Los sprawił, że w krótkim czasie mogłem sprawdzić pod względem eksploatacji kilka kamperów. Na razie postanowiłem podzielić się wrażeniami z jazdy jednym z nich. Auto to jest produkowane jako maksymalnie zubożona wersja dla nieco “słabszych” finansowo klientów. Tak powstał model T 58, zwany Sunlight – półintegral.
Bryła auta Jak widać na załączonym zdjęciu, jest ona nadzwyczaj skromna, ale bardzo proporcjonalna i zgrabna (gdyby nie grafika i okna, można by powiedzieć, że jest to furgon chłodnia). Wykonanie ścian, montowanie okien, drzwiczek i drzwi jest bardzo precyzyjne, lakier jak na dobrym samochodzie osobowym – gładki i z połyskiem, nałożone plastyki spasowane są bardzo dokładnie. Zamknięcia schowków robią bardzo dobre wrażenie, zamykają się pewnie i nie mają zbędnych luzów, poza jednym kontrowersyjnym punktem: wlew paliwa jest bardzo ciasny i ma zbyt delikatne zamknięcie. Wszystkie ściany i dach są bardzo precyzyjnie zamontowane i budzą duże zaufanie. W gładkim dachu wmontowane są tylko trzy okna: jedno duże, uchylane ręcznie, z moskitierą i zasłoną termiczną. Drugie (nad łóżkiem) i trzecie (w łazience), to typowe okna wentylacyjne, podnoszone do góry. Auto ma jeszcze jedną cechę wartą podkreślenia: jest wyżej zawieszone na podwoziu, ma większy prześwit. Jest to wynikiem zastosowania ogumienia o wysokim profilu o wymiarze 215/75R16C, co ułatwia wjazd w drogi terenowe.
Auto jest nadzwyczaj proporcjonalne i zgrabne.
Kabina kierowcy Typowa dla Transita, skromna, ale bardzo funkcjonalna z bardzo małą kierownicą, niestety nieregulowana w żadnej płaszczyźnie, ale ustawiona optymalnie i obszyta skórą. Gałka przełączająca biegi pracuje nadzwyczaj precyzyjnie, czuje się wyraźnie zakleszczanie biegów, mimo niedużego skoku. Ogólnie można powiedzieć, że prowadzenie tego auta sprawia dużą przyjemność i jest łatwe, co zawdzięczamy precyzyjnie zsynchronizowanemu wspomaganiu kierownicy oraz zastosowaniu foteli lotniczych o dużym stopniu regulacji. Duże okna przednie i w drzwiach dają możliwość bezpiecznego obserwowania trasy. Lusterka boczne mogłyby być trochę większe, ponieważ za samochodem nie widać nic – w tym punkcie Fiat Ducato jest wyraźnie lepszy. Hamulec postojowy jest pewny, z blokadą ruszania pod górę i jest bardzo sprawny.
Kabina kierowcy – typowa dla Transita: skromna, ale bardzo funkcjonalna.
Układ napędowy Skrzynia biegów 5-biegowa, w tym 2 nadbiegi, o czym musi pamiętać każdy, kto takim autem jeździ. Wrzucenie piątego biegu nie powinno nastąpić przed osiągnięciem prędkości 65-70 km/h. Należy tu wyraźnie zaznaczyć, że na czwartym biegu auto lekko i szybko osiąga maksymalną szybkość 138 km/h, a bieg piąty to bieg podróżny. Pomruk pracy rozgrzanego silnika jest bardzo przyjemny, można rozmawiać i słuchać radia bez zbędnego wysiłku.
Podparcie stołu na jednej nodze (łamanej w połowie) umożliwia, razem z obrotowym fotelem kierowcy, stworzenie łóżka o wymiarach 100/170 cm.
Oświetlenie To bardzo mocna strona tego kampera. Światła krótkie i drogowe obrysowane i światła tylne nie budzą żadnych zastrzeżeń. Światło drogowe/długie/ pozwoliłoby jechać znacznie szybciej, ponieważ jest bardzo silne i szerokie, a dołączone światła ustawione na boki pozwalają bezpiecznie zjechać w normalnie zacienione pola.
Podwozie Przedni napęd, duże koła, szerokie opony, świetne hamulce, progresywne i skutecznie hamujące - to zespoły gwarantujące bezpieczeństwo. Przód, zawieszony na sprężynach i tzw. Kolumnach Mc’ Persona daje dużą precyzję prowadzenia auta po obranej linii, nawet w koleinach. Tył - to resory jednopiórowe i oś sztywna z teleskopami hydraulicznymi dwustronnego działania. Te rozwiązania są najbardziej wypróbowaną metodą amortyzacji takiego typu aut i powodują, że samochód jest naprawdę komfortowy w prowadzeniu, dobrze “trzyma się” na łukach, nawet przy nieco zbyt dużej prędkości. Nie przechyla się nadmiernie, co jest zasługą dobrze dobranych teleskopów z odbiciem tłumionym hydraulicznie. W podwoziu, centralnie za osią przednią, między wzmocnieniami samonośnej podłogi, zamontowano duży plastikowy zbiornik paliwa o pojemności 60 l. Biorąc pod uwagę zużycie paliwa przy szybkości 90 – 100 km/h wynosi ono 8 l. Daje to sporą autonomię. Za osią tylną zamontowano 90-litrowy ogrzewany zbiornik na brudną wodę z łatwo dostępnym spustem. Tu zaskoczenie: auto nie ma przewidzianego uchwytu na koło zapasowe. Można je wozić w bagażniku. Konstruktor przewidział jedynie reperaturkę piankową do wtrysku w uszkodzone koło. Zbiornik na czystą wodę o pojemności 120 l wmontowany jest pod siedziskiem wewnątrz kampera, na specjalnie wzmocnionym elemencie. Oczywiście jest on również ogrzewany nadmuchem ciepłego powietrza w czasie eksploatacji zimą. Jedynym większym mankamentem tego podwozia jest problem z założeniem haka holowniczego – wymaga długich ramion, sięgających aż 0,8 m pod samochód, do fabrycznych wzmocnień - a i tak zamocowanie belki do nadwozia z tyłu za zderzakiem będzie bardzo narażało konstrukcję skrzynkową tylnej części kampera. Osobiście odradziłbym stosowanie zaczepu do tego modelu (sam bardzo cierpię z tego powodu, ponieważ często ciągnąłem jacht). Podwozie jest dobre i sprawi każdemu dużo zadowolenia, ponieważ zastosowane rozwiązania są znane z bezawaryjności i z braku jakichkolwiek stuków.
Pomieszczenie mieszkalne Tu firma nie zawiodła. Przy długości auta 6,23 m wkomponowano wszystko, co naprawdę jest potrzebne w dobrym i wygodnym kamperze (o ile użytkownik nie ma snobistycznych ciągot). Jaskółki (półki) nad szoferką są estetyczne, głębokie, ładnie wpasowane. Z prawej strony tych półek jest możliwość zamontowania TV, normalnie przewożonego w szafie. Sufit jest jasny, pokryty ładną tapetą, porządnie położoną. W suficie zamontowano jedno duże okno z ręczną regulacją uchylania. Szafki wiszące nad łóżkiem, stołem i kuchnią - w liczbie 9 sztuk - są pojemne i z mojego punktu widzenia jest ich nawet nadmiar. Ogólnie można powiedzieć, że są wyjątkowo estetycznie wykonane, jak zresztą również szafki, ścianki, drzwi do szaf i łazienki. Drzwi i szafki mają odbojniki kauczukowe, porządne zamki, a w drzwiach do szaf i łazienki magnetyczne blokady, co w sposób zasadniczy niweluje wszelkie trzaski i skrzypienia. Wmontowanie pieca grzewczego w bagażniku pod łóżkiem spowodowało, że szafa ubraniowa ma dwie półki na dole, pod częścią na wieszaki. Jest jeszcze jedna szafa obok wejścia do łazienki, o szerokości 25 cm, w której przez całą wysokość wmontowane są półki na bieliznę lub inne rzeczy. Takie rozwiązanie to naprawdę dobry pomysł.
Drzwi i szafki mają odbojniki kauczukowe, porządne zamki, i magnetyczne blokady, co niweluje wszelkie trzaski i skrzypienia.
Łóżko, o wymiarach 138x200 cm - to istne cudo!
Kuchnia, czyli... ...szafka, w której zamontowano 3-palnikowy piecyk gazowy ze sprytnie demontowanym rusztem, co znacząco ułatwia mycie. Piec przykryty jest odchylaną na okno płytą szklaną. Z prawej strony wmontowano pokaźny okrągły zlewozmywak - odkryty, co jednak moim zdaniem nie jest wadą. Pod zlewozmywakiem tradycyjnie znajduje się szuflada na sztućce i szafka na artykuły spożywcze. Po lewej stronie zlokalizowana jest 100-litrowa lodówka z małym zamrażalnikiem, jak zwykle zasilana prądem 12V / 220V / gaz. Wnętrze lodówki jest nowatorskie, upraszczające korzystanie z niej. Wszystkie szafki mają specjalny system wentylacji, co zabezpiecza przed wilgocią.
3-palnikowy piecyk gazowy ze sprytnie demontowanym rusztem, znacząco ułatwia mycie.
Wnętrze lodówki (100 l) jest nowatorskie, ułatwiające korzystanie z niej.
Łazienka Zlokalizowana w linii kuchni, wbudowana jest wzdłuż auta. Po wejściu do tego pomieszczenia w narożniku lewym znajduje się umywalka na sporej szafce a nad nią szafka plastikowa z dużym lustrem i toaletą obrotową – wygoda nawet dla wysokiej osoby. Okna matowe, uchylane i w końcu osobny prysznic, zasłonięty składanymi plastikowymi drzwiami, zabezpieczającymi przed zalaniem. Na prawej ścianie liczne uchwyty, listwa do suszenia ręczników. Kabina starannie wykonana, szczelna, drzwi z zamkiem i dwoma blokadami magnetycznymi.
Łazienka, zlokalizowana w linii kuchni, wbudowana jest wzdłuż auta.
Stół Typowy, dla czterech osób, przesuwany i wysuwany – tak, aby osoby siedzące na obrotowych fotelach przednich miały wygodny dostęp do niego. Podparcie stołu na jednej nodze (łamanej w połowie) umożliwia, razem z obrotowym fotelem kierowcy, stworzenie łóżka o wymiarach 100/170 cm.
Ogrzewanie Truma C6, stosowane zresztą w większości kamperów, jest wyjątkowo sprawne i niezawodne, rozprowadza ciepło w dobrze zorganizowany sposób. Szybko nagrzewa, pracuje cicho i jest oszczędne.
Bagażnik Jest duży:140x160x80 m, zlokalizowany pod łóżkiem, z dostępem z wnętrza auta poprzez podniesienie łóżka, a z zewnątrz - przez niewielkie drzwiczki. Jest wystarczający, aby tam umieścić agregat, stolik, dwa duże, wygodne fotele, złożony ponton, silnik spalinowy do pontonu lub koło zapasowe. Jest tam wiele haków i listew umożliwiających mocowanie tych sprzętów. Na półce - szufladzie zlokalizowanej nad piecem i pomieszczeniem dla butli z gazem o wymiarach 60x100x15, jest miejsce na solar, statywy, parasole itp.
Dodatkowe wyposażenie: • wysuwany elektrycznie stopień wejściowy z niezależnym oświetleniem • typowa markiza o długości 4,5 m • bagażnik rowerowy na dwa rowery (zamiast tego można tam zamontować box towarowy o wymiarach 100x60x40 cm).
Drzwi wejściowe Są zamocowane na trzech szerokich zawiasach z typowym zamkiem, grube na 30 mm. Na drzwiach zawieszony jest od wewnątrz kosz na śmieci, a w ramie drzwi dodatkowo jest osadzona moskitiera.
Łóżko O wymiarach 138x200 cm, z doskonałym grubym, wygodnym, sprężynowym materacem, zamocowane na stelażu listwowym - to istne cudo!
Uwagi ogólne Ze względów oszczędnościowych firma zastosowała stosunkowo małe okna zewnętrzne, otwierane uchylnie z moskitierą i zasłonkami termicznymi oraz gustownymi firankami i zasłonkami. Wyraźnie brakuje tylnego okna w zagłowiu łóżka. Wnętrze kampera wykonano w pięknym lawendowym kolorze, z jaśniejszymi i ciemniejszymi pasmami i w takim samym kolorze firanki oraz obicie foteli, kanapy oraz poduszek. Klimat wnętrza w pełni uzasadnia określenie “sunlight”.
Z kabiny kierowcy za samochodem nie widać nic...
Podsumowując Jest to bardzo dobre auto kempingowe dla 2-3 osób, wygodne w podróży, z silnikową klimatyzacją, auto przyjemne w czasie wypoczynku, szczególnie dla osób starszych. Kamper spełnia absolutnie wszystkie potrzeby w czasie nawet długiej podróży i wielodniowego wypoczynku.
Dethleffs Sunlight T 58, rocznik 2008, na podwoziu FORD TRANSIT z silnikiem 2,2 TD (4 generacji) o mocy 81 KW przy 3500 obrotów – 5-biegowy.
Informujemy, że zaktualizowaliśmy naszą Politykę prywatności (dostępną w regulaminie). W dokumencie tym wyjaśniamy w sposób przejrzysty i bezpośredni jakie informacje zbieramy i dlaczego to robimy.
Nowe zapisy w Polityce prywatności wynikają z konieczności dostosowania naszych działań oraz dokumentacji do nowych wymagań europejskiego Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO), które będzie stosowane od 25 maja 2018 r.
Informujemy jednocześnie, że nie zmieniamy niczego w aktualnych ustawieniach ani sposobie przetwarzania danych. Ulepszamy natomiast opis naszych procedur i dokładniej wyjaśniamy, jak przetwarzamy Twoje dane osobowe oraz jakie prawa przysługują naszym użytkownikom.
Zapraszamy Cię do zapoznania się ze zmienioną Polityką prywatności (dostępną w regulaminie).