artykuły

aktualnosciAKTUALNOŚCI
ReklamaBilbord Ubezpieczenia

Wyjątkowy i okazjonalny

Czas czytania 6 minut
Wyjątkowy i okazjonalny

Z okazji 30. jubileuszu quattro Audi zaprezentowało na Paryskim Salonie Samochodowym 2010 model studyjny – Audi quattro concept. Samochód ten wyposażony jest w pięciocylindrowy silnik z turbodoładowaniem o mocy 300 kW (408 KM), lekkie nadwozie i naturalnie najnowszą generacją stałego napędu na wszystkie koła quattro.

Nowy samochód studyjny w białym kolorze Col de Turini to następca Sport quattro z 1984 roku o mocy 306 KM, będącego jednym z etapów ewolucji Audi quattro Coupé, jednak ze skróconym rozstawem osi. Audi quattro concept jest wynikiem konsekwentnego udoskonalania seryjnego coupé z wyczynowymi rozwiązaniami technicznymi, gdyż bazuje na mocnym Audi RS 5. Konstruktorzy skrócili rozstaw osi o 150 milimetrów w porównaniu z czteroosobowym coupé i jednocześnie obniżyli linię dachu o około 40 milimetrów. Quattro concept 2010 jest autem dwuosobowym. Mocno zmodyfikowane nadwozie wykonano w przeważającej części z aluminium, maska silnika i tylna pokrywa, a także inne elementy – z karbonu. Nowe Audi waży tylko 1300 kilogramów. Pod maską, zamiast seryjnego silnika ośmiocylindrowego, pracuje rzędowy silnik pięciocylindrowy, który opiera się na jednostce z kolejnego sportowego Audi – z TT RS. Quattro concept przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,9 sekundy. Moment obrotowy przenoszony jest przez 6-biegową przekładnię manualną. Know-how i technologie nadwozia quattro concept będą w przyszłości wykorzystane w całym portfolio produktów seryjnych Audi. Audi quattro concept wykorzystuje najnowszy stały napęd na wszystkie koła quattro. Najważniejsza innowacja – środkowy mechanizm różnicowy z kołem koronowym jest niezwykle zwarty oraz lekki i umożliwia bardzo elastyczny rozdział momentów napędowych między przednią i tylną oś.

ReklamaWyjątkowy i okazjonalny 1
Wyjątkowy i okazjonalny 2

Stylistyka
Atletyczne, kompaktowe, mocne: Audi quattro concept nie ukrywa drzemiących w nim możliwości. Ze swoimi wymiarami zewnętrznymi 4,28 metra (długość), 1,86 metra (szerokość) i 1,33 metra (wysokość) oraz rozstawem osi 2,60 metra to auto studyjne zalicza się do segmentu samochodów sportowych. Nadkola są wyraźnie wysunięte na zewnątrz, co jest kolejnym cytatem z języka formy Sport quattro. Dotyczy to także dużego wlotu powietrza, który pozwala swobodniej „oddychać” pięciocylindrowemu silnikowi.  Elementem rzucającym się w oczy z przodu jest prosta osłona chłodnicy Singleframe. Rezygnacja z chromowanej ramy nadaje jej funkcjonalny i techniczny charakter. Duże, pionowe wloty powietrza po bokach zderzaka podkreślają moc jednostki napędowej. Nad wlotami znajdują się wąskie pasy modułów reflektorów z przezroczystą pokrywą. Wszystkie światła są wykonane w wysokoefektywnej technologii diodowej. Zależnie od funkcji aktywne w danej chwili elementy diodowe zmieniają swój układ między poziomym i pionowym, co z kolei zmienia cały obraz przodu nadwozia.

Wnętrze
Wnętrze tego coupé jest minimalistyczne i uporządkowane. Bardzo wąska tablica rozdzielcza unosi się swobodnie nad konsolą środkową. W wyniku skrócenia rozstawu osi w porównaniu z RS 5 wypadła tylna kanapa, zamiast niej za fotelami jest półka. Na obu pasażerów czekają „filigranowe” fotele kubełkowe; ważą tylko18 kilogramów i są o prawie 40 proc. lżejsze, niż tradycyjne fotele. Mogą być wyposażone w trójpunktowe lub czteropunktowe pasy bezpieczeństwa. Kolorystyka – satynowe czarne barwy elementów z karbonu i beżowy Rally tapicerki skórzanej – rozgranicza poszczególne zespoły funkcyjne i podkreśla manufakturowy charakter wnętrza. Typowe dla Audi jest klasyczne zwrócenie kokpitu w stronę kierowcy („wrap-around”).  Na bardzo wąskiej konsoli środkowej znajduje się zespół obsługowy systemu MMI Touch i dźwignia 6-biegowej przekładni.

ReklamaWyjątkowy i okazjonalny 3
Rozrywkowo

Audi quattro concept wyposażone jest w cyfrowe media. Radio internetowe z możliwością personalizacji na życzenie łączy się przez własny telefon komórkowy z cyfrowymi nadawcami radiowymi z całego świata. Do wyboru jest zatem nieskończona liczba rodzajów muzyki. Możliwe jest między innymi odtwarzanie odpowiednich plików i list utworów. Także komunikacja zyskuje na dostępie do usług online. Może to być internetowa baza adresowa lub własny telefon komórkowy – MMI łączy wszystkie dane i prezentuje na wyświetlaczu. W trybie „wyścigowym” można wyświetlić „książkę drogową”, czyli opis drogi dla pilotów samochodów rajdowych z precyzyjnymi informacjami o warunkach i przebiegu trasy. Kierowca może zatem poczuć się jak na prawdziwym rajdzie.
Wyjątkowy i okazjonalny 4

Nadwozie
Prawdziwy samochód sportowy jest zawsze samochodem lekkim. W tym przypadku decydującymi czynnikami wpływającymi na masę pojazdu jest dobór materiałów i rodzaj konstrukcji. Zamiast głównie stali, jak w Audi RS 5, nadwozie quattro concept składa się z lekkich elementów aluminiowych połączonych według technologii Audi Space Frame ASF. Profile wytłaczane, elementy odlewane ciśnieniowo i blachy aluminiowe tworzą odporną na uderzenia strukturę o doskonałej wytrzymałości. Karoseria tego coupé waży zaledwie 159 kilogramów.

Układ napędowy
Silniki benzynowe z turbodoładowaniem są tradycyjnie domeną Audi. Opisywany model z pojemności skokowej 2 480 cm3 rozwija moc 300 kW (408 KM), dostępną przy prędkościach obrotowych od 5 400 obr./min do 6 500 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynosi 480 Nm, jest dostępny już przy 1 600 obrotów. Ta mocna jednostka napędowa przyspiesza Audi quattro concept w zaledwie 3,9 sekundy od 0 do 100 km/h. 2,5-litrowy TFSI jest niezwykle zwarty. Odległość między cylindrami wynosi 88 milimetrów, a silnik mierzy tylko 494 milimetry. Pali około 8,5 litra na 100 km.

Jak po szynach
Jako uzupełnienie nowego mechanizmu napędowego, w Audi quattro concept pracuje sportowy mechanizm różnicowy rozdzielający w sposób aktywny moment napędowy między tylne koła. Przy wchodzeniu w zakręt lub przyspieszaniu na zakręcie większa część momentu napędowego przekazywana jest na koło zewnętrzne. „Wciska” to samochód w zakręt i przeciwdziała tendencji do nadsterowności lub podsterowności. Klasyczny mechanizm różnicowy został rozszerzony tutaj z prawej i lewej strony o dodatkową przekładnię planetarną z dwoma kołami słonecznymi i jednym kołem pierścieniowym o uzębieniu wewnętrznym. Obraca się ona o 10 proc. szybciej niż półoś napędowa.

Zawieszenie
Wyczynowe coupé Audi quattro concept zachwyca ekstremalną dynamiką jazdy. Jego reakcje są błyskawiczne. Układ kierowniczy pozwala kierowcy poczuć bezpośredni kontakt z drogą. Wszystkie ważne podzespoły zawieszenia wykonano z aluminium i zmniejszają w ten sposób masę nieamortyzowaną. W tylnej osi z wahaczami trapezowymi i drążkiem korygującym zbieżność, sprężyny i amortyzatory są umieszczone oddzielnie od siebie, aby poprawić reakcję na wymuszenia drogi. Pięciowahaczowa oś przednia oddzielnie kompensuje siły wzdłużne i poprzeczne, nieruchomy wspornik z aluminium, do którego jest zamocowana, daje przedniej części nadwozia maksymalną sztywność. Na przedniej osi widoczne są ciemnopopielate, perforowane tarcze ceramiczne i czerwone, sześciotłokowe zaciski hamulców. Audi quattro concept porusza się na potężnych kołach z siedmioma podwójnymi ramionami. Na obręcze 9J x 20 nałożono opony 275/30. Podobnie jak w wyścigowym Audi R8 LMS koła Audi quattro concept mają centralne śruby pozwalające na ich szybką wymianę.

Źródło: www.audi.pl
Oprac. JG


15.10.2010
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News