artykuły

aktualnosciAKTUALNOŚCI
ReklamaBilbord - WCF 26.04-12.05 Sebastian

Nowy rodzaj paliwa – dla niektórych niebezpieczny

Czas czytania 3 minuty
Nowy rodzaj paliwa – dla niektórych niebezpieczny

Przyjęte w 2003 roku unijne rozporządzenie wymaga od państw członkowskich osiągnięcia 5,75 proc. udziału biopaliw w ogólnym zużyciu paliw do grudnia 2010 roku, a to z kolei wymaga od krajów członkowskich sprzedaży sumarycznej biopaliw na poziomie 18 mln ton. Według wielu badań popartych opiniami ekspertów, w bieżącym roku uda się sprzedać nieco ponad 15 mln ton.

Oznacza to, że przyjęta przez Komisję Europejską dyrektywa nie będzie możliwa do zrealizowania. I choć według jej zapisów za niezrealizowanie celów przez poszczególne kraje członkowskie nie zostaną nałożone żadne kary finansowe, to kilka krajów wprowadziło przepisami wewnętrznymi obowiązek sprzedaży biopaliw często obwarowany sankcjami finansowymi. Polska jest na tyle w komfortowej sytuacji, że plan sprzedaży biopaliw na rok 2010 zostanie zrealizowany.

Biopaliwa mogą jednak stwarzać niebezpieczeństwo dla dziesiątek bądź setek tysięcy właścicieli starszych samochodów. Problem tkwi w jednostkach napędowych takich pojazdów, które z uwagi na swój zaawansowany wiek nie były konstruowane z myślą o napędzaniu tego rodzajem paliw. Konsekwencje grożą zwłaszcza w przypadku planowanego nowego paliwa E10, w którego skład wchodzi 90 proc. benzyny i 10 proc. związków alkoholowych opartych na etanolu. Co warte podkreślenia, już obecnie dostępne w sprzedaży biopaliwa, których skład biokomponentów nie przekracza 5 proc., w wielu przypadkach nie są zalecane do użytku w starszych pojazdach. Skąd więc potencjalni nabywcy mogą mieć pewność, które rodzaje biopaliw nie powinny zaszkodzić ich samochodom?

ReklamaNowy rodzaj paliwa – dla niektórych niebezpieczny 1
Do czasu wprowadzenia nowego surowca E10 niektórzy producenci samochodów zamierzają wprowadzić identyfikację zagrożonych modeli poprzez publikację specjalnych list. W nich miałyby znaleźć się auta sklasyfikowane według rocznika czy wersji silnikowej. To jednak może nie wystarczyć. Większy sens miałoby opracowanie tego zestawienia z uwzględnieniem numerów VIN. Ponadto nie należy spodziewać się, że takie listy powstaną do końca 2010 roku. Dla każdego, kto ma wątpliwości, czy nowe biopaliwo E10 będzie bezpieczne dla jego samochodu, uruchomione zostaną przez oficjalne przedstawicielstwa koncernów specjalne info-linie. Informacji takich powinni udzielać także dealerzy, choć do końca nie można mieć pewności jak ten system zadziała w Polsce.

Inne ryzyko stanowi samo tankowanie. Skoro zdarzają się przypadki pomylenia przy tankowaniu oleju napędowego z benzyną lub odwrotnie, to nie można tym samym wykluczyć, że przez nieuwagę do baku zalane zostanie niewłaściwe biopaliwo. Stąd należałoby spodziewać się rzetelnego zaangażowania samych koncernów naftowych. W taki sposób by na stacjach paliw biopaliwa E10 zostały oznaczone wyraźnym symbolem.


Źródło: mojeauto.pl oraz UE
Oprac. JG


01.10.2010
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News