artykuły

aktualnosciAKTUALNOŚCI
ReklamaBilbord - bookingcamper zacznij zarabiac

„PC” daje broń!

Czas czytania 5 minut
„PC” daje broń!

Każdy z nas miał lub słyszał o kłopotach z policją – zarówno w Polsce, jak i za granicą – w związku z podróżowaniem samochodem z przyczepą. Z myślą o wszystkich użytkownikach zestawów caravaningowych przygotowaliśmy materiał, który pomoże uniknąć takich kłopotów.

“Konwencja wiedeńska o ruchu drogowym” została podpisana w 1968 roku przez kilkadziesiąt państw wszystkich kontynentów. Służyła ona ujednoliceniu i unormowaniu przepisów drogowych. W ciągu następnych lat kraje te konwencję ratyfikowały i obowiązuje ona do dziś. Zawiera wiele przepisów i paragrafów dotyczących różnych aspektów poruszania się po drogach, nazewnictwa, norm drogowych itp. Nie sposób omówić jej całej, dlatego skupiliśmy się na tym, co pomoże caravaningowcom poruszającym się z przyczepami uniknąć kłopotów i nerwów.

„PC” daje broń! 1

Taki zestaw na pewno pociągniemy, mając prawo jazdy kategorii B. Fot. Buerstner

Polska do dziś nie wypełnia niektórych punktów “Konwencji wiedeńskiej o ruchu drogowym”. W paru miejscach polskie “Prawo o ruchu drogowym” stanowi inaczej niż “Konwencja…”. Dla przykładu – w przypadku sygnalizowania manewrów. Artykuł 14 ust. 3 “Konwencji…” stanowi: “Przed skręceniem lub przed wykonaniem manewru związanego ze zjechaniem w bok każdy kierujący powinien odpowiednio wyraźnie i dostatecznie wcześnie zasygnalizować swój zamiar za pomocą kierunkowskazu lub kierunkowskazów swojego pojazdu (...)”. Natomiast polskie “Prawo o ruchu drogowym” ogranicza sygnalizowanie manewrów tylko do zmiany pasa ruchu lub kierunku jazdy (art. 22 ust. 5): “Kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru”. Określony w ustawie brak obowiązku sygnalizowania manewrów związanych ze zjechaniem w bok może powodować zagrożenia np. przy zatrzymywaniu pojazdu przy prawej krawędzi jezdni i włączaniu się do jazdy po takim zatrzymaniu przy poruszaniu się tym samym pasem ruchu, czy przy wyprzedzaniu pojazdów lub uczestników ruchu przy poruszaniu się tym samym pasem ruchu.

Reklama„PC” daje broń! 2
Jednym z praktycznych aspektów “Konwencji…” jest to, że policja nie ma prawa nakładania mandatu na kierowców samochodów zagranicznych, wyposażonych zgodnie z wykazem wynikającym z rodzimego prawa o ruchu drogowym, ale niewystarczająco z punktu widzenia kraju, przez który przejeżdżają. Oznacza to, że np. policja niemiecka nie może w Niemczech karać polskich kierowców za brak lub nieodpowiednio wyposażoną apteczkę samochodową (w Polsce jest ona zalecana, ale nieobowiązkowa, natomiast pojazdy zarejestrowane w Niemczech muszą ją mieć i to wyposażoną w ściśle określone środki medyczne).

Jaka kategoria prawa jazdy?
Najwięcej problemów stwarza interpretacja przepisów dotyczących kategorii prawa jazdy, jeżeli poruszamy się z przyczepą cięższą niż 750 kg. Do 750 kg wszystko wydaje się jasne – wystarczy samochód od niej cięższy i prawo jazdy kategorii B. Gdy przyczepa jest cięższa, zaczynają się wątpliwości i nierzadko problemy: policjanci w Polsce i za granicą wymagają wtedy od nas czasem wyższej kategorii prawa jazdy i chcą karać mandatem. Nie mają takiego prawa, jeżeli nasz samochód jest cięższy od przyczepy, a waga całego zestawu nie przekracza 3,5 tony! Mówi o tym jasno dodatek do “Konwencji…”, a konkretnie art. 41, pkt 4a, zawarty w rozdziale IV: “do pojazdów samochodowych kategorii B, wymienionych w załącznikach 6 i 7 do niniejszej konwencji, może być dołączona lekka przyczepa; może do nich być także dołączona przyczepa, której największa dopuszczalna masa przekracza 750 kg (1650 funtów), ale nie przekracza ona masy własnej pojazdu samochodowego, oraz jeżeli największa dopuszczalna masa pojazdów połączonych w ten sposób nie przekracza 3500 kg (7700 funtów)”.

Reklama„PC” daje broń! 3
Pełne brzmienie tego artykułu przetłumaczyliśmy na kilka języków i uzupełniliśmy o najważniejsze kraje, które “Konwencję wiedeńską o ruchu drogowym” ratyfikowały.
„PC” daje broń! 4

Duża, ciężka, dwuosiowa przyczepa i minivan– tu potrzebne jest prawo jazdy kategorii C. Fot. Fendt

Nie przyjmuj mandatu
“Konwencja wiedeńska o ruchu drogowym” obowiązuje do dziś we wszystkich krajach, które ją ratyfikowały. Powinna być też nadrzędna w stosunku do prawa krajowego. W praktyce wygląda to, niestety, różnie – i w Polsce, i za granicą. Gdy stróż prawa zamierza nas ukarać za rzekome wykroczenie, nie przyjmujmy mandatu! W Polsce po przyjęciu mandatu, nie ma możliwości odwołania się od niego. Jeżeli mamy więc pewność, że funkcjonariusz błędnie zinterpretował prawo, musimy odmówić przyjęcia mandatu karnego i zgodzić się na skierowanie sprawy do sądu grodzkiego. Mamy nadzieję, że po pokazaniu tego fragmentu “Konwencji…” funkcjonariuszowi, odstąpi on od karania nas za rzekomo zbyt ciężką przyczepę w stosunku do posiadanego przez nas prawa jazdy.

Wytnij i zachowaj!
Warto ten materiał w kilku językach wyciąć i mieć przy sobie podróżując po naszym i innych krajach. Mamy nadzieję, że w przypadku spotkania z nieprzekonanym do naszych racji stróżem prawa, będzie to decydujący argument o tym, że podróżujemy zgodnie z międzynarodowym prawem. Szerokiej drogi!

Juliusz Stożek


28.05.2010
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News