artykuły

aktualnosciAKTUALNOŚCI
ReklamaBilbord - bookingcamper zacznij zarabiac

Polacy i nieprawidłowe ciśnienie w oponach

Czas czytania 4 minuty
Polacy i  nieprawidłowe ciśnienie w oponach

Podczas Tygodnia Dobrego Ciśnienia, który odbywał się w ramach 6 ogólnopolskiej akcji „Ciśnienie pod kontrolą” zorganizowanej przez Michelin i Statoil, skontrolowano 14 tys. samochodów na 30 stacjach w 21 miastach Polski. Wyniki nie są optymistyczne...

W Tygodniu Dobrego Ciśnienia (4-8 października) eksperci sprawdzali ciśnienie w oponach i stan bieżników. Z badań przeprowadzonych na stacjach wynika, że 69,32 proc. samochodów miało nieprawidłowe ciśnienie – to o 2 proc. mniej niż przed rokiem. Oznacza to, że świadomość kierowców dotycząca prawidłowego ciśnienia w oponach rośnie, aczkolwiek nadal jest niezadowalająca.
W tym roku najbardziej świadomi znaczenia ciśnienia okazali się kierowcy z województwa świętokrzyskiego, gdzie nieprawidłowe ciśnienie w oponach miało 51,27 proc. Najgorzej wypadli mieszkańcy lubuskiego, gdzie aż 77,18 proc. kierowców jeździ na nieprawidłowo napompowanych oponach. Dobre wyniki przyniosło natomiast badanie stanu opon, na jakich jeżdżą Polacy. Średnia głębokość bieżnika to 5,03 mm (w Polsce dopuszcza się do ruchu drogowego oponę o bieżniku już 1,6 mm).

W ujęciu ogólnokrajowym, pomiary pokazały, że 69,32 proc. kierowców jeździ na nieprawidłowo napompowanych oponach co oznacza, że tylko 30,68 proc kierowców ma prawidłowe ciśnienie w oponach swoich samochodów. Wyniki akcji „Ciśnienie pod kontrolą” pokazały także, że 8,17 proc. ze wszystkich przebadanych samochodów w całej Polsce miało ciśnienie w oponach o ponad 1 bara niższe niż zalecane przez producentów samochodów, a aż 29,02 proc. między 0,5 a 0,9 bara niższe. Taki poziom stanowi poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa jazdy.

ReklamaPolacy i  nieprawidłowe ciśnienie w oponach 1
Eksperci Michelin radzą, aby ciśnienie w oponach sprawdzać regularnie – raz w miesiącu oraz przed każdą dalszą podróżą. Spadek ciśnienia w oponie następuje w sposób naturalny w wyniku eksploatacji samochodu, ale może być spowodowany także przez obniżenie temperatury otoczenia oraz nawet niewielkie uszkodzenie bieżnika. Nieprawidłowy poziom ciśnienia w oponach powoduje zmniejszenie przyczepności, wydłużenie drogi hamowania i zwiększa ryzyko eksplozji opony. Poza poprawą bezpieczeństwa prawidłowe ciśnienie zapewnia dłuższy czas eksploatacji opony, a także oszczędność paliwa. Samochód jeżdżący na oponach z ciśnieniem o 20 proc niższym niż zalecane zużywa średnio 2 proc. paliwa więcej.

Kontrola ciśnienia powinna odbywać się „na zimno" – najwcześniej po godzinie od zatrzymania samochodu lub po przejechaniu do 3 kilometrów przy niewielkiej szybkości. Ciśnienie w oponach powinno być zgodne z zaleceniami producenta samochodu i przystosowane do aktualnego obciążenia pojazdu.
Polacy i  nieprawidłowe ciśnienie w oponach 2

- Od 2005 roku, kiedy rozpoczęliśmy akcję „Ciśnienie pod Kontrolą”, świadomość problemu wśród Polaków wzrosła o ok. 17 proc. – powiedziała Iwona Jabłonowska z Michelin Polska. – 6 lat temu 87.9 proc kierowców jeździło na oponach o nieprawidłowym ciśnieniu. Dzisiaj – niecałe 70 proc.. Możemy to uznać za sukces naszej akcji. Wielu kierowców wciąż nie jest świadomych tego, jak ważne jest prawidłowe ciśnienie w oponach. Cieszymy się jednak, że dzięki akcji z roku na rok udaje nam się dotrzeć do coraz większej grupy kierowców, i edukować ich o bezpieczeństwie na drodze.
ReklamaPolacy i  nieprawidłowe ciśnienie w oponach 3
Partnerami akcji „Ciśnienie pod kontrolą” są Statoil, Euromaster oraz Polski Czerwony Krzyż. Tydzień Dobrego Ciśnienia uzyskał również merytoryczne wsparcie Komendy Głównej Policji.

Źródło: www.michelin.pl
Oprac. JG


20.10.2010
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News