artykuły

aktualnosciAKTUALNOŚCI
ReklamaBilbord - ubezpieczenia pojazd zza granicy

Sprawdzaj stan wycieraczek

Czas czytania 5 minut
Sprawdzaj stan wycieraczek

Bezpieczna podróż jest uzależniona od wielu czynników. Tych od nas całkowicie niezależnych, od naszych umiejętności i wreszcie od stanu technicznego naszego pojazdu. W tym ostatnim aspekcie spore znaczenie nabiera odpowiednia wymiana tych elementów, które zużywają się w czasie. Tak jak w przypadku chociażby wycieraczek.

Według ekspertów stan wycieraczek powinno się kontrolować dwa razy do roku i równie często wymieniać ich pióra. Może niekoniecznie musimy te słowa brać tak dosłownie, ale z całą pewnością jest w tym sporo racji. Bez dwóch zdań powinniśmy im się dokładniej przyjrzeć po okresie zimowym, kiedy to były eksploatowane w trudnych dla siebie warunkach. Ujemne temperatury, pióra wycieraczek przymarzające do szyb i często bez wcześniejszego odmarznięcia odrywane na siłę. Nie ma się więc co dziwić, że bardzo często po zimie wycieraczki nadają się już tylko do wyrzucenia.

Kiedy jednak należy wymienić wycieraczki, jeśli nie okazują widocznych oznak zniszczenia? Tu musimy obserwować ich pracę. Jeśli pojawiają się pierwsze pojedyncze smużki poza głównym polem widzenia to znak, że coś się zaczyna dziać, ale wciąż są one sprawne. Po pewnym czasie jest ich coraz więcej, pojawiają się w głównym polu widzenia, aż w końcu wycieraczka całkowicie opuszcza całe fragmenty szyby, pozostawiając na niej wodę. Oznakami do natychmiastowej wymiany wycieraczek są także pojawiające się na szybie rysy. Bardzo często to i tak za późno, gdyż usunięcie tychże rys będzie już niemal niemożliwe.

ReklamaSprawdzaj stan wycieraczek 1
Właściwą eksploatacją możemy przyczynić się do przedłużenia żywota wycieraczek. Bardzo często, jak tylko jest to możliwe, usuwajmy większe zabrudzenie – owady, piasek – podczas postoju, bez użycia wycieraczek. Oczywiście nie wolno używać wycieraczek na zamrożonych szybach ani na siłę ich odrywać. Nie włączajmy wycieraczek na sucho, bez użycia płynu do spryskiwaczy. Sam płyn powinien być za to dobrej jakości, atestowany.

Wybór wycieraczek jest niezwykle szeroki. Możemy je nabyć w sklepach z częściami motoryzacyjnymi, w sklepach wielobranżowych, a nawet na stacjach benzynowych. Jak jednak wybrać te najwłaściwsze?
- W piórach klasycznej konstrukcji znajdziemy przegub (w wycieraczkach płaskich zastąpiony jest przez elastyczne gumowe szyny) mający za zadanie równomiernie dociskać do szyby gumę zgarniającą – tłumaczy Marek Godzieszka, Dyrektor Techniczny firmy Auto-Boss. – Jakość tego elementu zależy od obróbki chemicznej, która ma na celu utwardzenie gumy oraz obniżenie oporów tarcia w kontakcie z szybą. Pióra wycieraczek o klasycznej konstrukcji kupujemy, kierując się ich długością. Na opakowaniu produktu znajdziemy listę modeli aut, do których jest on przeznaczony.

Mimo wszystko warto wziąć ze sobą do sklepu stare wycieraczki. Zdarza się, że opisane jako pasujące do konkretnego auta piórka odbiegają długością od oryginalnych. Może również nie pasować sam zaczep mocowania pióra do ramienia wycieraczki.

ReklamaSprawdzaj stan wycieraczek 2
Wycieraczki płaskie są za to wyposażone w adaptery i pasują do rozmaitych mocowań. W ofertach producentów znajdziemy płaskie pióra z mocowaniami zarówno do aut, które w takie wycieraczki były wyposażone fabrycznie, jak i do takich, które mają przegubowy stelaż.

- Pamiętajmy, że płaskie pióro, które da się przymocować do zwykłego ramienia wycieraczki nie oznacza, że jest to dobry wybór – mówi Marek Godzieszka. – Płaskie pióra lepiej przylegają do szyby niż statyczne, mają one jednak inne wygięcie niż pióra klasyczne. Ma to znaczenie po stronie pasażera – płaskie pióro będzie odstawać od mocno wygiętej szyby. W takim przypadku skutecznym i estetycznym rozwiązaniem jest pióro klasyczne, które potrafi lepiej dopasować się do szyby.

Przede wszystkim należy kierować się zaleceniami producenta wyznaczającego modele, do jakich jest ona przeznaczona. Informację znajdziemy na opakowaniu lub w katalogu w sklepie. Coraz więcej samochodów jest jednak seryjnie wyposażonych w płaskie pióra wycieraczek. Jeśli zatem auto było fabrycznie wyposażone w płaskie pióra, to właśnie takie powinniśmy kupić przy wymianie.

Najważniejszym elementem piórka wycieraczki jest krawędź gumy, zwana żądłem. Element ten bezpośrednio styka się z powierzchnią szyby. Utrzymanie go jak najdłużej w odpowiednim stanie przedłuża żywotność pióra. Piórko wycieraczki wykonane jest z kauczuku – materiału podatnego na uszkodzenia mechaniczne i chemiczne, a także na skrajne działanie warunków atmosferycznych (mróz i słońce). Niewielu kierowców pamięta o tym, że gumowe elementy wycieraczek ulegają procesowi starzenia i (podobnie jak w przypadku opon) nie służy im długotrwały postój. Warto co pewien czas skontrolować stan wycieraczek i oczyścić elementy gumowe z brudu. Piórom nie służy również wosk nakładany w myjniach automatycznych – po wizycie w myjni należy więc umyć i starannie odtłuścić szybę.

Wycieraczki nie stanowią obecnie jakiegoś wielkiego kosztu dla właściciela samochodu, dlatego nie powinny być elementem, na którym staramy się zaoszczędzić.

Źródło: www.motogazeta.mojeauto.pl
Oprac. JG


25.04.2012
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News