W tym sezonie dużą popularnością cieszą się wśród caravaningowców podróże, których elementem jest przeprawa promowa.
Przed zakupem biletów zawsze należy się upewnić, czy dane linie są w stanie przetransportować zestaw caravaningowy. Jeśli tak, powinniśmy podać jego łączną długość (samochód-przyczepa) oraz maksymalną wysokość. Od tego zależy cena biletu i pokład, na który skieruje nas obsługa. Często bilet dla kierowcy jest wliczony w cenę transportu samochodu. Jak zawsze, korzystnie jest kupować bilet w obie strony. Po wjeździe na prom należy zabezpieczyć, a następnie opuścić pojazd i przejść do pomieszczeń pasażerskich. Dostęp do pokładów towarowych zostaje zablokowany. Wyjątkiem są promy oferujące możliwość spania, a nawet gotowania w przyczepie podczas podróży (m.in. linie z Włoch do Grecji i Turcji).
Prom z Tallina do Helsinek - pomiar wysokości przyczepy.
Promy można podzielić na zakryte, czyli duże, które przewożą samochody pod pokładem i mniejsze, odkryte, pływające po fiordach i cieśninach, gdzie samochody stoją na odkrytym pokładzie. Najczęściej wjazd do nich odbywa się z jednej, a wyjazd z drugiej strony statku, chociaż nie jest to reguła.
Dardanele - podróż na odkrytym pokładzie.
Samochody z instalacją LPG nie zawsze wjadą na pokłady promów. Ograniczenia w przewozach takich pojazdów wymuszone są względami bezpieczeństwa obowiązującymi w danym kraju lub danego przewoźnika promowego. Nie dotyczą one przyczep. Dla nich przepisy mówią tylko o konieczności zakręcenia butli gazowej podczas ich transportu. Caravaningowcy w Polsce najczęściej korzystają z przepraw promowych do Skandynawii.