artykuły

abc-caravaninguABC CARAVANINGU
ReklamaBilbord - bookingcamper zacznij zarabiac

Specyfika opon do kampera

Czas czytania 4 minuty
Specyfika opon do kampera

Zanim wyruszysz w trasę kamperem, warto pomyśleć o odpowiednim ogumieniu, które na trasie może mieć kluczowe znaczenie, głównie pod względem bezpieczeństwa. Kiedy należy wymienić opony na nowe i jaki typ ogumienia będzie najlepszy?

Kiedy należy wymienić opony?
Jednym z kluczowych elementów wpływających bezpośrednio na komfort jazdy są opony. Jeśli po szczegółowych oględzinach zauważyłeś, że bieżnik jest już mocno zużyty, to znak, że opony należy wymienić. Objawy, których nie można lekceważyć, to wybrzuszenia i pęknięcia, nie tylko na bieżniku, ale również na bokach takiej opony. W takiej sytuacji prowadzenie kampera będzie trudniejsze, a nasze bezpieczeństwo zagrożone. Zachowanie takiej opony jest zupełnie nieprzewidywalne, zwłaszcza przy tak masywnym rodzaju pojazdu.

Jak czytać oznaczenia?
Prócz ogólnych parametrów związanych z odpowiednią wielkością opony, należy przede wszystkim zwrócić uwagę na indeks nośności. Jest to parametr określający, z jakim maksymalnym obciążeniem można jechać. Pozostaje jeszcze indeks prędkości, który powinien być dobrany zgodnie ze specyfikacją naszego pojazdu. Aby właściwie dobrać oponę, należy sprawdzić, jaka jest całkowita masa kampera. Dla przykładu, jeśli kamper łącznie z wyposażeniem waży około 4 ton, wówczas najlepszym wyborem będzie ogumienie z indeksem nośności 116. Indeks ten określa, że nacisk maksymalny, jaki może zostać położony na jedną oponę wynosi 1250 kg (należy pamiętać, że przemnażamy 4 razy, co da nam łączny wynik 5000 kg maksymalnego obciążenia). Podczas zakupu nie warto oszczędzać na oponach, ponieważ zbyt mały indeks może z łatwością uszkodzić oponę i doprowadzić do niebezpiecznej sytuacji na drodze w najmniej odpowiedniej sytuacji.

ReklamaSpecyfika opon do kampera 1
Jaki typ opon będzie najlepszy do kampera?
Kolejną ważną decyzją, którą będzie trzeba podjąć, to wybór typu opon do pojazdu. Najbardziej popularnym i jednocześnie najtańszym rozwiązaniem jest założenie opon typu Cargo – takich, które w swoim założeniu są przeznaczone do samochodów dostawczych. Są one tańsze od tych dedykowanych do kampera, ale czy tak samo bezpieczne? Żeby wykazać różnice pomiędzy oponami, wzięliśmy pod lupę dwie pozornie identyczne opony firmy Michelin: model Agilis – przystosowany do samochodów dostawczych, oraz model Agilis Camping – dedykowany kamperom.

Obie opony w procesie produkcji wykorzystują technologię Durable Contact Path, która zapewnia o wiele lepszą przyczepność. Dodatkowo zastosowano w tym ogumieniu 8 tarcz ochronnych umieszczonych na bokach, aby zapewnić odporność na otarcia. Warto przy tym podkreślić, że w zasadzie na tym kończą się właściwości obu modelu Agilis. Wersja Camping posiada dodatkowo wzmocnioną konstrukcję korpusu, dzięki czemu można zastosować w niej większe ciśnienie niż w klasycznej oponie. Podnosi to nie tylko komfort jazdy, ale zapewnia również utrzymanie pożądanego ciśnienia przez dłuższy czas. Duże różnice znajdziemy również w bieżniku. Opona ta jest o 20% mocniej ponacinana, a także ma aż 30% więcej lamelek. Wpływa to pozytywnie na przyczepność i pozwala na jazdę w trudnych warunkach atmosferycznych. Zastosowane technologie powodują również, że w momencie, gdy auto stoi i jest nieużywane, ogumienie nie zużywa się tak szybko, jak w przypadku opony typu Cargo (przykładowo zniekształcenia spowodowane dłuższymi postojami poza sezonem).

ReklamaŚT2 - biholiday 06.03-31.05 Sebastian
Jak widać, opony campingowe dają realne korzyści i wpływają bezpośrednio na komfort i bezpieczeństwo. Za model Agilis Camping będzie trzeba zapłacić około 150-200 zł więcej – czy w takim wypadku warto dopłacić? Zdecydowanie tak, ponieważ właściwości opony sprawiają, że jest ona wyborem nie na jeden, a przynajmniej na kilka sezonów.

Artykuł powstał we współpracy ze specjalistami z Oponeo.pl



Administrator08.02.2017 zdjęć 3
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News