Podstawową zaletą przyczep kempingowych jest mniejszy koszt zakupu i większy komfort pobytu w porównaniu do kamperów tej samej wielkości. Największą wadą natomiast jest zakaz przebywania pasażerów w środku w czasie jazdy. Użytkowanie ich wiąże się także z odpowiednio dobranym samochodem, większym zużyciem paliwa, utrudnionym manewrowaniem, pogorszeniem bezpieczeństwa jazdy i ograniczeniem widoczności z tyłu pojazdu.
Jakie są rodzaje przyczep? Wszystko zależy od tego, jakie kryterium podziału wybierzemy. Możemy je kwalifikować według rozmiaru, wagi, ceny, przeznaczenia, a nawet liczby oś. Zacznijmy więc może od tego ostatniego kryterium, bo tu podział będzie najprostszy. Większość przyczep kempingowych to pojazdy jednoosiowe. Dzięki temu łatwiej nimi manewrować. Oczywiście, jeśli konstrukcja przyczepy, jej długość i waga, tego wymagają, producent opiera przyczepę o ramę z dwiema osiami. Przykładem takiej długiej, dwuosiowej przyczepy jest chociażby słynna Adria Astella.
Skoro o Astelli mowa, zacznijmy podział przyczep kempingowych od tej właśnie kategorii.
Domki mobilne
Największe przyczepy kempingowe, które swoimi rozmiarami i układem wewnątrz raczej przypominają kawalerkę niż przyczepę, są coraz częściej wybierane przez klientów. Oferują maksymalną wygodę, natomiast oczywiście ciągnięcie takiej przyczepy wymaga dużej wprawy i doświadczenia kierowcy oraz bardzo mocnego auta. Ceny też zazwyczaj nie są niskie.
Klasyczne przyczepy kempingowe
Podstawowe wyposażenie przyczepy (podobnie jak w kamperze) obejmuje: miejsca noclegowe i wypoczynkowe, aneks kuchenny oraz łazienkę z toaletą. Najważniejszym wskaźnikiem przy doborze przyczepy jest liczba miejsc noclegowych, które decydują o komforcie bytowania. Najczęściej spotyka się modele 2- ,3- ,4- i 5-osobowe, ale są też przyczepy przeznaczone dla większej liczby osób. Kolejnym wyznacznikiem komfortu przebywania w przyczepie jest powierzchnia użytkowa. Biorąc pod uwagę dostępne przyczepy, należy wyróżnić jednostki: małe (od 2,8 m do 4,2 m długości), średnie (od 4,2 m do 5,5 m) i duże (powyżej 5,5 m). Nikogo już nie dziwią wielkie, dwuosiowe konstrukcje o powierzchni powyżej 20 metrów kwadratowych, których długość przekracza nawet 11 metrów. Duża liczba miejsc noclegowych i wysoki komfort wyposażenia decydują o zwiększającej się długości nadwozia. Wybór dużej przyczepy wiąże się jednak z obowiązkiem posiadania samochodu dużej mocy (często też prawa jazdy B+E), a także największymi kosztami podczas wynajęcia lub zakupu takiej przyczepy.
Przyczepy lekkie
Kategoria lekkich przyczep kempingowych dotyczy pojazdów z DMC na poziomie 750 kilogramów. To małe przyczepy, oferujące ograniczoną przestrzeń, natomiast odwdzięczające się niewielkimi wzrostami zużycia paliwa podczas holowania. Co nie mniej ważne, do prowadzenia takiego zestawu (samochód + przyczepa) nie potrzebujemy dodatkowych uprawnień - wystarczy prawo jazdy kat. B, gdzie łączne DMC takiego zestawu z przyczepą lekką może wynosić nawet 4250 kg. Taka waga zestawu z przyczepą inną niż lekka będzie wymagać już dodatkowych uprawnień.
Oto produkowany w Polsce przykład przyczepy lekkiej - Tomplan.Przyczepy terenowe
W ostatnich latach duże zainteresowanie wzbudzają przyczepy terenowe. Są mniejsze lub większe, natomiast ich kluczową zaletą jest możliwość przemieszczenia się w trudnym terenie, nawet po bezdrożach. Przyczepy mają wysoki prześwit, terenowe opony, wzmocnioną konstrukcję. Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej o takich pojazdach sprawdźcie na przykład ofertę firmy Camppas.
Przyczepy składane
Ciekawym rozwiązaniem konstrukcyjnym są przyczepy o zmiennych wymiarach. Elementy konstrukcyjne wykonane są na stałe z materiałów sztywnych, a niektóre części przyczepy, jak np.: dach, podłoga i ściany boczne – są ruchome. W niektórych modelach (np. Hymer Eriba) cała lub pewna część dachu podnoszona jest do góry, aby zwiększyć wysokość przyczepy i przestrzeń bytową. Do krawędzi podnoszonej części dachu przymocowana może być wysokiej jakości tkanina (wodoszczelna) stosowana przy budowie namiotów i przedsionków. Wtedy pod podnoszonym dachem można swobodnie stanąć, a nawet umieścić dodatkowe łóżko dla dzieci.
Przyczepy namiotowe
To modele rozkładane, które po rozłożeniu swoim wyglądem przypominają namiot rozbity na samej tylko przyczepie lub na przyczepie i częściowo na ziemi. Cała konstrukcja zbudowana jest z nowoczesnych i wodoszczelnych materiałów, z których wykonano ściany boczne i dach. Oprócz wyposażenia mieszkalnego dość ciekawie prezentuje się wyposażenie gospodarcze, ze stołem, zestawem kuchennym, szafkami i pojemnikami gospodarczymi. Dodatkową zaletą jest możliwość stosowania przystawek gospodarczych w części przedsionkowej.
P. Łukaszewicz, W. Witkowski