artykuły

aktualnosciAKTUALNOŚCI
ReklamaBilbord - Stenaline 03.04-30.04 Sebastian

Polski rynek na progu sezonu 2006

Czas czytania 5 minut
Polski rynek na progu sezonu 2006

Zainteresowanie swobodną turystyką z własnym domem na kołach rośnie w Europie z roku na rok. Coroczny i największy na świecie Salon Caravaningu w Dusseldorfie jest najlepszym barometrem zachodniego rynku. A jak wygląda nasz? Jeszcze skromny, ale rozwijający się w ogromnym tempie polski caravaning 2006?

Samochody kempingowe
Samochodów kempingowych jest zdecydowanie mniej na rynku i głównie z powodu wysokich cen nie są u nas jeszcze popularne. Nowe można zamówić w przedstawicielstwach zachodnich firm (patrz strony www). Najtańsze wersje przekraczają sporo 100 000 zł. Ceny używanych, dwudziestoletnich i nowszych egzemplarzy po znacznym przebiegu zaczynają się od 30.000 i dochodzą do 80.000 zł. Jednak w komisach można czasem na nie trafić. Mają zwykle sporo lat, na liczniku wiele tysięcy kilometrów, ale są dobrze i komfortowo wyposażone. Oto kilka przykładów:

Polski rynek na progu sezonu 2006 1



-VW LT 45 alkowa, z roku 1988. Silnik 2.4 TD po wymianie, przebieg 35000km. Możliwość spania dla 6 osób. TV Sat, mikrofalówka itp. Cena: 30000zł.
-PEUGEOT J5 Pilote 2,5 TD z roku 1987, przebieg około 150.000km spanie dla 6 osób w dobrym stanie technicznym, komfortowe wyposażenie. Cena: 25.000 zł
-FIAT DUCATO LMC, alkowa z roku 1992. Silnik 2,5 TD przebieg 170000km. Długość auta 7,3 m i spanie dla 8 osób. Wysoki komfort wyposażenia. Cena 70000zł.
-MERCEDES SPRINTER 313 Rimor, alkowa rok 2000, przebieg 60.000 km, spanie dla 5 osób, komfort. Cena: 120.000zł.

Żeby cieszyć się swobodą podróżowania jest jeszcze jedna opcja. Samochód kempingowy można zbudować samemu. Jak wiadomo, teraz na samochody ciężarowe przywożone do kraju nie obowiązują żadne opłaty. Korzystną opcją wydaje się zakup np. używanego Fiata Ducato Maxi na zachodzie i adaptowanie go w Polsce na pojazd kempingowy. W specjalistycznych sklepach można kupić wszystko, by samemu zabudować komfortowe wnętrze mieszkalne. Można zlecić wykonanie pracy profesjonalnym firmom zajmującym się przebudową, adaptacją i przeróbkami pojazdów kempingowych. To przykładowo Centrum Campingowe Smolicz w Paczkowie koło Poznania, albo warszawski Campotur gdzie bogato wyposażony sklep z koniecznymi akcesoriami kempingowymi zaspokoi każdego kempingowicza.

ReklamaPolski rynek na progu sezonu 2006 2

Przyczepy kempingowe
Nowe przyczepy oczywiście można kupić. Hobby, Dethleffs, Hymer. Najtańsza, czterometrowa Adria typ Altea 361 PS kosztuje wraz z podatkiem VAT prawie 9000 Euro, a luksusowa, ośmiometrowa Classica 743 UK ponad 21000 Euro. Przyczepki są najwyższej jakości, ale nie każdy może sobie pozwolić na taki wydatek.
Jedyny krajowy producent w Niewiadowie ma trudną sytuację. Stale zwiększa się liczba używanych przyczep przywożonych z Zachodu. Są egzemplarze różnych producentów, duże, o długości dochodzącej nawet do 8 metrów, średnie około 5 metrów i krótsze. Niektóre luksusowo wyposażone, dwuosiowe, z pięknym wnętrzem, eleganckimi meblami, dużą łazienką i dwoma sypialniami. Bywają też z lat dziewięćdziesiątych. Ale wiele z nich, nawet z roku 1975, 1985, jest w dobrym stanie technicznym, a wnętrze wygląda jak nowe. Ich stosunkowo niskie ceny i jakość wykonania stanowią konkurencję dla rodzimej produkcji z Niewiadowa. To jeden z powodów, że nasz producent seryjnie produkuje tylko najtańsze modele na bazie popularnej N 126, a zrezygnował z droższych modeli.
Za nową przyczepę z Niewiadowa wraz z 22% podatkiem VAT N-126 D i E trzeba zapłacić
około14.000 zł. Za najlepiej wyposażoną w lodówkę 220/12V/gaz i ogrzewanie gazowe TRUMATIC N-126, łazienkę z WC musimy zapłacić około 20.000 zł. Proszę porównać powyższe ceny z używanymi przyczepami kempingowymi sprowadzanymi z Zachodu.

Polski rynek na progu sezonu 2006 3



-Adria 550, 1987 rok, trzyosobowa, waga 950 kg, cena 10000 zł.

ReklamaŚT2 - biholiday 06.03-31.05 Sebastian
-Wilk 420, 1978 rok, czteroosobowa, waga 800 kg, cena 4900 zł.
-Hobby 560, 1990 rok, czteroosobowa, waga 900 kg, cena 18000 zł.
-Tabbert 650, 1975 rok, czteroosobowa, waga 1200 kg, cena 4500 zł.
-Dethleffs 530, 1991 rok, czteroosobowa + 1, waga 1000 kg, cena 24000 zł.
-Buerstner 480, 1987 rok, czteroosobowa + 1, 860 kg, cena 16000 zł.
-Eriba 550, 1986 rok, trzyosobowa + 1,waga 780 kg, 8500 zł.

Wypożyczalnie
Wiadomo, że samochód lub przyczepa kempingowa są wykorzystywane najczęściej dwa, trzy miesiące w roku. Czy jest więc dobrą inwestycją ulokowanie sumy 20.000 zł w czymś, co stoi przez 10 miesięcy w roku? Może bardziej opłaca się wypożyczyć na miesięczny urlop przyczepkę lub auto kempingowe? Są takie możliwości, (patrz adresy www ). Kampery kosztują za jeden dzień między 200 a 350 zł. Jednak ze względu na niższy koszt wypożyczenia, przyczepki mają w Polsce większe powodzenie. Pojawiają się ogłoszenia w prasie. Stawki są porównywalne. Firmy za jeden dzień polskiej N-126 E lub N liczą w zależności od wyposażenia od 40 do 70 zł. Można też wypożyczyć małą towarową N-520 za 20 zł. za dobę, albo większą N-1200 z plandeką za sumę 50 zł. Większe zachodnie, bardziej komfortowe i mieszczące 4 osoby, kosztują nieco drożej.

Polski rynek na progu sezonu 2006 5



Myślę, że małe wiosenne wprowadzenie do sezonu urlopowego, rozeznanie rynku, kilka praktycznych porad, przyczyni się do właściwego wyboru, dobrych decyzji i udanych wojaży. Wszystkim życzę dużo słońca.

tekst i zdjęcia: Andrzej Dąbrowski


03.03.2009
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News