrywać w… konnych powozach. Pierwsze kampery natomiast pojawiły się w latach 60. XX wieku. To wtedy za bazę posłużył Volkswagen T2. Później marka została przejęta przez firmę Eura Mobil, a w 2005 roku trafiła w ręce caravaningowego giganta, czyli Grupy Trigano. Dziś w ofercie znajdziemy kilkanaście modeli z przeróżnymi planami podłogowymi.

Na plac poznańskiego dealera trafiły dwa modele: Dexter 560 i 570. Mają one wspólny mianownik w postaci bazy i napędu. Samochód to najnowszy Ford Transit z dwulitrową jednostką napędową pod maską generującą 170 koni mechanicznych. Testowaliśmy ją wielokrotnie zarówno w połączeniu z 6-biegową manualną skrzynią biegów, jak i z „automatem”. Za każdym razem byliśmy pod wrażeniem mocy, kultury pracy i niskiej „paliwożerności”. W „dexterach” najważniejszym wyróżnikiem jest napęd rozdzielany na wszystkie koła. W połączeniu z niewielkimi wymiarami (6 m długości, około 275 cm wysokości) pozwala to na wjazd w miejsca, które są niedostępne dla standardowych pojazdów kempingowych.

ReklamaKarmann Mobil 4x4 już w Polsce! 1
Co warto wiedzieć o Karmann Mobil?

Możliwości napędu 4x4 dogłębnie sprawdził sam dealer. Nie należy traktować tych kamperów jak prawdziwych aut terenowych, ale z pewnością przejazd szutrową, leśną bądź polną drogą nie sprawi im problemu. Tym samym otworem staną przed nami ciekawe miejscówki „na dziko”. Tak przygotowanego kampervana możemy również wykorzystać jako holownik przyczepy – czy to przewożącej np. skuter wodny, czy łódkę. Maksymalne dmc przyczepy z hamulcem to aż 2800 kg – świetny wynik! Nie będziemy mieli też problemów ze slipowaniem jednostki pływającej – napęd 4x4 pozwoli podjechać pod nawet duży skos.

A co z układami? Oba modele są do siebie podobne. Z przodu znajdziemy 2 obrotowe fotele tworzące wraz ze stolikiem salon i jadalnię. Nie zabrakło aneksu kuchennego oraz przestrzeni sanitarnej z kabiną prysznicową i toaletą. Zbiorniki na wodę mają 80 i 60 l pojemności (czysta/szara). Lodówka to rozwiązanie kompresorowe o pojemności 80 l. Za ogrzewanie odpowiada system dieslowski, więc o kłopotliwej wymianie butli gazowych możemy zapomnieć. Tym samym z „karmannów” możemy korzystać przez cały rok, a wspomniany napęd 4x4 szybko docenimy na nieodśnieżonych i śliskich podjazdach w górskich resortach.

Dexter 560 ma z tyłu dwuosobowe łóżko ułożone wszerz pojazdu. 187 cm długości i 135 szerokości pozwoli swobodnie wyspać się nawet wysokim osobom. Dexter 570 natomiast to 2 łóżka pojedyncze i, co ciekawe, udało się je zaprojektować bez powiększania długości kampera. W tym przypadku usunięto dwuosobową kanapę w przednim salonie, więc model 570 należy traktować jako rozwiązanie dla pary podróżników. Dla nich przestrzeni z pewnością nie zabraknie. 

ReklamaKarmann Mobil 4x4 już w Polsce! 2
Na koniec garść danych technicznych. Oba modele mają podobną wagę: około 3150 kg w stanie „gotowym do jazdy”. Posiadają 70-litrowe zbiorniki na olej napędowy i 24-litrowe na AdBlue. Model 560 ma możliwość stworzenia dodatkowego, przedniego, łóżka o wymiarach 172 x 107 cm. Cena? Za model Dexter 560 z silnikiem 2.0 170 KM będziemy musieli zapłacić około 320 000 zł brutto (już po rabatach). 

Jak działa napęd 4x4 w Karmann Mobil? 

Podczas jazdy w normalnych warunkach cały napęd przekazywany jest na tylną oś.  W momencie, w którym dochodzi do wyraźnego poślizgu tylnych kół, sprzęgła zaczynają pracować i napęd trafia także na przód. Rozkład momentu obrotowego pomiędzy przednie i tylne koła jest zmienny, a to dzięki działaniu specjalnie opracowanego, sterowanego elektronicznie sprzęgła AWD. Jest to mokre sprzęgło wielopłytkowe, sterowane hydraulicznie za pośrednictwem wysoko wydajnej pompy elektrycznej, co pozwala na natychmiastową reakcję, a nawet na prewencyjne przekazywanie momentu obrotowego na przednie koła.

Obejrzyj materiał wideo na naszym kanale YouTube

Dystrybutor: CamelCamp, ACK Benimar
kampery.ack.com.pl

Artykuł pochodzi z numeru 4 (101) 2021 r. magazynu „Polski Caravaning”.

Chcesz być na bieżąco? Zamów prenumeratę – teraz jeszcze taniej i szybciej.


Administrator03.12.2021
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News