artykuły

aktualnosciAKTUALNOŚCI
ReklamaBilbord - dethleffs 04.06-30.06 Sebastian
E-Transit Custom także jako koń pociągowy

E-Transit Custom także jako koń pociągowy

Czas czytania 5 minut

Pomimo tak małej bazy może być bardzo funkcjonalnym kamperem, co niedawno udowodniła francuska firma Dreamer prezentując model CITY CAMP.  Nowy elektryczny E-Transit Custom to zupełnie nowa odsłona najlepiej sprzedającego się jednotonowego samochodu, który kusi fanów caravaningu najwyższą w tej klasie dopuszczalną masą holowanej przyczepy. Toż to aż 2300 kg!

Pierwsze egzemplarze modelu E-Transit Custom trafią do dealerów na wybranych rynkach jeszcze tego lata, a później, w 2025 roku, na wszystkie rynki w UE. Debiutujący model objęty jest dwuletnimi okresami międzyprzeglądowymi bez limitu kilometrów.

Ford Pro, wraz z premierą nowego modelu elektrycznego, wprowadza na głównych rynkach europejskich zintegrowane rozwiązanie ładowania domowego dla firm, obejmujące instalację skomunikowanej stacji ładowania, oprogramowanie do zarządzania i serwis. Właściciele, którzy nocą parkują samochody firmowe na swoich posesjach, mogą skorzystają z rozwiązań Ford Pro, umożliwiających ładowanie z domowej instalacji. A też z konsultacji ekspertów, szkolenia, instalacji i serwisowania ładowarek ściennych oraz z oprogramowania, ułatwiającego planowanie i płacenie za energię. Rozwiązanie to zostanie wprowadzone w Wielkiej Brytanii latem tego roku, a następnie będzie wdrażane na głównych rynkach europejskich.

Czy pobudzi elektryfikację kamperów?

Pokładowa trójfazowa ładowarka o mocy 11 kW AC jest w stanie w pełni naładować akumulator w niecałe 8 godzin. Jeśli konieczne jest korzystanie z ładowarek publicznych, E-Transit Custom obsługuje również szybkie ładowanie prądem stałym o mocy do 125 kW, co pozwala na naładowanie akumulatora od 15 do 80 procent w ciągu 41 minut.

ReklamaŚT - biholiday 06.03-30.06 Sebastian
Pojazd w standardzie ma akumulator o pojemności użytkowej 64 kWh. E-Transit Custom to pierwszy w historii pojazd elektryczny, w którym do ogrzewania i chłodzenia kabiny zastosowano technologię pompy ciepła EVI powietrze-woda. Nowy system zaprojektowano z myślą o zwiększeniu wydajności energetycznej i wydłużeniu zasięgu jazdy.

Ciekawostką jest też silnik elektryczny. Jest montowany bezpośrednio do płyty podłogowej z tyłu pojazdu i jest obrócony o 90 stopni, aby zwiększyć przestrzeń ładunkową oraz zmniejszyć masę i złożoność układu.

Także jako Plug-In Hybrid

Klienci mogą wybierać spośród silników o mocy 100 lub 160 kW (135 lub 217 KM), z których każdy wytwarza moment obrotowy 415 Nm, co stanowi wartość wiodącą w tej klasie samochodów. To przekłada się oczywiście na najwyższą w klasie dopuszczalną masę holowanej przyczepy 2300 kg, co oznacza, że klienci, którzy muszą holować cięższe ładunki w strefach niskoemisyjnych, mogą zastąpić w tej roli pojazdy z silnikiem diesla, czym nie może się pochwalić żaden inny w pełni elektryczny van.

Tam, gdzie liczy się elastyczność i możliwość jazdy bezemisyjnej (np. w centrach miast), Ford Pro proponuje nową wersję z napędem Plug-In Hybrid zachowującą walory napędu benzynowego podczas dłuższych przejazdów z prędkościami autostradowymi. Nowy układ łączy 2,5-litrowy silnik benzynowy, pracujący w cyklu Atkinsona i silnik elektryczny z akumulatorem o pojemności użytkowej 11,8 kWh, co zapewnia łączną moc maksymalną 232 KM i pozwala na jazdę z zasilaniem w pełni elektrycznym na dystansie do 54 km.

ReklamaE-Transit Custom także jako koń pociągowy 2
Niższe położenie podłogi

Akumulator zamontowano w podłodze bagażnika nad pasem progowym, eliminując potrzebę stosowania oddzielnych struktur zderzeniowych. Pozostałe elementy podwozia opasują ciasno akumulator, aby uzyskać optymalną oszczędność miejsca i masy. Konstruktorzy obniżyli podłogę w przestrzeni ładunkowej. Uwagę zwraca zintegrowany stopień boczny ułatwiający wsiadanie i załadunek, a też otwór bocznych drzwi ładunkowych o parametrach nie mających równych w tej klasie.

A to wszystko w klasie pojazdów o wysokości niższej niż dwa metry, co ułatwia wjazd do niższych hal, garaży i parkingów.

Większy wybór wersji

Najbardziej wszechstronna gama wersji Transita Customa pozwala na wybór auta w dwóch długościach L1 i L2 oraz w różnych wariantach nadwozia. Najdłuższa odmiana ma 545 cm. Van oferuje kubaturę ładunkową do 6,8 m3 i ładowność do 1100 kg. Największą możliwość elastycznego aranżowania przestrzeni ładunkowej i pasażerskiej gwarantuje odmiana Kombi z maksymalnie ośmioma miejscami dla pasażerów. Konfigurując swój egzemplarz, użytkownicy mogą wybierać spośród czterech dostępnych wersji wyposażenia.

Czy to w pełni elektryczny, czy hybrydowy – kompaktowy Ford już jest pojazdem bazowym dla konwersji w kampervana. Francuska firma należąca do Rapido pokazała kilka miesięcy temu na targach NEC Show w Wielkiej Brytanii model City Camp, oparty na Fordzie Transit Custom z dużym rozstawem osi. Model ten prezentowaliśmy w naszej relacji z targów CMT 2024 (tu link to filmu: https://www.youtube.com/watch?v=7ODH3TT8hwg&t=320s).

Fot. Ford


Michał Żak21.05.2024
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News