artykuły

aktualnosciAKTUALNOŚCI
ReklamaBilbord Ubezpieczenia

W planach dużo zmian

Czas czytania 4 minuty
W planach dużo zmian

Jak zauważono w samym Ministerstwie Infrastruktury, częste zmiany w ostatnich latach w ustawie Prawo o ruchu drogowym dokonywano wielu modyfikacji, m.in. w zakresie wymagań dotyczących rejestracji pojazdów. Mogło to spowodować, iż przepisy stały się dla przeciętnych obywateli niejednoznaczne. Zatem czas na uproszczenia.

Zmiany w samej procedurze rejestracji samochodu nie będą rewolucyjne. Przede wszystkim sprecyzowano jednoznacznie 30-dniowy termin, w którym nabywca auta ma obowiązek złożenia wniosku o jego rejestrację. Termin ten będzie dotyczyć zarówno zakupu auta nowego, jak i używanego w Polsce oraz zagranicą. W tym pierwszym przypadku będzie się liczył od dnia zakupu (data na fakturze bądź umowie kupna-sprzedaży), w drugim - od dnia ostatecznej odprawy celnej (gdy auto przyjechało do Polski z państwa trzeciego) lub od fizycznego sprowadzenia pojazdu z terytorium państwa członkowskiego.

Dla tych wszystkich, którzy będą spóźniać się ze składaniem wniosków o rejestrację i nie zdążą tego zrobić w ustawowym 30-dniowym terminie, resort infrastruktury proponuje nałożenie kary w postaci podwyższenia opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, tablic rejestracyjnych oraz nalepki kontrolnej. Podwyżka ma wynosić 50 proc., co będzie oznaczało, że dziś spóźnialski nabywca auta za dowód rejestracyjny zapłaciłby nie 54 zł a 81 zł, zaś za tablice rejestracyjne 120 zł, a nie 80 zł.

W planach dużo zmian 1

Istotna zmiana w procesie rejestracji dotyczyć będzie także wydawanych dokumentów. Proponowane jest bowiem zastąpienie obecnego dowodu rejestracyjnego i karty pojazdu dowodem rejestracyjnym dwuczęściowym, jak to ma miejsce np. w Austrii i Niemczech. Część I dowodu będzie stanowić dokument potwierdzający dopuszczenie pojazdu do ruchu drogowego. Dowód rejestracyjny - część II będzie wymagany, razem z częścią I, tylko do rejestracji pojazdu.

ReklamaŚT - biholiday 06.03-31.05 Sebastian
Propozycja ustawy zakłada także, że brak dokumentów niezbędnych do rejestracji lub jeśli będą one budzić jakiekolwiek wątpliwości, nie będą natychmiastową przesłanką dla podjęcia decyzji o odmowie rejestracji pojazdu. Jednak obowiązkowo zostaną zawiadomione o tym właściwe organy. Ocenia się, że przyczyni się to do poprawy kontroli wykonywania obowiązków podatkowych i obowiązków wynikających z ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji.

Nowe przepisy nakładają ponadto obowiązek przeprowadzenia badania technicznego dla pojazdu wyrejestrowanego, który zgodnie z ustawą podlega ponownej rejestracji. Dotychczas przepisy nie regulowały tej sprawy i organy rejestrujące stosowały różną praktykę w kierowaniu na badania techniczne pojazdów wyrejestrowanych przed ich ponowną rejestracją.

Ustawa będzie bardziej rygorystycznie traktować wszystkie stacje kontroli pojazdów – dla bezpieczeństwa obywateli. Wiele negatywnych sygnałów dotyczących działalności takich stacji oraz wyniki badania NIK z ubiegłego roku wyraźnie pokazują, że w tej materii obecnie nie dzieje się najlepiej. Dlatego też kontrole działalności stacji kontroli pojazdów będzie mógł teraz przeprowadzać także Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego, jako instytucja mająca w tej dziedzinie znacznie lepszą wiedzę.

Dodatkowo, na diagnostę nałożone zostaną nowe obowiązki, m.in. uczestniczenie co dwa lata w 3-dniowych warsztatach doskonalenia zawodowego. Udział w takich szkoleniach pozwoli na zaktualizowanie wiedzy, przybliży m.in. kwestie związane z postępem technicznym dotyczącym budowy pojazdów oraz z nowymi przepisami prawa w zakresie badań technicznych pojazdów i warunków technicznych pojazdów.

ReklamaW planach dużo zmian 3
Nowym obowiązkiem diagnosty będzie także konieczność przekazywania staroście właściwemu ze względu na prowadzenie rejestru diagnostów, informacji o niekaralności.

Źródło: mojeauto.pl
Oprac. JG


08.07.2010
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News