artykuły

aktualnosciAKTUALNOŚCI
ReklamaBilbord Ubezpieczenia

Dekada na rzecz bezpieczeństwa

Czas czytania 3 minuty
Dekada na rzecz bezpieczeństwa

Liczba rannych w wypadkach samochodowych sięga, według różnych źródeł, od 20 do 50 milionów rocznie i często oznacza trwałą utratę sprawności. Konsekwencje wypadków drogowych mają szeroki zasięg społeczny i ekonomiczny, który wpływa niekorzystnie na zdolność państw do zrównoważonego rozwoju i dlatego ONZ zdecydowało się ogłosić lata 2011-2020 Dekadą działań na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego (Decade of Action for Road Safety).

Celem tej decyzji jest ustabilizowanie sytuacji na drogach, a następnie zmniejszenie liczby śmiertelnych wypadków w skali globalnej poprzez intensyfikację działań prowadzonych na szczeblu krajowym, regionalnym i w końcu globalnym. 3 marca 2010 r. odbyła się debata Zgromadzenia ONZ na temat światowego kryzysu bezpieczeństwa ruchu drogowego. Przyjęto rezolucję na temat poprawy światowego bezpieczeństwa drogowego. Polska znalazła się w gronie sponsorów rezolucji. Narody Zjednoczone za swój obowiązek uznały zmniejszenie liczby zabitych i rannych w wypadkach drogowych. Zgromadzenie Ogólne zobowiązało Światową Organizację Zdrowia i Komisje Regionalne ONZ do opracowania dziesięcioletniego Planu Działań Dekady (Plan of Action of the Decade), który zawierać będzie wytyczne pomocne w realizacji przyjętych przez ONZ celów.

Uzgodniono, że trzeba zmniejszyć czynniki ryzyka, takie jak:
- niestosowanie pasów bezpieczeństwa i fotelików dla dzieci,
- nieużywanie kasków ochronnych,
- jazda pod wpływem alkoholu lub środków odurzających,

ReklamaDekada na rzecz bezpieczeństwa 1
- brak dostosowania prędkości i jazda z niedozwoloną prędkością,
- czynniki rozpraszające uwagę kierowcy podczas jazdy, np. pisanie i odbieranie SMS-ów czy rozmawianie przez telefon,
- brak odpowiedniej infrastruktury drogowej.

Państwa Członkowskie dążyć powinny do:
- wzmocnienia systemu zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego,
- zwrócenia szczególnej uwagi na sytuację niechronionych użytkowników dróg - pieszych, rowerzystów, motocyklistów,
- poprawy opieki powypadkowej nad ofiarami wypadków drogowych (w tym także rehabilitacji osób niepełnosprawnych),
- ulepszenia infrastruktury drogowej,
- zwiększenia bezpieczeństwa pojazdów,
- zmiany zachowań użytkowników drogi,
- edukacji w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Poprawa stanu obecnego, określanego jako kryzys bezpieczeństwa ruchu drogowego w skali globalnej, możliwa jest tylko poprzez współpracę międzysektorową i partnerskie działanie wszystkich, których kryzys ten dotyczy – zarówno w sektorze prywatnym, jak i publicznym, przy zaangażowaniu społeczeństwa obywatelskiego.

Źródło: Ministerstwo Infrastruktury
Oprac. JG


17.06.2010
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News