
Korzystacie z usług touroperatorów? Raczej nieskwapliwie, skoro ok. 400 z nich (stan na koniec czerwca br.) ma problem z uregulowaniem swoich zobowiązań. Okazuje się bowiem, że Polacy chętniej wybierają wypoczynek w kraju, a ci, którzy mimo wszystko decydują na podróż z touroperatorem, coraz częściej są niezadowoleni – reklamację złożył już co piąty turysta.
Z danych BIG InfoMonitor wynika, że biura podróży są winne przedsiębiorcom prawie 8 mln zł. Ta kwota od końca maja wzrosła z 4 mln zł. Z uregulowaniem zobowiązań problem ma blisko 400 firm.
Ze względu na zagrożenie terroryzmem w państwach będących dotychczas ulubionymi miejscami letniego wypoczynku zdecydowana większość Polaków postanowiła spędzić w tym roku wakacje w kraju. Z badania „Wyjazdy Polaków” przygotowanego przez ARC Rynek i Opinia dla BIG InfoMonitor wynika, że tylko 1/3 rodaków rozważała wyjazd zagraniczny, z czego zaledwie niecałe 4% poza Europę. Dla biur turystycznych oznacza to spore utrudnienia.
– Ograniczyliśmy zasięg wyjazdów, jesteśmy dużo ostrożniejsi, a to powoduje, że rzadziej wybieramy się do biur podróży wertować ich ofertę. Nie jeździmy już do Afryki, zamarł ruch do Tunezji, Egiptu, dużo mniej jest chętnych na wyjazd do Turcji. Jeśli jest mniej klientów, to jest też trudniej działać i to sprawia, że biura podróży mają kłopoty – mówi agencji Newseria Biznes Halina Kochalska, rzeczniczka prasowa BIG InfoMonitor.
Z danych BIG InfoMonitor wynika, że na koniec czerwca problemy z regulowaniem zobowiązań miało 399 firm turystycznych. Łącznie są one winne innym przedsiębiorcom ponad 7,9 mln zł.
– Trzeba ostrożnie wybierać firmę, w której kupujemy wyjazd, bo może się to skończyć siedzeniem na walizkach na lotnisku zamiast nad basenem – ostrzega H. Kochalska. – Biura podróży starają się wybrnąć z trudnej sytuacji. Widać, że po zeszłorocznych obawach związanych z sytuacją gospodarczą Grecji wzrasta ruch do tego kraju. Wyjeżdżamy do Bułgarii, Albanii, Czarnogóry. Biura turystyczne szukają nowych miejsc, nie tak drogich jak Europa Zachodnia, gdzie też można ciekawie i miło wypocząć.
Z usług biur podróży korzysta regularnie około 20% rodaków, a 33% robi to sporadycznie. Eksperci radzą, by przed wyborem oferty biura podróży upewnić się, że działa ono legalnie, co można sprawdzić w Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych, np. na stronie Ministerstwa Sportu i Turystyki. O kondycji touroperatora można się dowiedzieć z „Raportu o przedsiębiorcy” wydawanego przez BIG InfoMonitor – do tego potrzebny jest tylko NIP firmy.
To nie koniec problemów biur podróży. Coraz więcej turystów wie, że może się domagać zwrotu pieniędzy, jeśli warunki wyjazdu nie pokrywały się z ofertą touroperatora. Polacy najczęściej skarżą się na warunki zakwaterowania, położenie hoteli i wyżywienie. Jak wynika z badania, już co piąta osoba korzystająca z biura podróży złożyła choć raz reklamację na usługi touroperatora, większość z pozytywnym skutkiem.
– Z naszych badań wynika, że co piąty Polak, który podróżuje z touroperatorami, zdecydował się choć raz na złożenie reklamacji. Ich efekty są zachęcające – ponad połowa uzyskała odpowiedź zgodną z oczekiwaniami, która zakończyła się otrzymaniem gratyfikacji finansowej za niedogodności, jakich zaznali na wyjeździe