Możliwość zwrotu znacznej części zapłaconej akcyzy, czyli przypadków z akcyzą ciąg dalszy.
W numerze 1(3) „Polskiego Caravaningu” poruszono kwestię akcyzy od samochodów kempingowych. Wątpliwości budziło przytoczone stanowisko celników, którzy jednoznacznie stwierdzali, że import i wewnątrzwspólnotowe nabycie (przywóz z państw członkowskich Unii) samochodów kempingowych podlega akcyzie. Wątpliwości te podniesione zostały w związku z praktyką niektórych urzędów rejestrujących pojazdy, które rejestrując kampery nie żądały dowodów uiszczenia akcyzy od przywiezionych zza granicy pojazdów rejestrowanych w Polsce pierwszy raz.
Wyrok a kampery
Sprawa akcyzy od samochodów stała się znowu aktualna w związku z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich z dnia 18 stycznia 2007 roku, który – najogólniej mówiąc – zakwestionował zasady poboru akcyzy od samochodów osobowych przywożonych do Polski. Czy jednak wyrok Trybunału ma zastosowanie do kamperów? Czy można co do zasady zakwestionować obciążenie akcyzą przywozu kamperów podnosząc, że nie są to samochody osobowe? Zanim odpowiem na te pytania, a właściwie przedstawię, jako doradca podatkowy, mój pogląd na sprawę, zapewniam, iż jestem naprawdę skrajnie daleki od szukania uzasadnienia i usprawiedliwienia w obowiązujących przepisach dla apetytu fiskusa.
Co wynika z obowiązujących przepisów?
Według art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym (dalej: „Ustawa”), wyrobami akcyzowymi podlegającymi akcyzie są towary określone w załączniku nr 1 do Ustawy. W poz. 59 załącznika nr 1 jako towary akcyzowe zostały wymienione:
Z przytoczonych wyżej przepisów można według mnie wywieść normę prawną, zgodną - niestety - z opiniami celników, stwierdzającą, że przywóz do Polski kamperów podlega akcyzie.
Co z kamperami zarejestrowanymi bez akcyzy?
Przepisy prawa o ruchu drogowym mogą zaliczać (zaliczają) do kategorii pojazdów specjalnych kampery, jednakże wywołuje to jedynie skutek w zakresie przepisów prawa o ruchu drogowym (np. stosowny wpis w dowodzie rejestracyjnym), a nie w zakresie obowiązku w podatku akcyzowym. Zarejestrowanie pojazdu jest co prawda decyzją administracyjną, lecz przedmiotem rozstrzygnięcia w tej decyzji jest dopuszczenie pojazdu do ruchu, a nie stwierdzenie braku obowiązku uiszczenia akcyzy! Zarejestrowanie zatem kampera bez uiszczenia akcyzy nie przesądza tego, że urzędy celne (lub urzędy kontroli skarbowej) nie mogą podejmować działań zmierzających do wyegzekwowania akcyzy. Niestety, nie ma znaczenia dla obowiązku uiszczenia akcyzy to, że osoba sprowadzająca kamper do Polski działała w dobrej wierze - w uzasadnionym przekonaniu, ugruntowanym zarejestrowaniem pojazdu bez żądania dowodu uiszczenia akcyzy, że nie musi płacić akcyzy. Dobra wiara importera (nabywcy wewnątrzwspólnotowego) może mieć znaczenie przy ocenie ewentualnej odpowiedzialności karnej skarbowej, lecz nie wyłącza obowiązku zapłaty podatku. Nie można oczywiście przewidzieć, czy postępowania podatkowe w sprawie ustalenia obowiązku z podatku akcyzowym zostaną kiedykolwiek i gdziekolwiek wszczęte. Skala „importu bez akcyzy” kamperów jest na pewno niewielka, a koszty postępowań podatkowych mogłyby przewyższać ewentualne wpływy z ustalenia tego podatku.
Zwrot nadpłaconej akcyzy
Dla wielu, jeżeli nie dla większości osób, które zapłaciły akcyzę po przywiezieniu do Polski kampera czy generalnie samochodu osobowego - zaklasyfikowanego do kodu 8703 (CN), ważny może być – przywołany na wstępie – wyrok Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich z 18 stycznia, dotyczący stosowanych w Polsce, od 1 maja 2004 roku, zasad opodatkowania akcyzą. Nie wdając się bliżej w analizę tego wyroku i przepisów, które interpretuję, dochodzenie zwrotu zapłaconego podatku akcyzowego w wysokości sięgającej nawet 50-60 proc. zapłaconej za pojazd ceny, może być wreszcie skuteczne.
Kancelaria Radcy Prawnego
Marek Bartkowiak
radca prawny, doradca podatkowy
tel. 601 710 416,
marek.bartkowiak@bartkowiak-kancelaria.pl
www.bartkowiak-kancelaria.pl