NASZ TEST

2 miesiące temu  30.05.2018, ~ Administrator   

Pickupy z napędem na cztery koła, kiedyś oferowane w Europie kojarzyły się z prostymi i surowymi samochodami przeznaczonymi do pracy w trudnych warunkach terenowych. Wyposażone były najczęściej w proste silniki Diesla o stosunkowo nie dużej mocy, które połączone z prostym terenowym zawieszeniem na resorach, trzęsły niemiłosiernie swoich pasażerów. Pojęcie komfortu było dla tych aut czymś zupełnie nie znanym ponieważ podróżujący byli upchani w ciasnych kabinach. Na szczęście te czasy minęły a terenowe pickupy bardzo ewaluowały przez ostatnie lata. Co ciekawe coraz więc producentów, decyduje się na wprowadzenie tego typu samochodu do swojej oferty. Nissan NP300 Navara, który zadebiutował na naszym rynku w 2016 roku, to typowyna pierwszy rzut oka pikap z podwójną, pięciomiejscową kabiną i skrzynią ładunkową, zbudowany na solidnej ramie. Postanowiliśmy sprawdzić Navarę, testując ją w mieście na twardej drodze i w prawdziwym terenie.

Navara jest projektem globalnym i zawsze dobrze się sprzedawała na wielu rynkach od Azji i Australii, przez Europę, po obie Ameryki (tam jako Frontier). Japońska firma ma duże doświadczenie w projektowaniu pikapów i samochodów terenowych opartych na ramie. Co ciekawe Nissan nie poszedł utartą ścieżką, tylko bardzo dokładnie zbadał zachowanie swoich klientów użytkujących poprzednie generacje Navary. Okazało się, że coraz więcej właścicieli pickupów w wersji z podwójną kabiną używa ich do szeroko pojętej rekreacji i że gdzieś zaciera się mit o typowo użytkowym charakterze tych samochodów. Pikapy coraz częściej wożą na swoich pakach sprzęt sportowy, motocykle, quady, holują łodzie czy duże przyczepy kempingowe. Wyposażone w akcesoria podnoszące ich zdolności terenowe oraz przeróżne systemy i zabudowy świetnie sprawdzają się jako auta wyprawowe. Dzięki tym badaniom i obserwacjom poszczególne wersje nadwozia różnią się od siebie konstrukcją tylnego zawieszenia. Typowo robocze odmiany z krótką pojedynczą kabiną oraz tzw. przedłużaną King-Cab (1,5 kabiny) są wyposażone w tradycyjne resory piórowe. Wersje Navary z kabiną podwójną zwaną Double-Cab wyposażono w sztywny most, który prowadzony pięcioma drążkami i resorowany sprężynami śrubowymi. Efekt? Nowa Navara jeździ jak duży terenowy SUV z nadwoziem zamkniętym. Tył nie podskakuje na nierównościach, nie wpada też w charakterystyczne dla pustych pickupów „wibracje”. Przednie zawieszenie oparte na podwójnych wahaczach dobrze wybiera wszelkie nierówności nie przenosząc ich do kabiny. Jak na pikapa zestrojenie zawieszenia jest raczej drogowe i jest sztywniejsze niż u konkurencji.
Sam kokpit tak bardzo przypomina ten znany z crossovera Nissana X-Trial, że jadąc Navarą kompletnie zapominamy, że jest to jak by nie było samochód użytkowy. Deska rozdzielcza została wykonana z miękkich materiałów stosowanych w samochodach osobowych. Bardzo wygodne fotele wykończone skórzaną tapicerką i duża tylna kanapa potęguje tylko to wrażenie. Mimo sporych gabarytów nadwozia, samochód był niezwykle zwrotny jak na pikapa, co bardzo przydaje się w mieście i oczywiście terenie. Testowany egzemplarz wyposażony był w system kolorowych kamer 360o wraz z czujnikami cofania, system kontroli zjazdu i ruszania pod górę oraz autonomicznego hamowania awaryjnego. Poziom wyposażenia pikapów, rośnie z roku na rok ponieważ fani jazdy w terenie, którzy chcą kupić fabrycznie nowy samochód 4x4, coraz częściej decydują się na zakup pikapa. Oferta nowych prawdziwych terenówek z zamkniętym nadwoziem z każdym rokiem maleje, sam Nissan nie oferuje na rynku europejskim już Terrano, Pathfindera czy Patrola.

Inżynierowie Nissana wiedzą że, do jazdy w prawdziwych ciężkich warunkach, idealnie sprawdza się prosty układ 4x4 z dołączanym "na sztywno" napędem przedniej osi (w stosunku 50:50) oraz reduktorem. Takie rozwiązanie doskonale sprawdza się w terenie i jest mniej podatne na przeciążenie. W połączeniu z dużym prześwitem nawet jazda w głębokich i nierównych koleinach nie była dla Navary żadnym problemem. Nissan dzielnie pokonał trasę przez stary kamieniołom, wielokrotnie w pełni otwierając zawieszenie na „wykrzyżach”. Mimo seryjnych „uniwersalnych” opon nie było problemów z trakcją. Navara wyposażona była w 100% blokadę tylnego mostu a ewentualny montaż opon typu AT zwiększył by jeszcze możliwości jazdy w terenie tego pikapa.  Prosty układ sztywnego napędu bez międzyosiowego mechanizmu różnicowego uniemożliwia jazdę z napędem na 4 koła po przyczepnej twardej nawierzchni. I tu z pomocą przychodzi zaawansowana technologia systemów stabilizacji jazdy i hamowania takich jak VDC czy EBD, w które została wyposażona Navara. Systemy cały czas pilnują aby przy zmieniających się warunkach na drodze samochód był stabilny nawet na śliskich łukach i włączonym napędzie tylko na tylne koła. Napęd na cztery koła można włączać w czasie jazdy z prędkością do 100 km/h. Pokrętło sterujące napędem jest łatwo dostępne a cały układ działa bardzo szybko. Navara wyposażona była w automatyczną 7-biegową skrzynię biegów. Skrzynia działa bardzo płynie i jest dobrze zestopniowana z silnikiem. Poszczególne biegi przełączane są bez szarpnięć, z szybkim ich redukowaniem też nie ma problemu. Silnik Navary o pojemnosci 2,3l i mocy 190 KM (450 Nm) to konstrukcja koncernu Renault-Nissan, którą znajdziemy również w dostawczym Renault Master. Silnik bardzo sprawnie napędza ten duży pojazd, jest dodatkowo niezwykle elastyczny. Osiągi nowej Navary, patrząc na tą klasę aut, pozytywnie zaskakują - 10,8 s do 100km/h i prędkość max. 180km/h to bardzo dobre wyniki. Średnie spalanie z autostrady, jazdy miejskiej i tej w terenie w Nissanie oscylowało wokół 9,5l/100km. Navara może holować przyczepę hamowaną o maksymalnej masie całkowitej wynoszącej 3,5t.
 
Nie można oczywiście zapominać o skrzyni ładunkowej, która w Navarze ma długość 157 cm i jest to na tą chwilę rekord w tym segmencie średnich pikapów z kabiną D/C. Ładowność Navary przekracza lekko 1t. Celowo nie opisujemy otwartej paki Navary - każdy może zmodyfikować pickupa według swoich indywidualnych potrzeb. My zamontowaliśmy bagażnik na dwa rowery, wykorzystując częściowo oryginalny system mocowania ładunku. Rynek oferuje multum akcesoriów do pikapów takich jak plastikowe wykładzino-kuwety zwane „wanną”, płaskie pokrywy wykonane z aluminium lub laminatu, wysokie dachy typu ”hard top” dostępne w wielu kształtach i konfiguracjach. Na wielu rynkach Navarę można zamówić także jako podwozie do zabudowy. Takie specyfikacje najczęściej wykorzystywane są jako pojazdy specjalne i zabudowywane są kontenerami lub skrzynią platformą pod konkretne zamówienie czy przetarg. 

Trzeba przyznać, że inżynierowie i projektanci wykonali ogromną pracę aby nowa Navara jeździła możliwie dobrze tak jak duże terenowe SUV-y. Nowa NP300 Navara, dzięki swej innowacyjnej konstrukcji tylnego zawieszenia, poprawiającego trakcję i wygodę, oraz licznym systemom bezpieczeństwa jest pikapem uniwersalnych i bardzo nowoczesnym. Nie dziwi fakt, że to właśnie inżynierowie Mercedesa wybrali ją jako bazę dla Klasy X, która powstaje na tej samej taśmie w fabryce Nissana w Barcelonie.

Podstawowe dane techniczne:

  • Długość: 5330 mm
  • Szerokość (z lusterkami): 2085 mm
  • Wysokość: 1840 mm
  • Przestrzeń ładunkowa (wewnątrz): długość 1578mm, szerokość (max) 1560mm, wysokość burty 474mm
  • Rozstaw osi: 3150 mm
  • Silnik: wysokoprężny Common Rail 2.3 dCi BiTurbo, moc 190 KM
  • Moment obrotowy: 450 Nm przy 2000 obr./min
  • Skrzynia biegów: 7-biegowa automatyczna
  • Prędkość maksymalna: 180 km/h
  • Pojemność zbiornika paliwa: 73 litrów
  • Zawieszenie: Przednie - wielowahaczowe, kolumnowe / Tylne - wielowahaczowe, sprężynowe
  • Hamulce: Przednie tarczowe wentylowane / tylne tarczowe
  • Masa własna: 2006 kg
  • Dopuszczalna masa całkowita przyczepy z hamulcem: 3500kg
  • Koła: 255/60R18
  • Średnie spalanie: około 9 litrów w cyklu mieszanym
  • Cena: od 139 000 zł (wersja TEKNA 7 A/T dCi 190 KM)

GALERIA ZDJĘĆ

Nissan NP300 Navara dCi 190
Nissan NP300 Navara dCi 190
Nissan NP300 Navara dCi 190
Nissan NP300 Navara dCi 190
Nissan NP300 Navara dCi 190
Nissan NP300 Navara dCi 190
Nissan NP300 Navara dCi 190
Nissan NP300 Navara dCi 190
Nissan NP300 Navara dCi 190
Nissan NP300 Navara dCi 190
Nissan NP300 Navara dCi 190
Nissan NP300 Navara dCi 190

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 0

  • 0
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony