artykuły

aktualnosciAKTUALNOŚCI
ReklamaBilbord - bookingcamper zacznij zarabiac

Wokół fotoradarów

Czas czytania 4 minuty
Wokół fotoradarów

Policja ma do swojej dyspozycji 125 fotoradarów, a 136 jest używanych przez straże gminne i miejskie. Każdy z nich może wykonywać co najmniej 2 zdjęcia na sekundę. Urządzenia są montowane na 1230 masztach, stawiane na trójnogu lub zamontowane na stałe w samochodzie. Oznacza to, że w najlepszym wypadku tylko co piąty "słup" jest aktywny...

Fotoradar wysyła bez przerwy fale radiowe. Po odbiciu od przejeżdżającego samochodu wracają one do urządzenia. Na tej podstawie komputer oblicza prędkość (potrafi mierzyć do 250 km/h, a błąd pomiaru to 3%). Jeśli jest wyższa od dozwolonej, zaprogramowanej w urządzeniu, uruchamia się aparat fotograficzny i ewentualnie lampa błyskowa, a następnie wykonywane są 2 zdjęcia, zapisywane na dysku. Dysk jest wyjmowany przez policjanta lub strażnika miejskiego, dane są zgrywane i rozpoczyna się procedura mandatowa. Fotoradar musi być ustawiony pod kątem 22 stopni względem osi jezdni oraz powinien znajdować się 1,5 m od krawędzi jezdni. Pomiar prędkości pojazdu zwykle jest dokonywany w odległości od 10 do 45 m od urządzenia. Po sprawdzeniu prędkości, jeśli ta została przekroczona, wykonywane są 2 zdjęcia (w celu zwiększenia prawdopodobieństwa ostrości).

Twarz kierowcy
Przepisy wymagają, aby na fotografii była widoczna rejestracja pojazdu. To wystarczy do zidentyfikowanie właściciela pojazdu. Nie mówią nic o twarzy kierowcy. Jeśli jednak jest widoczna na zdjęciu, trudniej jest mu "uciec" od odpowiedzialności poprzez wskazanie innej osoby, jako sprawcy złamania przepisów, np. przekroczenia dozwolonej prędkości.

ReklamaWokół fotoradarów 1
Zdjęcie od tyłu
Większość fotoradarów rejestruje auta z przodu. Urządzenia potrafią wykonywać zdjęcia także z tyłu. Opcja fotografowania pojazdów oddalających się jest przydatna szczególnie w przypadku motocyklistów (mają rejestrację tylko z tyłu). Najnowsze fotoradary potrafią jednocześnie wykonywać zdjęcia pojazdów zbliżających się i oddalających.

Sporo fotoradarów jest uszkodzonych
W dzień fotoradar zwykle nie błyska. Natomiast w nocy prawie zawsze uruchamia się lampa błyskowa (chyba, że miejsce pomiaru jest dobrze doświetlone). Często na lampie stosuje się czerwony filtr, dzięki czemu mniej oślepia kierowców. Z kolei fotoimitatory błyskają zawsze, co ma działać prewencyjnie (mierzą prędkość, ale nie zapisują zdjęć).

Fotoradar udaje śmietnik
W Polsce nie ma przepisów zabraniających maskowania urządzeń lub chowania się z nimi. Tylko sporadycznie zdarza się, aby urządzenie było ukryte. W innych krajach np. na Słowacji czy w Niemczech jest to dość często praktykowane. Jednak w przypadku zamaskowania urządzenia, np. w koszu na śmieci, wymagana jest homologacja na obudowę.

Fotorapid
Niektóre antyradary czy jammery potrafią wykryć lub zakłócić działanie fotoradaru. Jednak korzystanie z nich jest zabronione. Rozwiązaniem legalnym, ale dotyczącym jedynie umiejscowienia fotoradarów, są nawigacje satelitarne z wgranymi lokalizacjami urządzeń. Kierowcy ostrzegają się też o fotoradarach przez CB-radio.

Tolerancja prędkości
ReklamaWokół fotoradarów 2
Każdy fotoradar jest ustawiany z pewną tolerancją. Zwykle uruchomia się, jeśli przekroczymy dozwoloną prędkość o 15-30 km/h. Zdarza się, że strażnicy miejscy potrafią ustawić fotoradar, aby rejestrował auto jadące o 5 km/h szybciej niż zezwalają na to przepisy (przy prędkościach do 100 km/h błąd pomiaru to ok. 3 km/h).

Tablice ostrzegawcze nie są obowiązkowe
Nie ma wymogu, aby przed fotoradarem stacjonarnym (na słupie) lub przenośnym umieszczana była tablica ostrzegająca o automatycznej kontroli prędkości. Zwykle jednak stosuje się ją, aby kierowcy zwolnili, zanim jeszcze zobaczą słup z fotoradarem i nie hamowali zbyt gwałtownie widząc go.

Oprac. DM
Źródło: Motor


23.12.2009
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News