artykuły

aktualnosciAKTUALNOŚCI
ReklamaBilbord - bookingcamper zacznij zarabiac

Zimowa mobilizacja

Czas czytania 7 minut
Zimowa mobilizacja

Specjaliści z sieci Premio radzą: przygotuj teraz swój samochód do zimy, a unikniesz kłopotów. Ważne są opony, ale nie tylko... Zobacz!

Zima na polskich drogach to wymagająca pora roku dla kierowców. Aby poradzić sobie z nagłymi zmianami pogody, złym stanem nawierzchni czy szybko zapadającym zmrokiem należy odpowiednio przygotować swój samochód.
Specjaliści z sieci Premio, lidera rynku serwisów samochodowych fast-fit w Polsce, w swoich 96 punktach w całym kraju przygotowują do zimy tysiące aut i są już gotowi do zimy.
- Okres zimowy, a szczególnie tygodnie zaraz po pierwszych opadach śniegu to dla nas czas wyjątkowej mobilizacji. - mówi Beata Jarosz, Retail Marketing Manager Premio. - Większość kierowców przypomina sobie bowiem o zmianie opon i zimowym przeglądzie dopiero wtedy. Staramy się przygotować w odpowiedni sposób na przyjęcie takiej ilości samochodów.

Niedopatrzenia ze strony właścicieli aut mogą skutkować ich unieruchomieniem lub awarią, a w najczarniejszym scenariuszu prowadzić do wypadku na drodze. Dlatego zachęcamy nie tylko do poznania, ale i stosowania się do poniższych zasad, przygotowanych przez doświadczonych mechaników Premio.

Zasada I: Pamiętać o sprawdzeniu bieżnika opon zimowych
Opony zimowe diametralnie zwiększają bezpieczeństwo jazdy, zapobiegając wypadkom – o tym nie trzeba już nikogo przekonywać. Kolejne kraje europejskie (np. ostatnio przymierzają się do tego Niemcy) wprowadzają obowiązek korzystania z zimowego ogumienia. Według ekspertów firmy Goodyear, samochód jadący po pokrytej śniegiem nawierzchni na oponach letnich z prędkością 50 km/h ma drogę hamowania aż o 23 metry dłuższą niż auto na oponach zimowych.

ReklamaZimowa mobilizacja 1
Warto sprawdzić, czy nasze zimowe opony z ubiegłego roku nadają się wciąż do użytku – można to zrobić samodzielnie. Zgodnie z obowiązującym prawem, minimalna wysokość bieżnika może wynosić 1,6 milimetra. Aby skontrolować, czy nie przekroczyliśmy tej granicy, wystarczy użyć monety dwugroszowej – jeśli widoczna jest cała korona znajdującego się na monecie orła to znak, że bezzwłocznie należy je wymienić. Eksperci z Premio zalecają jednak, aby wymienić opony już wtedy, gdy głębokość bieżnika będzie wynosiła mniej niż 3mm.

Zasada II: Z wymianą nie czekać na śnieg
Zimowe ogumienie należy wymieniać jesienią, aby być przygotowanym na trudne warunki. Eksperci Premio radzą, aby zrobić to w chwili, kiedy średnia temperatura spada do 7 stopni Celsjusza lub poniżej tej wartości. Już w takich warunkach zauważmy dużą zmianę w prowadzeniu auta po wymianie opon. Samochód na zimowym ogumieniu znacznie lepiej trzyma się drogi niż auto z letnimi oponami. Dlatego ważne jest, żeby w pierwszy zimowy śnieg na drodze wjechać zimowymi oponami.

Zasada III: Wymiana opon na wszystkich kołach
Bez względu na to, czy mamy samochód z napędem tylnym, przednim czy na cztery koła musimy pamiętać, że opony zimowe należy założyć na wszystkie koła. Używanie zimowego ogumienia jedynie na przedniej lub tylnej osi jest niebezpieczne i może spowodować, że auto będzie zachowywać się w sposób nieprzewidywalny i w efekcie może doprowadzić do groźnego wypadku. Wbrew pozorom nie tylko oś napędowa korzysta z przyczepności, jaką dają opony zimowe.

ReklamaZimowa mobilizacja 2
W jaki sposób pokonywać zakręty i wychodzić z trudnych sytuacji na zimowej drodze przekonamy się, oglądając film „Zimowa Akademia Bezpiecznej Jazdy”, przygotowany przez Goodyeara, Premio oraz Tomasza Kuchara - jednego z najlepszych polskich kierowców rajdowych oraz właściciela Akademii Bezpiecznej Jazdy. To poradnik dla tych, którzy chcą nauczyć
się bezpiecznej jazdy zimą.
http://www.youtube.com/user/AkademiaGoodyear
Film dostępny jest do ściągnięcia pod adresem: http://www.alertmedia.pl/akademia_goodyear/

Zasada IV: Wymianę opon powierzyć profesjonalistom
- Zdecydowanie odradzam wymianę opon we własnym zakresie. To pozorna oszczędność. – mówi Robert Żero, właściciel serwisu Premio Auto Fan w Przemyślu. - Czynność tą należy wykonać w renomowanej stacji obsługi samochodów albo warsztacie oponiarskim
Powierzając wymianę opon profesjonalistom zyskujemy pewność, że opona zostanie założona na felgę w prawidłowy sposób, a następnie precyzyjnie wyważona na komputerowych urządzeniach. Brak takiego wyważenia powoduje drgania, które przenoszą się na całe zawieszenie i przyczyniają
się do szybszego niszczenia jego elementów. Na śliskiej nawierzchni źle ustawiona geometria kół, może spowodować także gwałtowną utratę przyczepności samochodu, a w konsekwencji wypadek.

Zasada IV: Regularnie kontrolować ciśnienie w oponach
Trzeba pamiętać, że przy uzupełnianiu ciśnienia należy napełnić opony tylko taką ilością powietrza, jaką rekomenduje producent pojazdu. Zwykle ta informacja znajduje się w podręczniku użytkownika, na krawędzi drzwi kierowcy lub wewnątrz schowka po stronie pasażera. Ciśnienie opon należy sprawdzać tylko, gdy opony są zimne albo po przejechaniu nie więcej niż dwóch kilometrów lub po godzinnym postoju. Nie należy także obniżać ciśnienia
w kołach w celu rzekomego poprawienia przyczepności. W rzeczywistości takie praktyki prowadzą jedynie do szybszego zużycia opon.

Zasada V: Zawory w kołach też należy wymieniać
Wielu kierowców zupełnie o tym zapomina. Jednak niewymienianie zaworów w kołach może spowodować nieszczelności, a w konsekwencji utratę powietrza w oponie.
- Niskie temperatury negatywnie wpływają na strukturę i elastyczność gumy, z której wykonany jest zawór, czyli tzw. wentylnica. - ostrzega Grzegorz Król z serwisu Premio Martom w Białymstoku. - Może to zakończyć się utratą powietrza i zniszczeniem opony.

Zasada VI: Pamiętać o hamulcach
Sprawne hamulce to jedna z najważniejszych kwestii w trakcie jazdy autem. A często jest tak, że kierowca „przyzwyczaja” się do mniejszej skuteczności działania hamulców i przestaje zwracać na nie uwagę.
- Do tego dochodzi jeszcze trudny do wyłapania w normalnym użytkowaniu, nierównomierny rozkład siły hamowania pomiędzy lewą, a prawą stroną auta. – mówi Krzysztof Kijanka właściciel serwisu Premio Kijanka z Kielc. - Tymczasem zimą nierównomierna siła hamowania może łatwo doprowadzić do poślizgu.

Zasada VII: Właściwe oświetlenie jest niezbędne
Zimą zmrok zapada bardzo szybko, do tego opady śniegu, deszczu i mgły wpływają na pogorszenie widoczności na drodze. Niezbędne jest zatem prawidłowe ustawienie reflektorów i kompletne oświetlenie.

Zasada IX: Sprawdzić filtry i olej
Często kierowcy zapominają o terminowej wymianie filtrów paliwa, które odpowiadają za usuwanie wody z benzyny oraz kabinowego, chroniącego nasz samochód przed, bardzo uciążliwym zimą, parowaniem szyb.
Latem zdarza się, że kierowcy zamiast płynu chłodzącego dolewają wodę. W takim przypadku przez mrozami należy taki płyn wymienić, podobnie jak płyn do spryskiwaczy. Nie ma natomiast potrzeby wymiany świeżego oleju silnikowego na zimowy, ponieważ niemal wszystkie produkowane oleje (zwłaszcza półsyntetyczne i syntetyczne) są całosezonowe, nadają się do jazdy i latem, i zimą.

Zasada X: Zrobić przegląd zimowy
Eksperci są zgodni, iż przed zimą warto powierzyć samochód renomowanej stacji obsługi aut, aby sprawdzić nie tylko opony, ale także płyny eksploatacyjne, filtry, akumulator, amortyzatory, światła, uszczelki czy ewentualne ogniska korozji. W każdym jednak przypadku ważne jest zwrócenie uwagi na to, czy przegląd jest wykonany fachowo i jaki jest zakres usług, który oferuje dany warsztat.
- Niezwykle ważną rzeczą jest fachowa wiedza i podejście pracowników warsztatu do klienta. - mówi Dorota Sujka,  właścicielka serwisu Premio Centrum Radom. - Serwisant musi być ekspertem w swojej dziedzinie, umieć poznać i zrozumieć potrzeby klienta, przedstawić mu bogatą ofertę i potrafić doradzić najlepsze (wcale nie najdroższe) rozwiązanie.

Źródło: www.premio.pl
Oprac. JG


01.12.2010
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News