artykuły

aktualnosciAKTUALNOŚCI
ReklamaBilbord - Honda agregaty 2024 22.07-31.07 Sebastian

Polska motoryzacja – pozytywne status quo

Czas czytania 2 minuty
Polska motoryzacja – pozytywne status quo

W Polsce sytuacja branży motoryzacyjnej poprawia się. Wyniki nie są rewelacyjne, ale jakichś znaczących spadków także nie ma. Za to w porównaniu do innych krajów europejskich, choć nie tylko, uzyskane wyniki powinny napawać sporym optymizmem.

Zacznijmy od sprzedaży nowych aut na rynku. Polska w rezultacei znajduje się w gronie wybranych krajów, które zakończą rok na plusie. Od stycznia do listopada br., jak pokazuje instytut Samar, sprzedaż nowych samochodów wyniosła 291.818 i była o zaledwie 0,5% wyższa niż w analogicznym okresie przed rokiem.

A jak z rejestracją?
Po dziesięciu miesiącach roku liczba pierwszych rejestracji nowych samochodów wyniosła tylko nieco ponad 222 tys. aut. Różnica ta wynika z faktu, iż spora część kupowanych w kraju nowych aut trafiała poza granice Polski (głównie do Niemiec), gdzie nabywcy korzystali z systemów dopłat do nowych aut przy jednoczesnym zezłomowaniu swoich starych pojazdów. Około 50 tys. nowo zakupionych w Polsce samochodów wyjedzie z naszego kraju i zostanie zarejestrowana w innych państwach.

A jednak!
Pod wielkim znakiem zapytania stoi natomiast rozwój polskiego rynku aut nowych w przyszłym roku. Dilerzy szykują się na spadki sprzedaży, jako niewykonalne uważają powtórzenie wyniku tegorocznego. Polski rynek nie należy bowiem do stabilnych, zmiany bywają dynamiczne. Wystarczy często krótka informacja o planowanych zmianach prawno-podatkowych, np. dotycząca zmian w podatku VAT od samochodów służbowych, a sprzedaż może bardzo szybko ulec zmianom.

ReklamaPolska motoryzacja – pozytywne status quo 1
„Używane” w 2009?
Tu nie ma żadnych rekordów. W ubiegłym roku do Polski trafiło w sumie ponad 1,1 mln używanych aut, w tym dotąd niecałe 600 tys. Dwa ostatnie miesiące roku są najsłabszymi pod względem wielkości sprowadzanych do kraju aut, można się spodziewać, iż na koniec roku osiągnięty zostanie wynik ok. 700 tys. W tym roku zdecydowanie dominują auta w wieku 5-10 lat (prawie 50 proc.), choć jeszcze przed rokiem równie często nasi rodacy decydowali się na auta najstarsze.

Oprac. DM
Źródło: mojeauto.pl


28.12.2009
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News