artykuły

aktualnosciAKTUALNOŚCI
ReklamaBilbord Ubezpieczenia

Jaką myjnię wybrać?

Czas czytania 4 minuty
Jaką myjnię wybrać?

Decydując się na umycie auta w danej myjni, przeważnie podstawowe znaczenie ma wykorzystywana tam chemia. Różnorodność środków dostępnych na rynku jest bardzo duża, co daje nam szeroki wybór. Na co zwrócić uwagę?

Wrogiem skutecznego umycia jest pośpiech. Na lakierach, zwłaszcza wiosną osadzają się soki i żywice z drzew, bywa, że lśniącej czystości samochodowej karoserii nie uszanują też ptaki. Na lakierach osiadają także czasem cząstki smoły z rozgrzanych w czasie upałów asfaltów. Zwykle takich pamiątek nie usuwamy od razu, przez co zasychają i są jeszcze trudniejsze do usunięcia. Szybkie zmoczenie ich w czasie mycia i krótkie potraktowanie szamponem to za mało, żeby zniknęły. To minus zwłaszcza myjni automatycznych. Jeżeli z takich korzystamy, warto wybrać program z myciem wstępnym, dający wodzie i środkom chemicznym nieco więcej czasu na penetrowanie zaschniętych zabrudzeń.

Odchody ptasie należy usuwać jak najszybciej, bo mają bardzo żrący charakter i pozostawienie ich na lakierze przez kilka tygodni może spowodować trwałe przebarwienia. Podobny charakter mają owady, rozbijające się o lakier podczas szybkiej jazdy. Ich wnętrzności zawierają agresywne substancje, a dodatkowo uderzenie owada o powłokę lakierniczą wywołuje mikrouszkodzenia, które przyspieszają niszczenie lakieru. Swoje dokłada także środowisko w jakim żyjemy – na terenach przemysłowych w powietrzu jest znacznie więcej pyłów i zanieczyszczeń, które osadzają się na lakierach i przyspieszają ich niszczenie.

ReklamaŚT - biholiday 06.03-31.05 Sebastian
Zaschnięte zabrudzenia często nie poddają się zwykłemu myciu. Nie należy ich jednak usuwać mechanicznie - ścierać na siłę lub zdrapywać. Zwykle powoduje to większe uszkodzenia lakieru niż pozostające na nim zabrudzenia. Na rynku jest wiele preparatów do usuwania uporczywych zabrudzeń - inne dla substancji organicznych, inne dla nieorganicznych. Stosując je, trzeba pamiętać, aby wybierać środki renomowanych, a przynajmniej sprawdzonych firm i ściśle stosować się do instrukcji stosowania. Wiele osób używa ich za dużo lub pozostawiają je na lakierze zbyt długo. W takich warunkach także ryzykujemy odbarwieniami czy uszkodzeniami powłoki lakierniczej.

Nie da się wykluczyć wchodzenia ze sobą w reakcję różnych środków, nawet bardzo markowych produktów. Zwykle nie prowadzi to do przeżarcia lakieru, ale może spowodować pokrycie samochodu nalotem czy zmatowienie powłoki woskowej, pozostałej po wcześniejszym myciu.

Szczególnej uwagi wymagają samochody, które były poddawane naprawom lakierniczym. Od 2007 roku w Polsce stosowane są tylko lakiery wodorozcieńczalne. Jedną z ich cech jest to, że przez pierwszy miesiąc po nałożeniu jeszcze się utwardzają, a więc są mniej odporne na uszkodzenia. Trzeba o tym pamiętać, decydując się na mycie samochodu, zwłaszcza w myjniach automatycznych.
Z drugiej strony uszkodzenia grożą im nie tylko w myjniach – są bardziej narażone np. na uderzenia drobnych kamyków podczas jazdy.

Czy kolor lakieru wpływa na trwałość? Zdaniem specjalistów nie. Ma natomiast znaczenie jego rodzaj. Lakiery metalizowane, zawierające drobinki metalu są mocniejsze, a perłowe, zawierające zwykle mikę, tworzą jeszcze trwalsze powłoki. Opinie o znaczeniu koloru nie są jednak całkowicie bezpodstawne. Wynikają z tego, że na ciemnych barwach wyraźniej znaleźć zarysowania czy uszkodzenia. W tym wypadku także ma znaczenie rodzaj lakieru - na lakierach z domieszkami, metalizowanych lub perłowych także mniej są widoczne drobne uszkodzenia, niż na lakierach gładkich.

ReklamaJaką myjnię wybrać? 2
Źródło: www.motofakty.pl
Autor: Piotr Myszor
Oprac. JG


02.12.2010
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News