artykuły

aktualnosciAKTUALNOŚCI
ReklamaBilbord - Honda agregaty 2024 22.07-31.08 Sebastian

Podróż autokarem a potencjalne odszkodowanie

Czas czytania 4 minuty
Podróż autokarem a potencjalne odszkodowanie

Nie każda podróż musi wiązać się z jazdą kamperem. Czasem nachodzi nas ochota, aby zostawić nasz dom na kołach pod tym „klasycznym” domem i wsiąść w autobus.

Popyt na zagraniczne wycieczki nie maleje nawet po zakończeniu sezonu. Najmodniejsze w chwili obecnej są wycieczki objazdowe. Ze względu na coraz liczniejsze podróże autokarem zanotować można coraz więcej wypadków komunikacyjnych. Nieliczni jednak wiedzą o tym, że w przypadku takiego zdarzenia mają prawo ubiegać się o odszkodowanie.
 
W mediach coraz częściej można usłyszeć doniesienia dotyczące wypadków autokarowych. Niestety w informacjach medialnych rzadko można spotkać konkretne porady przydatne przy dochodzeniu praw do odszkodowania.

Podczas ubiegania się o odszkodowanie najważniejsza jest umowa przewozu – to na jej podstawie klient dochodzi swoich praw. Warto zapamiętać, że taka umowa zawierana jest w momencie zakupu biletu. W przypadkach wycieczek wykupionych w biurach podróży umowa przewozu zostaje zawarta w chwili podpisania przez nas umowy na świadczenie usług transportowych. W takim kontrakcie znajdziemy wszelkie zapisy związane z transportem podczas wycieczki, a wśród nich te związane z kosztem podróży, który obejmuje koszt transportu. Zdarzają się również przypadki, że w autokarze znajduje się osoba, która nie zawarła umowy przewozu – należy zapamiętać, że zawarcie kontraktu następuje przez samo wejście do pojazdu. Osoby, które nie posiadają biletu lub nie wykupiły wycieczki również mają prawo do odszkodowania.

ReklamaPodróż autokarem a potencjalne odszkodowanie 1
Według artykułu 62 ustawy Prawo Przewozowe to przewoźnik zobowiązany jest do odszkodowania za szkody poniesione przez pasażerów. Przed podróżą powinniśmy dowiedzieć się, z jaką firmą przewozową współpracuje nasze biuro podróży. Należy zapamiętać, że to właśnie przewoźnik, a nie biuro podróży odpowiada za nasze bezpieczeństwo podczas wycieczki.

Według wspomnianej ustawy Prawo Przewozowe odpowiedzialność przewoźnika polega jedynie na należytym wywiązaniu się z umowy przewozu. Ustawa w ten sposób chroni pasażerów przed skutkami m.in. opóźnienia przyjazdu czy przedwczesnego odjazdu autokaru. Za wszelkie uszkodzenia przewożonego przez nas mienia przewoźnik poniesie odpowiedzialność jedynie wtedy, gdy uszkodzenie nastąpiło z jego winy.

- Należy również wziąć pod uwagę drugą ważną kwestię, tj. szkody osobowe, które są wynikiem wypadku. W zakresie obrażeń ciała powstałych w wyniku ruchu pojazdu, zastosowanie mają przepisy Kodeksu Cywilnego. Taka odpowiedzialność ponoszona jest przez przewoźnika na zasadzie ryzyka (świadcząc usługi transportowe liczyć trzeba się z tym, że mogą zaistnieć jakieś szkody względem osób trzecich). Sytuacją zwalniającą z wypłacenia odszkodowania jest przypadek, gdy szkoda nie wynika z winy przewoźnika (nastąpiła ona z naszej winy lub w wyniku działania siły wyższej czy osób trzecich). We wszystkich pozostałych przypadkach nie ma mowy o zwolnieniu z odpowiedzialności za powstałe szkody. Zadośćuczynienie wypłacane jest przede wszystkim z ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej pojazdu, którym podróżujemy
ReklamaPodróż autokarem a potencjalne odszkodowanie 2
– tłumaczy Katarzyna Parol-Czajkowska, Dyrektor Departamentu Dochodzenia Roszczeń Centrum Odszkodowań DRB – firmy działającej na rzecz zwiększenia świadomości ubezpieczeniowej społeczeństwa, specjalizującej się w pomocy przy uzyskiwaniu należnych odszkodowań.

W momencie, kiedy wypadek miał miejsce za granicą również mamy prawo do odszkodowania.

- W takim przypadku powinniśmy ustalić, kto był sprawcą wypadku i zebrać wszelkie potrzebne informacje takie jak: numer rejestracyjny, kto jest ubezpieczycielem pojazdu jak również numer polisy – radzi Katarzyna Parol-Czajkowska.

W celu usprawnienia likwidacji szkody, która powstała w wyniku wypadku komunikacyjnego, który miał miejsce na terenie Europy, powstał System Zielonej Karty. Główną ideą Systemu jest to, aby poszkodowani mogli otrzymać należne im odszkodowanie i nie byli zmuszeni do nabywania ubezpieczenia OC komunikacyjnego na granicy każdego z odwiedzanych krajów.

- W momencie, kiedy zdarzenie miało miejsce w kraju europejskim, które należy do Systemu, mamy możliwość przeprowadzenia postępowania w Polsce, co pozwala nam zaoszczędzić czas i pieniądze, bez potrzeby dokonywania niezbędnych tłumaczeń i konieczności prowadzenia sprawy w zagranicznym systemie prawnym – wyjaśnia Katarzyna Parol-Czajkowska.

Warto podkreślić, że przeprowadzenie postępowania w Polsce umożliwia nam bieżącą kontrolę wydawanych decyzji i likwidację szkody w krótkim czasie.


08.10.2015
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News