artykuły

aktualnosciAKTUALNOŚCI
ReklamaBilbord - Honda agregaty 2024 22.07-31.08 Sebastian

Caravan Salon 2015

Czas czytania 11 minut
Caravan Salon 2015

Aż 590 międzynarodowych wystawców zaprezentuje się na 195 tys. metrach kw. powierzchni wystawienniczej Caravan Salon w Düsseldorfie. Targi rozpoczną się dla publiczności 29 sierpnia i potrwają do 6 września.

Przed odwiedzającymi tereny targowe niełatwe zadanie, bo czeka na nich wyraźnie większa ekspozycja wystawców i towarzyszących imprezie atrakcji. Kto nie wyobraża sobie podróżowania „domem na kołach” bez wędrówek i aktywnego wypoczynku, ten na pewno odwiedzi też odbywające się po sąsiedzku targi turystyki pieszej i trekkingu TourNatur (4.09-6.09).
Po raz 54. Düsseldorf będzie europejską stolicą caravaningu. Caravan Salon to miejsce, w którym swoje nowości prezentują najpopularniejsi producenci w branży, a tegoroczne wydarzenie to niewątpliwy prymat kompaktowych modeli kamperów i przyczep budżetowych. Poprzednie edycje Caravan Salon to ustawicznie rozrastająca się propozycja wśród kompaktowych modeli – mowa nie tylko o kampervanach. Wspomnieliśmy, że przed zwiedzającymi niełatwe zadanie. Z pomocą idzie nam organizator.
- Zwiedzającym zapewnimy nową architekturę przestrzeni targowej, która umożliwi szybszą orientację po interesujących stoiskach, bez konieczności pokonywania długich dystansów – zapewnia dyrektor targów, Stefan Koschke.
Poprzednie edycje Caravan Salon to ustawicznie rozrastająca się propozycja wśród kompaktowych pojazdów turystycznych – mowa nie tylko o kampervanach. Te najmniejsze stanowią idealną propozycję dla bezdzietnych par, ponieważ poza sezonem mogą być używane niczym typowy samochód osobowy. Aby zaspokoić zwiększone zapotrzebowanie na prezentację kolejnych propozycji wśród firm celujących w doposażaniu seryjnych samochodów w akcesoria turystyczne i anonsujących kompletne programy adaptacji takich na cele caravaningowe, stoiska tychże firm znajdziemy teraz w pawilonie nr 15. Z kolei dostawców wyposażenie kempingowego, producentów namiotów i sprzętu outdoorowego ulokowano w pawilonie nr 5, podczas gdy reprezentantów organizacji turystycznych, kempingów i touroperatorów znajdziemy w pawilonie nr 7. Tak jak dotychczas, pawilon nr 13 zdominują producenci rozwiązań technicznych do budowy i wyposażania pojazdów turystycznych – uwagę zwraca tu pokaźne grono międzynarodowych reprezentantów w liczbie 150 firm. Największe grono wystawców – aż 130 producentów przyczep i kamperów zwyczajowo rozgości się w pawilonach od nr 9 do 12, a także w 14, 16, 17. Do zobaczenia aż 2000 modeli!

ReklamaCaravan Salon 2015 1

Prymat lekkich i kompaktowych „domów na kołach” – tak jawią się zapowiedzi większości producentów kamperów i przyczep.

Caravan Salon 2015 2


Program dla całej rodziny
Wzorem poprzednich edycji organizator zadbał o moc atrakcji czekających nas w podcieniach pawilonów i na terenach otwartych. Zaproszone są całe rodziny, bo też w tym roku program animacyjny zaspokoi także potrzeby rodziców z najmniejszymi dziećmi. Prócz całodniowego przedszkola (w programie jest m.in. nauka rzemiosła artystycznego), w okolicach pawilonów nr 11 i 15 znajdziemy Adventure Camp (m.in. ściankę wspinaczkową, dmuchany zamek, trampoliny). Przed pawilonem nr 5 wytyczony zostanie tor testowy dla jazd próbnych skuterami elektrycznymi i takimi też rowerami. Te i inne atrakcje mają skłonić co bardziej wytrwałych do pozostania w Düsseldorfie dłużej. Wszak 4 września rozpocznie się tu kolejna edycja blisko skojarzonych z caravaningiem targów TourNatur. Trekking, turystyka piesza – w sumie 275 stoisk wypełni się nie tylko sprzętem i ekwipunkiem. Program targów to także prelekcje trenerów sportowych i autorów przewodników turystycznych.

U Dethleffsa zmiana warty. W miejsce Globe4 debiutuje 4-Travel. To też sztandarowy efekt pogłębionych studiów nad aerodynamiką kamperów w połowie zintegrowanych.

Caravan Salon 2015 3


Popularność caravaningu w Niemczech...
Zwyczajowo przyjęło się uważać, że najlepszym barometrem koniunktury w naszej branży są raporty i dogłębne studia, którym patronuje najważniejsza bodaj instytucja w Europie. Związek producentów branży caravaningowej (CIVD) reprezentuje nie tylko niemieckich producentów samochodów kempingowych i przyczep. Najnowsza publikacja – Raport 2014/2015, pełna jest wybitnie obiektywnych znamion rosnącego popytu na caravaning. Dość powiedzieć, że w samych tylko Niemczech sprzedaż nowych i używanych pojazdów turystycznych w roku 2014 wzrosła o 10,3% w stosunku do roku poprzedniego, a włączając w to obroty specjalistów od wyposażenia i akcesoriów turystycznych osiągnięto historyczny rekord – 6,62 miliarda euro. Niemieccy producenci odnotowali w tym okresie wzrost produkcji o 7%, sprzedając kampery i przyczepy za kwotę 3,25 miliarda euro. Porównując obroty na rynku wtórnym, ubiegłoroczne transakcje zamknęły się sumą 2,74 miliarda euro (+13,3%). 42 947 – aż tyle zarejestrowano nowych kamperów (+3,8%) i przyczep (+3,2%) w roku 2014. To najlepszy wynik od 9 lat! Rosnący popyt sprawił, że niemieckie fabryki opuściło o 8,1% więcej rzeczonych pojazdów, a eksport wzrósł o 6,8%. Najważniejszymi rynkami zbytu były w roku ubiegłym w kolejności takie kraje, jak: Francja (24,5%), Holandia (22,5%), Norwegia (9,9%), Szwajcaria (8,1%), Szwecja (6,4%), Dania (5,4%), Wielka Brytania (4%), Belgia (3,3%), Włochy (3,1%) i Austria (2,4%). Nic też dziwnego, że nastroje wśród reprezentantów branży są wybitnie dobre. Z badań i ankiet wynika, że aż 73% respondentów spodziewa się zdynamizowania tendencji wzrostowej w roku 2015, a 23% utrzymania wskaźników ekonomicznych na ubiegłorocznym poziomie.

ReklamaCaravan Salon 2015 4

Jedna z ciekawszych premier marki Knaus na sezon 2016. Sport&Fun to m.in. dodatkowe drzwi (towarowe) z tyłu niewielkiej przyczepy i odważna aranżacja wnętrza, które pomieści także... dwa motocykle.

Caravan Salon 2015 5

Caravan Salon 2015 6

Caravan Salon 2015 7


...i w innych krajach UE
Jakie nastroje panują w pozostałych krajach? Ciekawych informacji dostarcza Europejska Federacja caravaningu (ECF). Na wstępie wspomnijmy, że europejski rynek jest drugim po Ameryce Północnej – licząc zarejestrowane kampery i przyczepy, deklarując się udziałem na poziomie 27,4%. W roku biegłym w całej Europie zarejestrowano ponad 137 tys. pojazdów turystycznych – biorąc pod uwagę tylko te nowe, z czego 65 tys. to przyczepy, a 72 tys. to kampery. W porównaniu do roku 2013 ubyło fanów nowych przyczep (-1,9%), a przybyło zwolenników kamperów (+1,1%).

Nadal największym rynkiem dla nowych przyczep pozostaje Wielka Brytania (18,5 tys.), a na kolejnych miejscach są: Niemcy (17,2 tys.), Francja (7,8 tys.), Holandia (5,5 tys.), Szwecja (3,6 tys.), Norwegia (2,4 tys.), Dania (2,2 tys.), Szwajcaria (1,6 tys.), Hiszpania (1,3 tys.), Belgia (1 tys.) i Włochy (0,8 tys.). Nowe kampery najchętniej kupują nadal Niemcy (25,7 tys.), a za nimi plasują się takie kraje, jak: Francja (15,5 tys.), Wielka Brytania (8,7 tys.), Szwecja (4 tys.), Włochy (3,5 tys.), Szwajcaria (3,1 tys.), Belgia (2,9 tys.), Norwegia (2,5 tys.) oraz Holandia, Austria i Hiszpania (po ok. 1,1 tys.). Jak na tle owych doniesień wygląda popularność nowych modeli w Polsce? Konia z rzędem temu, kto potrafiłby zmierzyć się z systemem rejestracji w Polsce na potrzeby caravaningu. Można tylko pokusić się o dywagacje, że najbliżej rok temu było naszemu rynkowi do Słowenii, gdzie zarejestrowano wtedy 140 nowych przyczep i 130 nowych kamperów.

Numer 3 rośnie w siłę
O kim mowa? Adria! Jeszcze szybciej niż wskaźniki na rynku europejskim rośnie sprzedaż modeli słoweńskiego producenta, a w okresie ostatnich dwunastu miesięcy (do II kwartału br.) produkcja wzrosła aż o 11%. Marka Adria Caravan obchodzi 50-lecie i z tej okazji pokusiła się o podsumowanie swej aktywności w branży, bo też według najnowszych danych zajmuje już trzecie miejsce w Europie z liczbą ponad pół miliona sprzedanych przyczep kempingowych i 70 tysięcy sprzedanych kamperów.
- Marka Adria w ciągu ostatnich pięciu lat przeszła różne etapy, od narodzin w 1965 roku przez wyraziste wzrosty w latach 70., okres dojrzałości w latach 80., renesansu w latach 90. W nowy wiek weszliśmy z jasną wizją, ukierunkowaną strategią i sprawdzoną metodologią pracy zespołowej, która obfituje w dziedzinie innowacji – a wszystko to pomimo silnej konkurencji pozwoliło nam osiągnąć niebywałą pozycję na rynku – potwierdza Sonja Gole, general manager Adria Mobil.
Spółka dominująca (Adria Mobil to w sumie 12 spółek-córek, m.in. producenta telefonów – przyp. red.) w 2014 roku wygenerowała 217 mln euro przychodów ze sprzedaży i zysk netto na poziomie 9,37 mln euro.

Propozycja jednego z debiutantów tegorocznego Caravan Salon. Stema GmbH pokaże m.in. przyczepkę turystyczną Blue Man.

Caravan Salon 2015 8


Bürstner i Hymer
Nieco tylko mniej spektakularnie jawią się doniesienia niemieckiego producenta. Koniec sierpnia br. upłynął pod znakiem bilansu, który pozwala szacować obroty ze sprzedaży w wysokości 270 mln euro. Miniony rok zapisał się sprzedażą ok. 5300 kamperów i 2400 przyczep kempingowych. Prognoza na sezon 2016 jest umiarkowanie optymistyczna. Bürstner spodziewa się wyprodukować i sprzedać 5100 kamperów i 2600 przyczep, co wygeneruje obroty na poziomie 280 milionów euro. Na korektę spodziewanych zysków niewątpliwie będą miały wpływ zapowiedziane inwestycje w park maszynowy – aż 10 mln euro.

Lider rynku – marka Hymer, zapowiada premierę kilku konceptów (m.in. Concept study Slide-Out i modularnej zabudowy dla V-klasy), acz największą sensacją może być Hymermobil ML-I, kamper w pełni zintegrowany. Propozycja odczytywana jest – skądinąd słusznie, jako kolejny krok milowym w długiej historii współpracy z koncernem Mercedes-Benz. Sądząc po prapremierze modelu podczas targów CMT w Stuttgarcie, w trakcie Caravan Salon tłumy na stoisku niemieckiego giganta przemysłu caravaningowego są nader pewne. Nie zabraknie też pewnie prezentacji „Lady Camper”. O tuning modelu HymerCar Cape Town pokusiło się tuzin młodych kobiet, wspomaganych przez biuro projektowe Azubi-Projekt.

Trendy na sezon 2015/2016?
Ubiegłoroczne targi Caravan Salon przebiegały pod znakiem promocji sportów wodnych i takich też form wypoczynku. A jeszcze wcześniej wyraźniej promowano pojazdy dzielne w terenie (4x4 i 6x6). Tym razem organizatorzy stawiają na zorientowanego ekologicznie fana „bycia w drodze”. Ubiegły rok zapisał się debiutami pojazdów użytkowych, które stanowiły okazję dla firm karosujących zabudowy turystyczne. W tym roku należy oczekiwać pogłębionych efektów prac na aerodynamiką, zwłaszcza w przypadku kamperów w połowie zintegrowanych.
Wnętrza? Trend kluczowy pozostaje bez zmian – odchudzanie! Szerzej zagoszczą więc ultralekkie formatki z włókien szklanych, a eliminacji połączeń śrubowych i na wkręty towarzyszyć będzie awans technologii klejenia poszyć i wysokiej jakości mebli. Przykład? Sięgająca roku 1924 tradycja meblarstwa sygnowana marką Bürstner zaowocuje nową propozycją odchudzonego stelaża zabudowy, a z konstrukcji nośnej tak przyczep, jak i kamperów drewno zastąpią technologicznie zaawansowane materiały.
Już pobieżny rzut oka na przedpremierowe pokazy dla dilerów każe wnosić, że producenci postarają się też o więcej decymetrów kwadratowych podłogi, zwłaszcza w strefie living-roomu. Na dobre rozgości się indywidualizacja, wszak najprostsza to metoda sprostania gustom wybrednych. Zamiast kilku układów wnętrz, aż kilkanaście. Wspomniany wyżej producent zaproponuje przyczepy Averso aż z 21 układami wnętrz.

Pawilon nr 13 to stoiska wyposażenia technicznego. Na zdjęciu jedna z nowości. Trineo (Sawiko/AL-KO) to pochylnia do automatycznego załadunku skutera, z użyciem elektrycznej wciągarki.

Caravan Salon 2015 9


Carthago, Morelo, Concorde, Phoenix
W klasie kamperów bazujących na podwoziach MAN i Iveco można się spodziewać jeszcze większego blichtru. Luksusowa klasa „domów na kołach” to prymat szlachetnego drewna, kamienia i aluminium. Frapująco zapowiada się prezentacja na stoisku Carthago. Mowa o koncepcji 3-in-1-Flexibad. Z przecieków prasowych można wnioskować, że zamysł projektantów ma łączyć przyjemność snu, ergonomii korzystania z kuchni i... czegoś dużo bardziej intymnego, niczym zaproszenie do „wygodnego łóżka marzeń”.
Na pewno warto odwiedzić stoisko firmy Morelo. W Schlüsselfeld (Niemcy) dopiero od 2010 roku produkuje się luksusowe kampery o DMC 7,49 tony. Modele Palace i Palace Liner znajdują coraz pokaźniejsze grono oddanych fanów, skoro w roku 2013 wyjechało ich 189, a rok potem już 260. 176-osobowa załoga krótko przed targami wyprodukowała 750. egzemplarz.
Ciekawie będzie też porównać wysiłki inżynierów ze stajni Concorde i Phoenix. Obaj producenci znani są z nieprzejednanej rywalizacji, obaj też mają swoich reprezentantów w Polsce.

Morelo – niemiecka marka wyrasta na poważną konkurencję w klasie luksusowych kamperów o DMC do 7,49 tony. Na zdjęciu tegoroczny model Palace Novel.

Caravan Salon 2015 10


Kampervany
Koniecznie zawitajmy na stoisko marki Westfalia. Producent zapowiada wzbogacenie programu produkcyjnego o kolejne pojazdy o wysokości mniejszej niż 2 metry. Jules Verne i Kepler – powstały na bazie furgonów (odpowiednio: Mercedes Vito i Volkswagen T6). Koncepcja projektantów ma dowodzić wysokiego kunsztu w anonsowaniu samochodów kompaktowych odpowiednich do codziennego użytku, których właściciele nie muszą wcale rezygnować z komfortu typowego dla „rasowych” samochodów kempingowych.
Tegoroczne wydarzenie to bezprecedensowy prymat kompaktowych modeli. Premierę będzie miał tu kamper City Car na bazie Ducato – pierwszy taki marki Bürstner w klasie kamperów o długości 599 cm. Rodzina Ixeo zyska na wyposażeniu, a w Brevio docenimy cenne centymetry długości posłań i więcej miejsca dla np. skuterów.
Knaus/Tabbert zapowiada debiut Vaniano – światową prapremierę pierwszego kampervana z wysokim dachem GRP Bawaria Camp. Unikalność zabudowy ma dotyczyć też konstrukcji opuszczanego łóżka, które powiększa nocleg na pokładzie dla w sumie 4 osób.

Rafał Dobrowolski


24.08.2015
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News