artykuły

aktualnosciAKTUALNOŚCI
ReklamaBilbord Ubezpieczenia

Caravan Salon 2015 (cz. 1)

Czas czytania 23 minut
Caravan Salon 2015 (cz. 1)

Aż 590 międzynarodowych wystawców zaprezentowało się na 195 tys. metrach kw. powierzchni wystawienniczej Caravan Salon w Düsseldorfie. Już na półmetku imprezy organizatorzy przewidywali, że tegoroczna edycja targów pobije wszelkie dotychczasowe rekordy frekwencji wśród odwiedzających. Mieli rację, bo padł nowy rekord! Tereny Messe Düsseldorf odwiedziło 202 tys. fanów caravaningu, o 10 tys. więcej, niż rok temu.

Caravan Salon 2015 (cz. 1) 1

Już po raz 54. Düsseldorf stał się europejską stolicą caravaningu. Przed odwiedzającymi tereny targowe czekało niełatwe zadanie, bo tegoroczna edycja to większa ekspozycja wystawców i towarzyszących imprezie atrakcji. Caravan Salon to miejsce, w którym swoje nowości prezentują najpopularniejsi producenci w branży, a tegoroczne wydarzenie to niewątpliwy prymat kompaktowych modeli kamperów i przyczep budżetowych. Te najmniejsze stanowią idealną propozycję dla bezdzietnych par, ponieważ poza sezonem mogą być używane niczym typowy samochód osobowy.
Organizatorzy targów zaproponowali nowy podział pawilonów, by wędrówka po interesujących nas stoiskach odbywała się bez konieczności pokonywania długich dystansów. Aby zaspokoić zwiększone zapotrzebowanie na prezentację najnowszych propozycji wśród firm celujących w doposażaniu seryjnych samochodów w akcesoria turystyczne i anonsujących kompletne programy adaptacji takich na cele caravaningowe, stoiska tychże firm ulokowano tym razem w pawilonie nr 15. Z kolei dostawców wyposażenia kempingowego, producentów namiotów i sprzętu outdoorowego – w pawilonie nr 5, a w pawilonie nr 7 – reprezentantów organizacji turystycznych, kempingów i touroperatorów. Tak jak dotychczas, pawilon nr 13 zdominowali producenci rozwiązań technicznych do budowy i wyposażania pojazdów turystycznych – uwagę zwraca tu pokaźne grono międzynarodowych reprezentantów w liczbie 150 firm. Największe grono wystawców – aż 130 producentów przyczep i kamperów – zwyczajowo rozgościło się w pawilonach od nr 9 do 12, a także w 14, 16 i 17.
ReklamaCaravan Salon 2015 (cz. 1) 2
Caravan Salon 2015 (cz. 1) 3

Ayers Rock powstał na bazie Ducato o długości 541 cm i wysokości 255 cm i stanowi nowość w rodzinie HymerCar z podnoszonym dachem sypialnym. Na zdjęciu też łazienka ze składaną umywalką.

Wystawcy z Polski

W gronie polskich przedsiębiorców znalazły się w tym roku 4 firmy. Po raz pierwszy swe kompetencje podczas Caravan Salon prezentowała firma Best-Evo Karol Szymański z Leszna. Przedstawiciel marki SCA pokazał kilka pojazdów z autorskim dachem sypialnym i takimi też zabudowami mebli. Firma Elcamp HSK Auto pokazała się tym razem z nową marką kamperów. Globe Traveller to odświeżona rodzina modeli, które dotychczas prezentowano z logo Neo Traveller. Kolejny raz z rzędu swoje stoiska miała tu firma Balcamp – producent kamperów na bazie Mercedesa-Benz Sprintera. Na terenach zewnętrznych można było podziwiać domki holenderskie i budynki rekreacyjne firmy EuropaCampers, która jest częścią grupy Castor z Ostródy. Po więcej informacji o polskich przedsiębiorcach i ich udziale w targach odsyłamy do ramek z ich komentarzami.
Caravan Salon 2015 (cz. 1) 4

Światowa premiera konceptu Adria Compact SLS. Wysuwany moduł  ściany typu Slide-Out wydłuża sypialnię (dosłownie) o 70 cm.

Na półmetku aż 115 tys. fanów
Targi rozpoczęły się dla publiczności 29 sierpnia i potrwały do 6 września. Kto nie wyobraża sobie podróżowania „domem na kołach” bez wędrówek i aktywnego wypoczynku, ten na pewno odwiedził też odbywające się po sąsiedzku targi turystyki pieszej i trekkingu TourNatur (4.09 - 6.09). Wzorem poprzednich edycji i tym razem z myślą o pozostających w podróży oddano do dyspozycji gigantyczną infrastrukturę kempingową. We wtorek (1 września) do późnych godzin wieczornych na kempingu car park P1 (na północ od centrum wystawienniczego Messe Düsseldorf GmbH) doliczono się 15,9 tys. kamperów i przyczep, w jakich zamieszkali na czas imprezy fani caravaningu z całego świata (w ubiegłym roku z propozycji tej skorzystało ponad 60 tys. posiadaczy kamperów i przyczep – przyp. red.).
ReklamaCaravan Salon 2015 (cz. 1) 5
Tegoroczne wydarzenie zapisze się na pewno awansem delegacji z... Chin (ponad 400 gości targowych), której przybycie stanowiło potwierdzenie sukcesu imprezy targowej pod nazwą All in Caravaning sprzed kilku miesięcy. Mowa o wydarzeniu, które po raz czwarty odbyło się w czerwcu w Pekinie z inicjatywy Messe Düsseldorf. Wydarzenie w stolicy Chin skupiło 294 wystawców i ponad 11 tys. odwiedzających.
- Nasze inicjatywy przyczyniają się do popularyzacji caravaningu, dlatego wiele argumentów przekonuje, że Dusseldorf tego roku może być celem podróży dla ponad 170 tys. gości targowych, skoro na półmetku trwania Caravan Salon odwiedziło nas 115 tys. osób, z czego aż 15% przybyło z zagranicy – nie krył satysfakcji dyrektor targów Stefan Koschke.
Caravan Salon 2015 (cz. 1) 6


Program dla całej rodziny
Wzorem poprzednich edycji, organizator zadbał o moc atrakcji czekających nas w podcieniach pawilonów i na terenach otwartych. Zaproszone były całe rodziny, bo też w tym roku program animacyjny zaspokoił także potrzeby rodziców z najmniejszymi dziećmi. Oprócz całodniowego przedszkola (w programie była m.in. nauka rzemiosła artystycznego), w okolicach pawilonów nr 11 i 15 powstał Adventure Camp (m.in. ścianka wspinaczkowa, dmuchany zamek, trampoliny), a przed pawilonem nr 5 wytyczony został tor testowy do jazd próbnych skuterami elektrycznymi i takimi też rowerami. Te i inne atrakcje miały skłonić co bardziej wytrwałych do pozostania w Düsseldorfie dłużej. Wszak  4 września rozpoczęła się tu kolejna edycja blisko skojarzonych z caravaningiem targów TourNatur. Trekking, turystyka piesza – w sumie 275 stoisk wypełniło się nie tylko sprzętem i ekwipunkiem. Program obfitował także w prelekcje trenerów sportowych i autorów przewodników turystycznych.
Caravan Salon 2015 (cz. 1) 7

Popularność caravaningu w Niemczech...
Przyjęło się, że najlepszym barometrem koniunktury w naszej branży są raporty i dogłębne studia, którym patronuje najważniejsza bodaj instytucja w Europie. Związek producentów branży caravaningowej (CIVD) reprezentuje nie tylko niemieckich producentów samochodów kempingowych i przyczep. Najnowsza publikacja – Raport 2014/2015 – pełna jest wybitnie obiektywnych znamion rosnącego popytu na caravaning. Dość powiedzieć, że w samych tylko Niemczech sprzedaż nowych i używanych pojazdów turystycznych w 2014 roku wzrosła o 10,3% w stosunku do roku poprzedniego, a włączając w to obroty specjalistów od wyposażenia i akcesoriów turystycznych osiągnięto historyczny rekord 6,62 miliarda euro. Niemieccy producenci odnotowali w tym okresie wzrost produkcji o 7%, sprzedając kampery i przyczepy za kwotę 3,25 miliarda euro. Porównując obroty na rynku wtórnym, ubiegłoroczne transakcje zamknęły się sumą 2,74 miliarda euro (+13,3%). 42 947 – aż tyle zarejestrowano nowych kamperów (+3,8%) i przyczep (+3,2%) w 2014 roku. To najlepszy wynik od 9 lat! Rosnący popyt sprawił, że niemieckie fabryki opuściło o 8,1% więcej rzeczonych pojazdów, a eksport wzrósł o 6,8%. Najważniejszymi rynkami zbytu były w roku ubiegłym, w kolejności, takie kraje, jak: Francja (24,5%), Holandia (22,5%), Norwegia (9,9%), Szwajcaria (8,1%), Szwecja (6,4%), Dania (5,4%), Wielka Brytania (4,0%), Belgia (3,3%), Włochy (3,1%) i Austria (2,4%). Nic też dziwnego, że nastroje wśród reprezentantów branży są wybitnie dobre. Z badań i ankiet wynika, że aż 73% respondentów spodziewa się zdynamizowania tendencji wzrostowej w 2015 roku, a 23% utrzymania wskaźników ekonomicznych na ubiegłorocznym poziomie.
- Krótko mówiąc, tak dobrych pierwszych dwóch kwartałów roku kalendarzowego jeszcze nie mieliśmy nigdy w historii naszych badań - mówi Hans-Karl Sternberg, dyrektor generalny CIVD.
Caravan Salon 2015 (cz. 1) 8

Hymer wzbogaca program produkcyjny ultrakompaktowych i w połowie zintegrowanych modeli, prezentując model Van SL 314 o długości zaledwie 5,45 m i masie własnej poniżej 2,5 tony. W kabinie główną sypialnię zaaranżowano nad wysokim garażem, a dodatkowe (nie w pełni wymiarowe) posłanie stworzono w kabinie.
Caravan Salon 2015 (cz. 1) 9

... i w innych krajach UE
Jakie nastroje panują w pozostałych krajach? Ciekawych informacji dostarcza Europejska Federacja Caravaningu (ECF). Na wstępie wspomnijmy, że europejski rynek jest drugim po Ameryce Północnej – licząc zarejestrowane kampery i przyczepy, deklarując się udziałem na poziomie 27,4%. W roku biegłym w całej Europie zarejestrowano ponad 137 tys. pojazdów turystycznych – biorąc pod uwagę tylko te nowe, z czego 65 tys. to przyczepy, a 72 tys. kampery. W porównaniu do 2013 roku ubyło fanów nowych przyczep (-1,9%), a przybyło zwolenników kamperów (+1,1%). Nadal największym rynkiem dla nowych przyczep pozostaje Wielka Brytania (18,5 tys.), a na kolejnych miejscach są: Niemcy (17,2 tys.), Francja (7,8 tys.), Holandia (5,5 tys.), Szwecja (3,6 tys.), Norwegia (2,4 tys.), Dania (2,2 tys.), Szwajcaria (1,6 tys.), Hiszpania (1,3 tys.), Belgia (1 tys.) i Włochy (0,8 tys.). Nowe kampery najchętniej kupują nadal Niemcy (25,7 tys.), a za nimi plasują się takie kraje, jak: Francja (15,5 tys.), Wielka Brytania (8,7 tys.), Szwecja (4 tys.), Włochy (3,5 tys.), Szwajcaria (3,1 tys.), Belgia (2,9 tys.), Norwegia (2,5 tys.) oraz Holandia, Austria i Hiszpania (po ok. 1,1 tys.).
Jak na tle owych doniesień wygląda popularność nowych modeli w Polsce? Konia z rzędem temu, kto potrafiłby zmierzyć się z systemem rejestracji w Polsce na potrzeby caravaningu. Można tylko pokusić się o dywagacje, że najbliżej rok temu było naszemu rynkowi do Słowenii, gdzie zarejestrowano wtedy 140 nowych przyczep i 130 nowych kamperów.

Relacja ze stoiska firmy Balcamp
Caravan Salon 2015 (cz. 1) 10

Halina Kraszewska, projektant: Zakończyły się targi caravaningu w Düsseldorfie i pomimo że dopiero drugi raz uczestniczyliśmy w tej imprezie, uważamy że była dla nas bardzo owocna. Stoisko dzieliliśmy z firmą Neo Traveller i wystawiliśmy na nim dwa Mercedesy z naszej kolekcji oraz samochód z napędem 4x4 z indywidualnym projektem zabudowy. Zaprezentowaliśmy także wizualizacje najnowszego projektu autorskiego naszej firmy – samochodu Mercedes na podwoziu Al-Ko z częścią mieszkalną wykonaną w technologii monocoque. Projekt ten okazał się być strzałem w dziesiątkę, ponieważ kilka osób wyraziło chęć kupna takiego pojazdu. Będzie go można obejrzeć na żywo na targach w Stuttgarcie w 2016 roku. Równocześnie z produkcją prototypu monocoque planujemy rozwinąć produkcję dachów GFK dla Mercedesów, które pozwalają na wykonywanie wygodnych, opuszczanych z sufitu łóżek. Wszystkie nasze samochody wzbudziły bardzo duże zainteresowanie, dzięki czemu podpisaliśmy kilka zamówień na zabudowy vanów.

Relacja ze stoiska firmy Best-Evo, występującej pod marką Easycamper
Caravan Salon 2015 (cz. 1) 11

Karol Szymański, właściciel firmy: Zadebiutowaliśmy podczas Caravan Salon 2015 z premierą zabudowy Easycamper na bazie najnowszego VW T6. W naszej ofercie prócz zabudów są składane dachy sypialne, jak również dachy wysokie oraz podwyższane – w sumie kilkadziesiąt modeli dedykowanych większości pojazdów użytkowych. Minione targi były bardzo ważnym wydarzeniem w historii firmy, bo też odnieśliśmy niewątpliwy sukces. Dzięki współpracy z naszym partnerem – niemiecką firmą działającą na rynku caravaningowym od 25 lat, udało się nam profesjonalnie zaprezentować nasze kompetencje. Cieszy też opinia goszczących na naszym stoisku, którzy bardzo chwalili sobie jakość i wykonanie naszych zabudów. Z Düsseldorfu wracamy z bardzo obiecującymi kontaktami. W kalendarzu imprez targowych czeka nas teraz udział w targach caravaningowych w Lipsku i Stuttgarcie.
Caravan Salon 2015 (cz. 1) 12

Wnętrze przyczepy Hobby 545KMF z serii De Luxe Edition. Uwagę zwraca wąska i wysoka lodówka typu Super Slim Tower.

Numer 3 rośnie w siłę
O kim mowa? Adria! Jeszcze szybciej niż wskaźniki na rynku europejskim rośnie sprzedaż modeli słoweńskiego producenta, a w okresie ostatnich dwunastu miesięcy (do II kwartału br.) produkcja wzrosła aż o 11%. Marka Adria Caravan obchodzi 50-lecie i z tej okazji pokusiła się o podsumowanie swej aktywności w branży, bo też według najnowszych danych zajmuje już trzecie miejsce w Europie z liczbą ponad pół miliona sprzedanych przyczep kempingowych i 70 tysięcy sprzedanych kamperów.
- Marka Adria w ciągu ostatnich pięćdziesięciu lat przeszła różne etapy, od narodzin w 1965 roku przez wyraziste wzrosty w latach 70., okres dojrzałości w latach 80., renesansu w latach 90. W nowy wiek weszliśmy z jasną wizją, ukierunkowaną strategią i sprawdzoną metodologią pracy zespołowej, która obfituje w innowacje – wszystko to, pomimo silnej konkurencji, pozwoliło nam osiągnąć niebywałą pozycję na rynku – potwierdza General Manager Adria Mobil, Sonja Gole.
Spółka dominująca (Adria Mobil to w sumie 12 spółek-córek, m.in. producenta telefonów – przyp. red.) w 2014 roku wygenerowała 217 mln euro przychodów ze sprzedaży i zysk netto na poziomie 9,37 mln euro.
Trudno odmówić inżynierom Adrii ambitnych przedsięwzięć. Kto by przypuszczał, że wysuwane ściany typu slide-out – rozwiązanie zwiększające kubaturę zabudowy kempingowej na postoju – zagoszczą w klasie kamperów o DMC 3,5 tony. Koncepcyjny model Adria Compact SLS póki co podzielił dziennikarzy, bo też trudno przypuszczać, czy zysk rzędu 70 cm w „półintegralu” o długości 6 metrów będzie szedł w parze z akceptowalną ceną takiego, bądź co bądź technicznie zaawansowanego rozwiązania. Na rozstrzygnięcie zagadki przyjdzie poczekać do przyszłego roku, na który zapowiadany jest debiut rynkowy modelu z wysuwanym segmentem zabudowy w tylnej ścianie.
Z tegorocznych nowości wspomnijmy tylko o modelach na bazie furgonów Ducato i kamperach z alkową. Kampervany Twin zyskały w opcji ogrzewanie marki Alde, a rodzina kamperów Coral rozrosła się o modele „XL”, w których nowych układ wnętrza stanowi konsekwencję stosowania szerszych drzwi wejściowych (600 mm).
Caravan Salon 2015 (cz. 1) 13

Rzeklibyśmy: klasyk gatunku, gdyby nie fakt, że Hobby pozostaje liderem wśród producentów przyczep. Tym niemniej 6-osobowy model A65 GM stanowi przykład znaczącej redukcji masy własnej kampera z alkową.

Hymer i Eriba w koszulce lidera
Największy pracodawca branży zamknie bieżący rok finansowy z rekordowym obrotem 343 mln euro (wzrost o 15% w stosunku do poprzedniego roku). Niekwestionowany lider producentów z Bad Waldsee odnotował 8-procentowy wzrost sprzedaży kamperów i przyczep (4322 pojazdów od września 2014 do maja 2015 roku) i do końca tego roku wyprodukuje ich 7541 (o 9,4 % więcej niż w roku poprzednim).
- Do 2018 roku chcemy zwiększyć obroty do ponad 400 mln euro, a liczbę sprzedawanych pojazdów do ponad 9 tys. – zapowiedział Jörg Reith Meier, pełniący od niedawna funkcję dyrektora zarządzającego Erwin Hymer Group AG & Co. KG.
Prócz kilku konceptów (m.in. wariacji z wykorzystaniem wysuwanych fragmentów ścian typu slide-out i modularnej zabudowy dla Mercedesa V-klasy) największą sensacją był Hymermobil ML-I – pierwszy w historii w pełni zintegrowany kamper z napędem 4x4! Propozycja odczytywana jest, skądinąd słusznie, jako kolejny krok milowy w długiej historii współpracy z koncernem Mercedes-
-Benz. Dobrze znane modele kamperów pół-zintegrowanych kolejny raz wyraźnie odchudzono, reklamując wysiłki zapewnieniem, że z osią Al-Ko i poszyciem w technologii PUAL (zabudowa) i GRP (podłoga) Hymer z rozstawem osi 3150 milimetrów i o długości 5,5 metrów waży tylko 2,5 tony. We wnętrzach – nowa stylizacja kompaktowych wymiarów łazienek. Warto też odnotować głębszą integrację zabudowy z kabiną (m.in. polepszono izolację w okolicach słupka B).
W segmencie najmniejszych modeli rodzinę HymerCar uzupełnia nowość. Ayers Rock powstał na bazie Ducato o długości 541 cm. Ma cieszyć użytkowników wybitną wszechstronnością i elastycznością konfiguracji miejsc sypialnych w zabudowie (prócz 4 osób dorosłych dodatkowy nocleg dla dziecka powstaje w kabinie Fiata). Jak widać, inżynierowie mocno współpracowali z kolegami odpowiedzialnymi za projektowanie innowacyjnych akcesoriów, by skromne wnętrze nie rozczarowywało komfortem wypoczynku i podróży. W łazience znajdziemy składaną umywalkę, a na dachu ciekawy system mocowania pokaźnych przedmiotów (np. kajaków).
Portfolio przyczep Eriba to w sumie pięć nowych układów wnętrz – wszystkie opracowane z myślą o różnorodności i indywidualności klientów. Po 10 latach nieobecności na rynek wraca dwuosiowy klasyk. Nova 620 to luksusowa przyczepa, której czytelny podział wnętrza gwarantuje urządzenie równocześnie biesiady dla dwóch grup znajomych (np. rodziców i ich dzieci). Z ciekawszych zmian wspomnijmy też o sypialni w kształcie litery V w modelu Touring 542.
Caravan Salon 2015 (cz. 1) 14

Eriba Nova 620 – imponujących wymiarów zabudowę (ponad 8 metrów długości i 230 cm szerokości) osadzono na podwójnej osi Al-Ko.
Caravan Salon 2015 (cz. 1) 15

Brevio Rave – koncept na stoisku Buerstnera – jawić się może niczym spełnienie marzeń teamu enduro o kampervanie także na czas zawodów, bo też showcar ma służyć szacowaniu popytu wśród wybitnie młodych klientów.
Caravan Salon 2015 (cz. 1) 16

Namiastka łazienki powstaje po odchyleniu o kąt 180° ścianki skrywającej składaną umywalkę i taką też kabinę prysznica.
Caravan Salon 2015 (cz. 1) 17

Ixeo i nowatorska sypialnia z podsufitki. Elektrycznie opuszcza się do wysokości siedzisk strefy wypoczynku albo do wysokości gwarantującej biesiadę „piętro niżej”.
Hobby – prymat przyczep
Producent z północnych Niemiec ubiegłoroczny rok zamknął produkcją 9,5 tys. przyczep i 1300 kamperów. Przyczepy pozostają więc lokomotywą napędową firmy, zwłaszcza, że 53% produkcji trafia na rynki zagraniczne. Najnowsza propozycja to wybór spośród aż 53 modeli przyczep i 23 modeli kamperów.
Przyczepy odświeżono, uzupełniając ofertę o nową serię De Luxe Edition (aż 50 zmian konstrukcyjnych!). We wnętrzach zagościły m.in. niezwykle kompaktowe chłodziarki o pojemności 150 litrów typu Super Slim Tower, panele LCD i autorskie koncepcje instalacji gazowej, które zaprojektowano z myślą o wygodzie obsługi. Na szczególną uwagę zasługują całkowicie przeprojektowane szyby przednie typu debug, które wyglądają nader elegancko. Facelifting widoczny jest także w konstrukcji ościeżnic okiennych. Od teraz materiał bazowy jest odlewany, a nie wytłaczany, co zwiększyło sztywność konstrukcji na styku z poszyciem zabudowy. Solidniejsza konstrukcja jest przede wszystkim grubsza o 3 mm od dotychczas stosowanej, co korzystnie wpłynie też na polepszenie właściwości izolacyjnych i akustycznych zabudowy. Ponadto, na liniach montażowych wdrożono nowy system uszczelnienia poszyć, który ma być odporniejszy na procesy starzenia, więc i ryzyko przenikania wilgoci. Uwagę zwraca model UL 495, który wyposażono w wygodne łóżka i przytulną strefę wypoczynku. Dla rodzin z dziećmi dedykowane są modele 545 KMF i 560 KMFe – oba mają dodatkową sekcję sypialną z łóżkami piętrowymi.
Kampery Vantana, Optima i Siesta zyskały na pakiecie kolorystycznym i we wszystkich znajdziemy teraz nowe ościeżnice okienne – rozwiązanie identyczne, jak w przypadku przyczep. Tegoroczną nowością są też dotykowe panele LCD, które integrują zarządzanie odbiornikami mocy i mogą być rozbudowywane o indywidualne funkcje. Model z alkową (Siesta A55 GS) odchudzono, więc ładowność kampera wynosi teraz aż 700 kg. Egzemplarze na sezon 2016 oferowane są z pakietem wyposażenia All Inclusive. Nabywcy modeli z dopiskiem De Luxe zyskują pakiet dobrodziejstw o wartości 10 tys. euro.
Caravan Salon 2015 (cz. 1) 18

4-travel marki Dethleffs – prezentowany jako prekursor zmian stylistycznych w klasie półintegrali. Wzdłużnie usytuowane do kierunku jazdy łóżko opuszcza się z aerodynamicznie wyprofilowanego dachu.

Bürstner – ulepszenia w cenie
Nieco tylko mniej spektakularnie jawią się doniesienia niemieckiego producenta. Koniec sierpnia br. upłynął pod znakiem bilansu, który pozwala szacować obroty ze sprzedaży w wysokości 270 mln euro. Miniony rok zapisał się sprzedażą ok. 5300 kamperów i 2400 przyczep kempingowych. Prognoza na sezon 2016 jest umiarkowanie optymistyczna. Bürstner spodziewa się wyprodukować i sprzedać 5100 kamperów i 2600 przyczep, co wygeneruje obroty na poziomie 280 milionów euro. Na korektę spodziewanych zysków niewątpliwie będą miały wpływ zapowiedziane inwestycje w park maszynowy – aż 10 mln euro.
Program kempingowy Bürstner składa się z serii 12 kamperów, które w zdecydowanej większości zmodernizowano, nie licząc najmniejszego modelu (City Car), Brevio i koncepcyjnego egzemplarza Brevio Rave, który powstał we współpracy z Ross Design. Największe, bo 6- lub 7-osobowe modele z alkową Argos pokazano z jednym układem wnętrza, acz do końca roku mają przybyć kolejne dwa. City Car bazuje na Ducato (599 cm lub 636 cm) i dedykowany jest 2 lub 3 podróżnym, gwarantując niezłą autonomię na postoju (100-litrowy zbiornik wody). Brevio – nowość sprzed kilku laty, doczekał się nowej konstrukcji tylnego łóżka i oferowany jest teraz z 6 układami wnętrz. Ixeo – top modele w klasie „półintegrali” o długości 7 i 7,5 metra zyskały nowatorski system opuszczanego łóżka, które na czas podróży całkowicie licuje się z podsufitką, więc wysokość wnętrza w tej strefie wynosi aż 198 cm!
- To rewelacyjny pomysł, bo usytuowane wzdłuż do kierunku jazdy, a nie jak dotychczas – w poprzek, gwarantuje, że można je opuścić aż do wysokości poduszek siedzisk w strefie wypoczynku, więc niżej o kilkadziesiąt centymetrów – przybliża rozwiązanie Antoni Gołyszny z firmy Caravans-Mika.
Na ten sezon firma przygotowała też limitowaną serię Ixeo Summer Time, która zyskała na wyposażeniu (dodatki warte 10 tys. euro w dotychczasowej cenie!).
Modele przyczep z 2016 roku to przede wszystkim seria Nova Premio, wyróżniona tak dla podkreślenia faktu, że w standardzie budowane będą z odpornego na gradobicie dachu GRP (przód i tył wykonane są z włókna szklanego). Do wyboru aż 21 układów wnętrz o długości od 6,5 do 7,65 m. Ściany boczne o grubości 28 mm gwarantują dobrą izolację, a nowoczesny i sportowy design wnętrza to wyróżnik wnętrz, które w standardzie wyposaża się w pokaźny zbiornik wody (44 litrów) i chłodziarkę (142 litry). Uwagę zwraca asymetryczna część wypoczynkowa z takim też stołem w Premio 435 TS i 490 TL.

Dethleffs – bezkompromisowość
U Dethleffsa zmiana warty. W miejsce Globe4 debiutuje 4-travel. To też sztandarowy efekt pogłębionych studiów nad aerodynamiką kamperów w połowie zintegrowanych. Miękko poprowadzone linie zabudowy nie ograniczyły swobody ruchów we wnętrzu, a zwłaszcza w opuszczanej z podsufitki sypialni. Konstruktor zrezygnował bowiem z konstrukcji stelaża usytuowanego poprzecznie do kierunku jazdy. Wzdłużnie usytuowany materac (o wymiarach 200 x 140 cm) gwarantuje pokaźną przestrzeń.
Z kolei z wyższej półki cenowej, czyli pośród „integrali”, debiutuje całkowicie nowa seria Esprit. Optymalne wykorzystanie przestrzeni (203 cm wysokości wnętrza) i elegancki design (nawet półki można zamówić z obiciem ze skóry) stanowią synonim bezkompromisowości w kategorii DMC 4,5 tony, inspirowanej top modelami serii XL I. Do dyspozycji podróżnych jest kombinowanej konstrukcji łazienka typu 3D, którą w łatwy sposób powiększymy do wymiarów osobistej strefy wellness, 190-litrowa chłodziarka, 160 litrów wody czystej i 140-litrowy zbiornik na „brudną”, a w tylnej części garaż o ładowności 250 kg.
W programie produkcyjnym ponownie pojawia się model przyczepy Exclusiv. Synonim luksusu prezentowano z wnętrzem uzupełnionym o szlachetne dodatki (m.in. drewno, chromy). Dbałość o detale i funkcjonalność to podświetlane schowki i biała skóra obić tapicerowanych. Dobrze znane przyczepy Beduin doczekały się delikatnego faceliftingu. Z zewnątrz wyróżnikiem są zgrabne okna w kształcie trapezu. We wnętrzach przybyło szlachetnych materiałów. W standardzie znajdziemy np. 7-strefowe materace EvoPoreHRC na wszystkich posłaniach. Do wyboru aż 12 układów wnętrz o długości od 620 cm do ponad osiem metrów.
Caravan Salon 2015 (cz. 1) 19

Kampery Rapido kuszą stylizacją renomowanego rzemiosła meblarskiego, acz nie brak im nowoczesnych rozwiązań. W integrze 9094dF mamy wybitnie skłaniający do relaksu układ siedzisk, a zamiast telewizora – ekran i projektor multimedialny.
Caravan Salon 2015 (cz. 1) 20

Zefiro 274TL ma homologację dla 7 osób (7 miejsc do spania). Na stoisku Roller Team można było też podziwiać Triaca Concept 230. Prace nad kamperem przyszłości trwały od 2012 roku w ramach programu „badania i rozwój” sponsorowanego przez region Toskanii, a zorientowanego na zachowanie eko-równowagi podczas całego cyklu zużycia produktu. Zabudowę wykonano z kompozytu... bazaltowego (!).
Caravan Salon 2015 (cz. 1) 21


Relacja ze stoiska EuropaCampers, która jest częścią grupy Castor
Caravan Salon 2015 (cz. 1) 22

Ilona Borkowska, export manager: Jesteśmy na rynku od 1995 roku, a podczas Caravan Salon wystawialiśmy się po raz trzeci. Grupa Castor projektuje i wykonuje budynki rekreacyjne i mieszkalne, karczmy i gospody w starym stylu. Od 2004 roku oferujemy również elementy do łodzi, jachtów i różnego rodzaju jednostek pływających. Jesteśmy ponadto producentem domków kempingowych, tzw. holenderek. W standardzie oferujemy dwa modele naszych domków mobilnych: C2-24 o wymiarach 3 x 8 m oraz C2-42 o wymiarach 3,7 x 11 m. Kompletnie wyposażone w meble, sprzęt AGD i łazienkę stanowią doskonalą alternatywę dla typowych budynków – zwłaszcza na małych działkach lub na gruntach wynajmowanych pod użytkowanie rekreacyjne. Wychodząc naprzeciw rosnącym wymaganiom branży, prezentowaliśmy w tym roku nowy, wykończony i w pełni wyposażony dom mobilny, gotowy do zamieszkania od zaraz.

Rapido – wreszcie w Polsce!
Francuska firma produkuje rocznie od 2 do 3 tys. kamperów. Aż do Caravan Salon 2015 nie miała swego przedstawiciela w Polsce.
- Podczas targów podjęliśmy kroki, by nasze interesy reprezentowała odtąd firma Camel Camp. Mając na uwadze, że w Czechach mamy dwa punkty dilerskie, potencjał kraju nad Wisłą jawi się wyjątkowo perspektywicznie – wyjawił nam Norbert Waldhausl, Export Manager Rapido.
Najnowsza kolekcja wzbogaciła się o najmniejszy model w pełni zintegrowanych kamperów i najdłuższy, bo 3-osiowy serii 10000 (8,5 metra). 850F ma długość 669 cm i wyróżnia się łóżkiem francuskim umieszczonym niesymetrycznie do kierunku jazdy, co pozwoliło wygospodarować miejsce w tyle zabudowy na oddzielne pomieszczenie WC. Z kolei układ wnętrza z oddzielnymi łóżkami znajdziemy teraz nie tylko w modelu o długości 7,4 metra, ale także w najnowszym 855F (699 cm). Propozycja to ciekawa dla czterech podróżnych, a szczególnie dla dwóch par. Intymność wypoczynku gwarantują kombinowane drzwi przesuwne i uchylne, które w razie potrzeby dzielą zabudowę mieszkalną mniej więcej na dwie równe części, a każdą skomunikowano z osobnymi pomieszczeniami prysznica i łazienki z WC. Wśród „półintegrali” debiutuje 665F z ogrzewaniem marki Alde. Najbardziej rozrosła się seria 6F i 6FF - aż o 3 nowe modele.

Pilote – rośnie eksport
Francuska marka odnotowuje rosnące zainteresowanie swoimi kamperami wśród klientów spoza granic kraju. W 2015 roku udział eksportu ma sięgnąć 40%, a produkcja zamknąć się liczbą 3800 pojazdów.
- Ten rok na polskim rynku to wybitnie duże zainteresowanie „integrami” Pilote, a najpopularniejszy model to G740 – dodaje Mariusz Rogulski z firmy CarGo!
Podczas konferencji prasowej podkreślano walory autorskiej struktury budującej zabudowę. Isotek to aluminiowe profile na krawędziach poszycia, poliestrowy dach i podłoga. Inżynierowie odchudzili kampery. Przykładowo, 7-metrowy, w połowie zintegrowany model P700 ma ładowność od 620 do 660 kg (w zależności od wersji wyposażenia). Program produkcyjny na 2016 rok to ponad 100 modeli o długościach od 5,41 do 7,87 m. Każdy egzemplarz dostępny w sześciu układach wnętrza. Nowością jest P650 – tę 6,5-metrową „półintegrę” okrzyknięto już „ultralekką” w swej kategorii, a w kategorii kampervanów model V540G o długości 541 cm, który w porównaniu do dłuższego o metr modelu V630J szczyci się wybitnie dużą, bo o 9 cm wydłużoną strefą living-roomu dla 4 osób.
 
Laica – zimowy caravaning
Ten rok to kolejna ewolucja dwóch półzintegrowanych modeli Kreos serii 5000 o długości 7,69 m. W 5009 i 5010 podwójna podłoga łączy funkcję izolacyjną i dodatkowego schowka. Trzy z boków podwójnej podłogi pokryte są warstwą włókna szklanego, w celu zwiększenia funkcji izolacyjnej. Specyfikacja zimowa to m.in. zbiorniki ogrzewane przez zwoje podłączone do instalacji grzewczej Alde. 
- Jedną z wielkich zalet podwójnej podłogi jest to, że pozwala na dostęp z zewnątrz, z obu stron. Można tu przechowywać nawet duże przedmioty, takie jak np. sprzęt narciarski, stoły i krzesła, bo wysokość wewnętrzna wynosi nawet 300 mm. Konstruktorzy dzięki dwóm włazom maxi zadbali o wygodny dostęp do podwójnej podłogi od wewnątrz, czyli bez konieczności wyjścia z pojazdu – podkreśla Agnieszka Kajzer z firmy MTM Campery.

Roller Team – prostszy wybór, to tańszy zakup!
W latach poprzednich firma Roller Team odnowiła wszystkie swoje linie produktowe (AutoRoller, Pegaso 2014, Zefiro, Granduca 2013/2014, Magnifico 2013), więc tym razem Włosi skupili się na wprowadzaniu nowych układów wnętrza, wdrożeniu kilku rozwiązań technicznych, odświeżeniu wyglądu zewnętrznego kamperów i... uproszczeniu oferty produktowej.
- Na podstawie analizy zamówień klientów wybrano wyposażenie, które cieszy się największym zainteresowaniem i tak powstał pakiet All Inclusive, oferowany odtąd w standardzie – wyjaśnia Andrzej Wróblewski, szef firmy Camel Camp z Poznania, która jest dilerem prezentowanej marki w Polsce. - Oczywiście cena w pakiecie jest znacznie niższa, niż gdyby zamawiać z listy poszczególne dodatki wyposażenia, więc generalnie koszty zakupu kamperów Roller Team na sezon 2014/2015 spadły. Pakiet All Inclusive zawiera w przypadku pojazdu: klimatyzację manualną, airbag pasażera, tempomat, antenę w lusterku i instalację elektryczną pod radio samochodowe. Zabudowa kempingowa zyskała w standardzie: baterię solarną (120 W), drzwi z moskitierą i oknem, kamerę cofania, listwy łóżka, pokrowce foteli kabiny, a w przypadku układów wnętrza z tylnym łóżkiem – regulację wysokości posłania Flex Speace.
Ponadto, w modelach Granduca, Magnifico i Pegaso montowany jest teraz seryjny zamek centralny drzwi kempingowych oraz zaciemnienie okien przednich firmy Remi.
Spośród najważniejszych zmian technologicznych warto wspomnieć, że producent zdecydował się na całkowitą eliminację drewna z konstrukcji ścian, podłogi i sufitu zabudowy kamperów. Wdrożono też bardzo efektywny system cyrkulacji powietrza we wnętrzu i zoptymalizowano tzw. pakiet zimowy. Z zewnątrz zwraca uwagę odmienne wymodelowanie dachów w modelach w połowie zintegrowanych - zamiast charakterystycznego „garba” w części środkowej, linię dachu poprowadzono z lekkim spadkiem ku tyłowi na całej długości zabudowy. Nowy design kamperów to także kilka smaczków wewnątrz (m.in. ekspres do kawy zintegrowany z zabudową mebli).

Premiera krótszych modeli
Roller Team był dotąd rozpoznawalnym producentem kamperów o długości ok. 7,4 m. W tym roku debiutuje w klasie „półintegrali” poniżej 7 metrów, a z programu produkcyjnego ubywa modeli z alkową.
- Na naszym rynku szczególnym zainteresowaniem cieszą się kampery o długości 6,4 i 6,9 metra. Pierwszy z nich to Magis 94 XT marki Caravans International i Zefiro 294 TL marki Roller Team. Kolejne to Magis 85 XT / Zefiro 285 TL i Magis 64 XT / Zefiro 264 TL. Trzeba bowiem wiedzieć, że wszystkie – Caravans International i Roller Team, powstają w jednej fabryce włoskiego koncernu Trigano i różnica sprowadza się do innej stylizacji wnętrza i oczywiście owego emblematu – dodaje Andrzej Wróblewski z CamelCamp. - Najważniejszą informacją będzie fakt, że wszystkie są do kilku tysięcy euro tańsze od modeli o długości powyżej 7 metrów.
Sztandarową propozycją pozostaje Magis 77 XT / Zefiro 277 TL – „półintegry” o długości 7,3 m z łóżkiem opuszczanym i łóżkiem piętrowym w tylnej części, które homologowane są dla 7 osób i tyle też miejsc sypialnych gwarantują na postoju. W tym sezonie producent pokusił się o zmiany kosmetyczne (m.in. zaokrąglenie szuflad, nowe okleiny mebli i nowe wzory tapicerek).

Relacja ze stoiska firmy Elcamp Traveller, producenta kamperów marki Globe Traveller.
Caravan Salon 2015 (cz. 1) 23

Jacek Jaskot, dyrektor zarządzający: W Düsseldorfie byliśmy po raz drugi. To najważniejsze targi pojazdów kempingowych w Europie, więc obecność tu w roli wystawcy uważamy za obowiązkową. Jesteśmy największym polskim producentem samochodów kempingowych i tym razem prezentowaliśmy nowe modele z serii Globe Traveller. To rodzina kamperów z kategorii van, będąca kontynuacją naszej dotychczasowej serii, znanej na niemieckim rynku pod nazwą Neo Traveller. Dzięki zmienionej strukturze sprzedaży oraz lekko zmodyfikowanej technologii produkcji pojazdy z logo Globe Traveller mogliśmy zaprezentować w nowej, lepszej cenie. Podczas Caravan Salon przedstawiliśmy m.in. nową wersję naszego flagowego pojazdu – Voyager. Zdaniem wszystkich odwiedzających, nasze stoisko nowa bryła kampera jest zdecydowanie bardziej nowoczesna i elegancka, co wyraźnie podkreśla jego przynależność do kategorii premium.

LMC – nielimitowany luksus
Marka ekskluzywnych przyczep i kamperów obchodziła 60-lecie w branży caravaningowej. Ostatnie lata to dynamicznie rosnąca produkcja. O ile w 2013 roku sprzedano 2160 przyczep i 1496 kamperów, to rok później już 3452 (+61%) i 1671 (+11,7%). Tegoroczne szacunki są równie obiecujące, bo firma planuje sprzedaż 4180 przyczep (+ 21,1%) i 1905 kamperów (+14%). Tegoroczne propozycje LMC utrzymano w duchu ulepszeń dobrze sprawdzonych rozwiązań. Przykładowo, w odpowiedzi na sugestie użytkowników powiększono szerokość ościeżnicy drzwi zabudów w kamperach do 700 mm, a tylną kamerę zintegrowano ze spojlerem, co lepiej zabezpiecza ją przed zachlapywaniem. Roczniki modelowe 2016 można zamówić na niskiej ramie Fiata zamiast Al-Ko, co oznacza niższą o 8 tys. euro cenę zakupu. Wspomniany jubileusz to też propozycja limitowanych egzemplarzy przyczep, które kuszą pakietem ponadstandardowego wyposażenia o wartości 3 tys. euro w standardzie.
Caravan Salon 2015 (cz. 1) 24

LMC Explorer SportLine dowodzi, że kamper zintegrowany może mierzyć tylko 599 cm długości i 270 cm wysokości, a jego ładowność sięgać aż 1370 kg.

Rafał Dobrowolski

Zapraszamy na nasz kanał YouTube, na którym opublikowaliśmy materiały filmowe z Caravan Salon 2015. Wystarczy zeskanować kod QR lub wpisać w przeglądarce adres: https://www.youtube.com/channel/UCqWRD3wdUuOIb_Tn4SGXd6w


23.09.2015
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News