artykuły

abc-caravaninguABC CARAVANINGU
ReklamaBilbord - caravaningfestival 24.03-11.05 Sebastian

Prędkość. Ile można, ile warto

Czas czytania 6 minut
Prędkość. Ile można, ile warto

Z jaką prędkością możemy poruszać się po polskich i europejskich drogach, gdy podróżujemy z przyczepą? A z jaką, gdy jedziemy kamperem – dużym lub małym? Warto to wiedzieć, by uniknąć mandatu w kraju i zagranicą.

Zacznijmy od naszego kraju, w którym obowiązuje ustawa “Prawo o Ruchu Drogowym”. O dopuszczalnych prędkościach mówią artykuły 19, 20 i 21. Trzeba się w nie wczytać, by znaleźć “naszą” prędkość. Dlatego, dla większej przejrzystości, ujęliśmy interesujące nas dopuszczalne prędkości w formę tabeli:

Prędkości dopuszczalne samochodów z przyczepą i kamperów [km/godz.]

(na podstawie Art. 20 Prawa o Ruchu Drogowym)

Samochód. z przyczepą lub kamper


Obszar - droga
Samochód z przyczepąKamper o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tKamper o dopuszczalnej masie całkowitej ponad 3,5 t
Obszar zabudowanyna obszarze zabudowanymw godzinach 5.00 – 23.00505050
  W godzinach 23.00 – 5.00606060
 w strefie zamieszkania 202020
Poza obszarem zabudowanymNa autostradzie 8013080
 Na drodze ekspresowej dwujezdniowej 8011080
 Na drodze ekspresowej jednojezdniowej i drodze dwujezdniowej o przynajmniej dwóch pasach ruchu dla każdego kierunku 8010080
 Na pozostałych drogach 709070

Jak widać, ustawodawca stworzył przepisy dość dyskryminujące szczególnie właścicieli kamperów o masie całkowitej powyżej 3,5 tony. Dlaczego mają oni jeździć po autostradach z maksymalną prędkością 80 km na godzinę?! Autobusy mogą jechać tam 100 km na godzinę, a kamper nie... Doprawdy, trudno zrozumieć, czym kierowano się, wprowadzając tak restrykcyjny zapis.

ReklamaPrędkość. Ile można, ile warto 1
Warto zapytać, czy nie stoi to w sprzeczności z artykułem 19 “Prawa o ruchu Drogowym”, punkt 2, podpunkt 1:

“Kierujący pojazdem jest obowiązany:

1) jechać z prędkością nieutrudniającą jazdy innym kierującym; […]”.

Jak tu nie utrudniać jazdy innym, gdy musimy się wlec osiemdziesiątką? Pytanie oczywiście jest retoryczne.

Mniej kontrowersyjny jest przepis mówiący o podróżowaniu autostradą z taką z samą prędkością - z przyczepą. Jednak dlaczego na pozostałych drogach (czyli mówiąc kolokwialnie “poza miastem”) można jechać tylko siedemdziesiątką, podczas gdy inni użytkownicy mogą jechać 20 km szybciej? Czy jest to prędkość “nieutrudniająca jazdy innym kierującym”? Uważamy, że te przepisy są nieżyciowe. Na prostych odcinkach dróg “przyczepowcy” powinni mieć takie same prawa, jak inni użytkownicy dróg. Tym bardziej, ze jeżdżą ostrożniej (wiozą przeważnie rodziny) i na pewno nie będą szarżować ani tego prawa nadużywać. Czy czyta to ktoś z decydentów?

Prędkość. Ile można, ile warto 2

Za granicą

Dopuszczalne prędkości w różnych europejskich krajach są zróżnicowane. Warto zauważyć, że w wielu z nich, zestawy samochód plus przyczepa mogą poruszać się z taką samą prędkością, jak samochody osobowe. W poniższej tabeli podajemy dozwolone prędkości w krajach europejskich oraz – co też się może przydać – telefony alarmowe na policję i pogotowie.:

ReklamaPrędkość. Ile można, ile warto 3
PaństwoDopuszczalne prędkości samochodów osobowych: miasto / drogi krajowe / autostradyDopuszczalne prędkości samochodów z przyczepą : miasto / drogi krajowe / autostradyDopuszczalne prędkości kamperów: miasto / drogi krajowe / autostradyTelefony alarmowe: policja / pogotowie
Austria
 
50/100/13050/80/100Do 3,5 t jak osobowe, pow. 3,5t 50/70/80144/133
Belgia
 
50/90/120jak osoboweDo 3,5 t jak osobowe, pow. 3,5t 50/60/90100/101
Bułgaria
 
50/90/120
 
50/70/100Do 3,5 t jak osobowe, pow. 3,5t jak osobowe z przyczepą150/166
Chorwacja50/80/13050/80/80Jak osobowe94/92
Czechy50/90/13050/80/80Do 3,5 t jak osobowe, pow. 3,5t 50/80/80155/158
Dania50/90/11050/70/70Do 3,5 t jak osobowe, pow. 3,5t 50/70/70112
Finlandia50/100/12050/80/8050/80/80112/10022
Francja
 
50/90/130jak osoboweDo 3,5 t jak osobowe, pow. 50/80/9017/17
Grecja
 
50/90/120jak osobowejak osobowe166/100
Hiszpania
 
50/90/12050/80/9050/80/100091/092
Holandia
 
50/90/12050/80/80Do 3,5 t jak osobowe, pow. 3,5 t 50/80/80112

Irlandia
 
48/96/11248/80/80jak osobowe999
Luksemburg
 
50/90/12050/75/90Do 3,5 t jak osobowe, pow. 3,5 t 50/75/90112/113
Niemcy
 
50/100/bez ograniczeń50/80/80Do 3,5 t 50/100/100112/110
Norwegia
 
50/80/9050/80/90Do 3,5 t jak osobowe, pow. 3,5 t 50/80/90112/113
Portugalia
 
50/90/12050/80/80Do 3,5 t jak osobowe, pow. 3,5 t 50/80/90115
Słowacja
 
60/90/13050/70/100Do 3,5 t jak osobowe, pow. 3,5 t 60/80/80155/158
Słowenia
 
50/80/13060/80/80Do 3,5 t jak osobowe, pow. 3,5 t 60/80/80112/113
Szwajcaria
 
50/80/12050/80/80Do 3,5 t jak osobowe, pow. 3,5 t 50/80/80144/117
Szwecja
 
50/70-110/90-11050/80/80Do 3,5 t jak osobowe, pow. 3,5 t 50/80/90112
Turcja
 
50/90/13050/80/13050/80/130112/155

Węgry
 
50/80/12050/70/80Do 3,5 t jak osobowe, pow. 3,5 t 50/70/80105/107
Wielka Brytania
 
48/96/11248/80/96jak osobowe999/112
Włochy

 
50/90/13050/70/80Do 3,5 t jak osobowe, pow. 3,5 t 50/70/80112

Warto dodać, że u naszego zachodniego sąsiada możemy poruszać się z przyczepką po autostradach szybciej (100 km na godzinę), jeżeli zdobędziemy niemiecki przegląd TUV. Ten przegląd możemy też od pewnego czasu uzyskać w Polsce u koncesjonowanych przedstawicieli.

Aby otrzymać TUV musimy spełnić kilka warunków: pojazd ciągnący musi mieć ABS, waga zestawu nie może przekraczać 3.5 t, a przyczepa musi być wyposażona w stabilizator jazdy, amortyzatory na osi, opony z oznaczeniem minimum 120 km/h i nie starsze niż 6 lat (czy ktoś ma w swojej przyczepie starsze? Jeśli tak, to niech koniecznie zmieni, nawet jeżeli nie zamierza ubiegać się o TUV!).

Prędkość. Ile można, ile warto 4

“Dyszel” uczy pokory

  • Jazda z przyczepą czy kamperem, zwłaszcza gdy przekracza się 100 km/h , jest niebezpieczna – pisze na forum Karawaning.pl użytkownik “mirabel”. – Sami wiecie, jakie patenty mamy na dachu i że czasami zapomnimy zamknąć szyberdach, czy zdjąć antenę. Zimą bardzo niebezpieczne są płaty zlodowaciałego śniegu. Tak więc osobiście odradzam dawanie w rurę z przyczepą, bo może być nieszczęście albo coś uszkodzimy – przestrzega. Zwraca również uwagę na inne aspekty:
  • – Zastanawiam się też nad wytrzymałością mocowania budy do podwozia i przy jakiej prędkości, czyli ciśnieniu z przodu i podciśnieniu z tyłu, coś trzaśnie. Kolejny aspekt, to ekonomia, bo zwiększenie prędkości z 80 km/h do 100 km/h, to nieproporcjonalnie większe zużycie paliwa, nie wspomnę o stabilności zestawu na koleinach lub nagłym manewrze.


Tak więc, drodzy Caravaningowy, jeźdźmy rozważnie i nie szarżujmy. Tym bardziej, że jak na tym samym forum pisze “roger”, komentując post o tym, że warto jeździć z prędkością poniżej 100 km na godzinę: - Hmm przepraszam, że tak nieśmiało zapytam: to są tu tacy, co jeżdżą szybciej...? Oczywiście z ogonem. Bo jeśli są, to do pierwszego razu, kiedy “dyszel” nauczy pokory... oby bez ofiar.


Oprac. Dariusz Wołodźko


Administrator17.09.2010
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News