Jedynie opony zimowe są w stanie zapewnić nam bezpieczeństwo na drodze podczas jazdy zimą, niezależnie od tego, czy ta pora roku jest mroźna, czy łagodna – podkreślają eksperci sieci Premio Opony-Autoserwis.
W Polsce, w przeciwieństwie do wielu krajów europejskich, nie ma obowiązku wymiany opon na zimowe. Ta swoboda wyboru ogumienia powoduje, że są kierowcy-ryzykanci, którzy zimą nadal jeżdżą na oponach letnich. Na szczęście z roku na rok rośnie liczba kierowców, którzy zmieniają opony na zimowe. Mechanicy Premio oceniają, że postępuje tak już ok. 90% kierujących. Oznacza to jednak, że co dziesiąty właściciel auta nadal stwarza zagrożenie dla siebie i innych, jeżdżąc zimą na oponach letnich.
Nie warto czekać Sporo problemów stwarza także sam termin wymiany opon. - Wielu kierowców zwleka do pierwszego śniegu. Myślą, że w ten sposób zaoszczędzą, a to tylko pozory – mówi Agata Bolek z serwisu Premio Atol w Trzebnicy. Co ciekawe, szybciej na wymianę opon decydują się panie, które – w ocenie mechaników Premio – są ostrożniejsze i rzadziej przeceniają swe umiejętności za kierownicą. Częstą nieprawidłowością wśród kierowców obu płci jest zaś utrzymywanie niewłaściwego ciśnienia w oponach – spotkało się z tym aż 2/3 serwisantów Premio. Kolejny błąd to użytkowanie opon „do oporu”, nawet przy zużyciu bieżnika poniżej dopuszczalnej normy 4 mm. Zdarzają się nawet tacy, którzy jeżdżą na oponach z drutami wystającymi z podstawowej konstrukcji produktu. Nie brakuje też właścicieli aut, którzy zakładają dwie nowe opony w zestawieniu z dwiema starymi, już zużytymi – co stanowi błąd, mogący destabilizować tor jazdy pojazdu. Mechanicy Premio spotykają też kierowców, którzy jeżdżą na nieprawidłowo założonych oponach kierunkowych. Aż 1/5 serwisantów spotkała się z przypadkami aut z oponami zimowymi w niewłaściwym rozmiarze. Lekkomyślność kierowców czasem idzie też w odwrotnym kierunku – niektórzy z nich chcą wymieniać opony już w sierpniu albo wrześniu, bo akurat mają czas. Inni zgłaszają się na wymianę z powrotem na letnie, gdy temperatura zimą podniesie się delikatnie powyżej +5°C.
Prawidłowy montaż Wymiana opon wbrew pozorom wcale nie jest prosta, zwłaszcza jeśli chcemy przeprowadzić ją samodzielnie. Jakimi zasadami warto się wtedy kierować? - Najlepszym rozwiązaniem jest montaż kompletu nowych opon – radzi Marcin Tokarek z serwisu Premio Auto-Perfect w Piotrkowie Trybunalskim. - Jeśli chcemy wykorzystać opony z poprzedniego sezonu, trzeba pamiętać o ich rotacji. W przypadku wymiany tylko dwóch opon, co często zdarza się wśród kierowców, lepsze zakładajmy na tył lub na oś napędową. Dlaczego? Zmniejsza to ryzyko wystąpienia poślizgu nadsterownego, który jest zjawiskiem groźniejszym i trudniejszym do opanowania zimą. I najważniejsze: dokręcajmy koła. Z doświadczeń Pana Marcina wynika, że wielu kierowców zmienia opony samodzielnie, zapominając, że wizyta w warsztacie jest wskazana także po to, aby wyważyć nowo zamontowane koła. Warto w warsztacie skorzystać z pomocy profesjonalnego doradcy, zwłaszcza jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości, czy posiadane opony nadają się jeszcze do użytku.
Co nas powinno zaniepokoić? - Zużyty bieżnik, pęknięcia na boku opony, dziwne zachowanie na drodze, w tym brak trzymania i zbyt długa droga hamowania, nierówne zużycie ogumienia, guzy i wybrzuszenia. To wszystko świadczy o tym, że czas pomyśleć o zakupie nowego kompletu – mówi Paweł Karpiński z serwisu Premio Auto Express w Łęcznej. Według serwisantów Premio średni czas korzystania z kompletu opon zimowych przez klientów wynosi 3-4 lata i taki jest najbardziej optymalny. Chociaż nie brakuje też kierowców, którzy jeżdżą 5 lat, a nawet dłużej. Trzeba jednak pamiętać, że wówczas należy regularnie sprawdzać stan opon w serwisie.
Opony zimowe – które wybrać? Początek sezonu jesienno-zimowego to dla wielu kierowców czas decyzji o zakupie opon zimowych. Tylko czym się kierować, kiedy na rynku jest tak wiele marek i modeli? Zdaniem serwisantów Premio, przede wszystkim należy wziąć pod uwagę styl jazdy oraz to, czy opona nadaje się do danego samochodu. Co trzeci ekspert Premio wskazuje na parametry jezdne, a zwłaszcza przyczepność na mokrej nawierzchni. Istotne znaczenie ma też dostosowanie opon do miejsc, gdzie zamierzamy podróżować. Z kolei co piąty mechanik Premio uważa, że warto zaufać sprawdzonym markom, bo gwarantują one wysoką jakość produktu.
Auto gotowe do zimy - Zima to czas, kiedy kierowcy są szczególnie narażeni na nieprzewidywalne zjawiska na drodze. Aby im sprostać i zapewnić sobie bezpieczeństwo, należy zadbać o odpowiednie przygotowanie auta – mówi Tomasz Drzewiecki, Dyrektor ds. Rozwoju Sprzedaży Detalicznej Goodyear dla Polski, Ukrainy oraz Czech i Słowacji. - Wizyta w warsztacie w związku z wymianą opon jest świetną okazją, by sprawdzić i inne elementy, zapewniające nam bezpieczeństwo podczas jesienno-zimowych podróży.
Źródło: Goodyear
12.11.2015
Podziel się treścią:
Obserwuj nas na Google News
Zapisz się na newsletter
Bądź na bieżąco! Wpisz swój adres e-mail i otrzymuj bezpłatnie najciekawsze artykuły, relacje, porady fachowe i informacje o promocjach.
Informujemy, że zaktualizowaliśmy naszą Politykę prywatności (dostępną w regulaminie). W dokumencie tym wyjaśniamy w sposób przejrzysty i bezpośredni jakie informacje zbieramy i dlaczego to robimy.
Nowe zapisy w Polityce prywatności wynikają z konieczności dostosowania naszych działań oraz dokumentacji do nowych wymagań europejskiego Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO), które będzie stosowane od 25 maja 2018 r.
Informujemy jednocześnie, że nie zmieniamy niczego w aktualnych ustawieniach ani sposobie przetwarzania danych. Ulepszamy natomiast opis naszych procedur i dokładniej wyjaśniamy, jak przetwarzamy Twoje dane osobowe oraz jakie prawa przysługują naszym użytkownikom.
Zapraszamy Cię do zapoznania się ze zmienioną Polityką prywatności (dostępną w regulaminie).