artykuły

Wszystko o branży caravaningowej w jednym miejscu Wszystko o branży caravaningowej w jednym miejscu
ReklamaBilbord - bookingcamper zacznij zarabiac

Fiat Professional i jego nowości

Czas czytania 14 minut
Fiat Professional i jego nowości

Na niemieckim CARAVAN SALON (27.08-04.09.2016) nie mogło zabraknąć również marki Fiata Professional z szóstą edycją bestsellerowego Ducato – idealną bazą pod zabudowę dla wszystkich amatorów turystyki rekreacyjnej. Wiele wariantów nadwozia, kubiczny i regularny kształt przestrzeni ładunkowej, mocna rama oraz łatwość prowadzenia uczyniła z niego wzorzec dla wszystkich europejskich producentów samochodów kempingowych.

Już od momentu powstania, tj. od ponad 35 lat, Ducato pozwala urlopowiczom cieszyć się nieograniczoną wolnością, co przekłada się na bezpośredni kontakt z naturą oraz luksus wyboru, kiedy i gdzie się zatrzymać, czyli wszystkim tym, co decyduje o rosnącej popularności spędzania wakacji w samochodach kempingowych. W 2016 roku sektor ten pobije wszelkie rekordy sprzedaży, a Fiat Professional nie pozostanie z tyłu, ponieważ liczba sprzedanych baz pod zabudowy Ducato osiągnie swój rekord.

Jedyna baza pod zabudowy stworzona specjalnie pod kampera
W Düsseldorfie pokazane zostały 4 bazy pod zabudowy kamperów, od wersji z krótkim rozstawem osi, po różne warianty z kabinami ze specjalnym, obniżonym podwoziem. Samochody wystawiane na Caravan Salon wyróżniały się ponadto bogatą gamą doskonałych, praktycznych funkcjonalności, dzięki którym Ducato jest świetną bazą pod zabudowę kamperów, począwszy od multimediów, poprzez czujniki parkowania, aż po obrotowe fotele kapitańskie.
To tylko niewielka namiastka tego, co oferuje niezwykła gama specjalnych baz pod zabudowę kamperów Ducato, najszersza i najbardziej kompletna w swojej kategorii, z kombinacją 5 wariantów rozstawu osi, 6 wariantów długości i 4 wersji silnikowych. W sumie, z połączenia różnego typu nadwozi, ładowności i jednostek napędowych, może powstać rekordowa liczba 600 specyficznych wersji samochodów kempingowych.

ReklamaFiat Professional i jego nowości 1
To nie wszystko: gama przeznaczona pod zabudowy kamperów została dodatkowo rozszerzona od momentu wprowadzenia szóstej generacji Ducato, dzięki wprowadzeniu niezwykle przydatnych technologii, które spotkały się z entuzjastycznym przyjęciem:
•  tylne zawieszenie z materiałów kompozytowych celem obniżenia masy własnej;
•  ładowność do 4,4 tony w wersji Maxi, jako bazy pod kampera;
• 16-calowe felgi dostępne w wersji standardowej Ducato, na zamówienie również felgi aluminiowe;
• wzmocnienie przedniego zawieszenia dla wersji kampera o wysokiej masie całkowitej;
• nowy sposób montażu tylnego zawieszenia AMC AIKoAL-KO (z produkcji SEVEL) celem dalszego obniżenia masy własnej pojazdu.

W pierwszym półroczu 2016 roku Ducato było najlepiej sprzedającym się samochodem w Europie w kategorii pojazdów od 2,8 do 4 ton, w tym kampery; marka osiągnęła rekordową sprzedaż na wielu rynkach europejskich, a szczególnie na najważniejszym rynku kontynentu, czyli w Niemczech, gdzie odnotowano ponad 16 600 sprzedanych samochodów (o 14% więcej w porównaniu z tym samym okresem 2015).

Wiele cech na „tak”
Następujące po sobie, poszczególne generacje modelu przyczyniły się do zmiany i poprawy nawyków podróżujących kamperami oraz ich doświadczeń, dzięki bardziej konkretnym rozwiązaniom, odpowiadającym różnorakim aspektom życia w samochodzie kempingowym. Szósta generacja modelu stanowi dzisiaj najlepszą odpowiedź na wymagania związane z jakością prowadzenia, komfortem, bezpieczeństwem, osiągami, zużyciem paliwa i poszanowaniem środowiska.
ReklamaFiat Professional i jego nowości 2
Wszystkie innowacje dotyczące silników przyczyniają się do ugruntowania cech Ducato, które od wielu lat przemawiają na korzyść tego samochodu: kubiczny, regularny kształt przedziału ładunkowego, w której każdy centymetr jest wykorzystany w przemyślany sposób tak, aby przeznaczyć jak najwięcej miejsca na ekwipunek potrzebny na wakacje. Ducato ma także doskonałą średnicę skrętu, co pozwala na każdego rodzaju manewr. Kompaktowy przód i kabina pasażerska mają niewielki zwis przedni, który sprzyja łatwiejszemu manewrowaniu pojazdem i pozwala zoptymalizować miejsce na część „mieszkalną” w samochodzie.
Kolejną mocną stroną modelu jest również niezrównany komfort: bezpieczna i wygodna jazda, doskonała widoczność, wygodne fotele kapitańskie z wbudowanymi zagłówkami, regulowana kierownica i hydrauliczne wspomaganie kierownicy. Nadwozie jest wyjątkowo wyważone, a specjalnie zaprojektowane zawieszenia zapewniają niezawodność i bezpieczną, dynamiczną jazdę we wszystkich warunkach.
Nie brakuje licznych urządzeń bezpieczeństwa aktywnego i pasywnego, dających poczucie pełnego bezpieczeństwa. Wreszcie, Ducato spełnia podstawowy wymóg związany z życiem „na czterech kółkach”: może pochwalić się doskonałą ergonomią charakteryzującą się tym, że każdy przycisk jest intuicyjnie usytuowany w zasięgu ręki i z łatwością można uzyskać dostęp do usług obsługiwanych ze smartfonu czy tabletu.
Ducato oferuje wyposażenie dostępne w samochodach wyższej klasy oraz nowoczesny design. Stylistyka nadwozia powstała na bazie nowoczesnego wzornictwa, które w połączeniu z koncepcją prawdziwego, lekkiego samochodu dostawczego, daje silne wrażenie dynamizmu, bezpieczeństwa, jakości i wytrzymałości.
Nowy model Fiata Professional stanowi rozwinięcie koncepcji „wzornictwa powiązanego z funkcjonalnością”, która od zawsze charakteryzuje ten model. Wśród nowości na pierwszy plan wysuwa się możliwość zindywidualizowania estetyki samochodu poprzez wprowadzenie licznych rozwiązań: dwa różne kolory osłony chłodnicy, dolna osłona zderzaka, reflektory z wbudowanymi światłami jazdy dziennej oraz felgi aluminiowe 16".

Ducato: nowe silniki Euro 6
Technologia, która charakteryzuje jednostki napędowe Ducato, jest najlepszym przykładem pracy włożonej w wydajność i ochronę środowiska. Posiadające homologację Euro 6 silniki wzbogacone są o technologię Low Pressure EGR (LPEGR), która wychwytuje spaliny za DPF i przez obwód niskiego ciśnienia wysyła je do komory spalania. Dzięki temu systemowi uzyskiwane są dwie korzyści: zmniejszenie emisji tlenku azotu NOx, dzięki niższej temperaturze spalania oraz oszczędność paliwa spowodowana większą wydajnością turbiny. Technologia LPEGR nie wymaga dodatkowego zbiornika ani uzupełniania AdBlue®.
Wszystkie silniki z gamy Ducato zapewniają wysoki moment obrotowy przy niskich obrotach i gwarantują oszczędne spalanie paliwa, a to bardzo istotny element dla kierowców kamperów. Gama silników Multijet2 jest w stanie rozwinąć moc od 115 do 180 KM.
Dwulitrowy silnik Multijet2 115 to najbardziej ekonomiczna i przyjazna dla środowiska jednostka napędowa z gamy, idealna dla kamperów van. Dysponuje 115 KM oraz momentem 290 Nm, a w porównaniu do poprzedniego Euro 5+ zużycie paliwa jest mniejsze o 6%. Jednostka napędowa dostępna jest z nową, sześciostopniową skrzynią biegów, również w wersji z kierownicą z prawej strony.
Silnik Multijet2 130 2,3 litra to bestseller, idealny dla średnich rozmiarów kamperów: jest łatwy w prowadzeniu w każdych warunkach, dzięki maksymalnemu momentowi obrotowemu 320 Nm osiąganemu już przy 1800 obrotach/min. Jest to idealne rozwiązanie do jazdy mieszanej: zwinny w ruchu, doskonały na długich dystansach. Również w tym przypadku, w porównaniu z wcześniejszą wersją, zużycie paliwa spada o 3%.
Dzięki usprawnieniom wprowadzonym do Multijet2 150 o pojemności 2,3 litra, silnik ten idealnie pasuje również do wersji bazowych pod budowę kamperów. Maksymalny moment obrotowy osiąga 380 Nm przy 1500 obrotach/min. Również w tym przypadku, w porównaniu z wcześniejszą wersją Euro 5+ zużycie paliwa zredukowane jest o 3%.
Wreszcie, dostępny jest mocny silnik Multijet2 180 o pojemności 2,3 litra, idealnie nadający się do kamperów o dużych rozmiarach i masie oraz dla kierowców poszukujących najlepszych rozwiązań pod względem osiągów. Oferuje takie same poziomy momentu obrotowego i mocy jak wcześniejszy silnik 3,0 (czyli 180 KM i 400 Nm), ale spala około 20% mniej paliwa. Jest to doskonały wynik uzyskany dzięki serii interwencji innowacji mających na celu poprawę aerodynamiki sprawności turbosprężarki, wał korbowy silnika wykonany został ze specjalnej stali, wzmocniono też tłoki i zastosowano pompę paliwa o zwiększonym zasięgu wydajności.

Pozostałe istotne nowości to: dostępny na zamówienie nowy, wzmocniony alternator, który zmniejsza o 10% czas ładowania akumulatora, a w silnikach Multijet2 150 i 180, nowe dwumasowe koło zamachowe, które gwarantuje mniejsze drgania i tym samym lepszy komfort jazdy i podróżowania.
 
Zrobotyzowana skrzynia biegów Comfort Matic
Fiat Ducato w każdej wersji wyposażenia ma w standardzie sześciostopniową, manualną skrzynię biegów. Jako alternatywa, dostępna jest dla silników 130 MultiJet2, 150 MultiJet2 i 180 MultiJet2 zrobotyzowana skrzynia biegów Comfort Matic, posiadająca specjalny tryb dla kamperów oraz automatyczny tryb zapewniający jeszcze spokojniejszą jazdę.
Pod względem technicznym, skrzynia biegów składa się z tradycyjnego przeniesienia napędu, w którym układ sterowania manualnego zastąpiono siłownikami uruchamianymi elektronicznie za pośrednictwem „TCU”. Skrzynia dysponuje 6 biegami (plus wsteczny), pracującymi zarówno w trybie całkowicie automatycznym (z mapowaniem i przełożeniami regulowanymi w zależności od konkretnego zastosowania Ducato), jak i w manualnym trybie sekwencyjnym. W trybie manualnym kierowca może dowolnie wybierać przełożenie, korzystając z dźwigni zmiany biegów typu „joystick” na desce rozdzielczej. Oczywiście, nie ma w tym przypadku pedału sprzęgła.
Obok automatycznego i manualnego trybu, przycisk „Up” na desce rozdzielczej służy optymalizacji zmiany biegów w trybie automatycznym podczas jazdy z pełnym załadunkiem i na wzniesieniach, zapewniając najwyższą wydajność silnika w każdej sytuacji.
Dzięki Comfort Matic jazda jest nie tylko spokojniejsza, ale również bardziej ekonomiczna, ponieważ redukcja zużycia paliwa wynosi aż 5%.
Wszystkie wersje wyposażenia Ducato posiadają wskaźnik zmiany biegów GSI, sugerujący kierowcy najkorzystniejszy moment zmiany biegu celem optymalizacji pracy silnika.
 
Systemy bezpieczeństwa i wspomagania jazdy
System elektronicznej stabilizacji toru jazdy (ESC) działa w sytuacjach awaryjnych podczas gwałtownych manewrów pojazdu i dostępny jest w całej gamie baz pod kampera. ESC jest wzbogacone o kolejne systemy bezpieczeństwa, m.in. system zapobiegania dachowaniu, aby zwiększyć komfort i zapobiec przemieszczaniu się ładunku; system kontroli ładunku (LAC), który w celu adaptacji parametrów działania ESC kontroluje położenie środka ciężkości w czasie rzeczywistym; system wspomagający ruszanie pod górę Hill Holder; system przeciwpoślizgowy (ASR); system przeciwdziałający utracie przyczepności kół podczas hamowania silnikiem (MSR); elektroniczny system wspomagania hamowania (EBA) oraz system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania ABS z elektronicznym rozdziałem siły hamowania (EBD) na cztery koła, umożliwiający kontrolę nad pojazdem w każdej sytuacji drogowej.
Na zamówienie Ducato może zostać wyposażone w dodatkowe systemy wspomagania jazdy.
 
Innowacyjne usługi oferowane przez Mopar
Ewolucja Ducato nie dotyczy jedynie wyposażenia technicznego. Dzięki współpracy z Mopar, marką odniesienia w zakresie akcesoriów, usług, Obsługi Klienta i oryginalnych części zamiennych do samochodów marek FCA, Fiat Professional jest blisko każdego klienta w nowym, jeszcze szerszym wymiarze.
24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, użytkownik kampera może zadzwonić na specjalną Infolinię lub wezwać pomoc drogową, mając do dyspozycji jednego z dwudziestu ambasadorów marki, mającego ogromną wiedzę na temat produktu i gotowego służyć pomocą, rozmawiając z nim w jego języku, i przede wszystkim, umiejącego szybko rozwiązać problem, współpracując w razie potrzeby z odpowiednimi zaangażowanymi działami firmy.
Dwudziestu ambasadorów marki uczestniczy w licznych szkoleniach i kursach, aktualizując na bieżąco swoją wiedzę i bierze udział w najważniejszych targach branżowych, aby poznać z bliska świat kamperów i ich użytkowników.
Z kolei Dział Obsługi Klienta współpracuje ściśle z pomocą drogową oraz z warsztatami: każdy użytkownik kampera może liczyć na pomoc drogową wykonującą naprawy na drodze, która dotrze do niego w 44 różnych krajach oraz na informację telefoniczną dotycząca sposobu i czasu naprawy. Dział Obsługi Klienta służy też pomocą warsztatom w zakresie diagnostyki i przyspieszenia dostaw części zamiennych.
Rozszerzona gwarancja Mopar Vehicle Protection „Maximum Care Camper”, zaprezentowana dwa lata temu, to program umożliwiający wydłużenie gwarancji producenta na części mechaniczne i elektryczne Ducato, w różnych opcjach dotyczących czasu trwania i przebiegu, dostępny na głównych rynkach zgodnie z obowiązującymi przepisami lokalnymi.
Nowa usługa, która wkrótce dołączy do istniejącej gamy, nazywa się Conciergerie i zostanie zaprezentowana w ostatnim kwartale br. w Niemczech, Francji i Wielkiej Brytanii, a następnie w 2017 roku zostanie rozszerzona na pozostałe rynki europejskie. Klient finalny otrzyma serie dodatkowych usług w pierwszych dwóch latach od momentu zakupu kampera zabudowanego na bazie Ducato z silnikiem Euro 6: informacje turystyczne, wyszukiwanie parkingów i kempingów, środków transportu i dokonywanie rezerwacji w restauracjach.

Born to be professional
Gama Fiat Professional, całkowicie odnowiona w ciągu niespełna dwóch lat, stanowi dzisiaj idealną odpowiedź na potrzeby związane z transportem w każdym segmencie; oferuje każdy typ nadwozia, ładowności i pojemności ładunkowej; zapewnia różne warianty rozstawu osi, długości i wysokości; może poszczycić się mocnymi i oszczędnymi silnikami zasilanymi różnymi rodzajami paliwa (benzyna, olej napędowy, LPG i metanCNG).
Jednym z nowych modeli z pełnej gamy produktowej Fiat Professional jest Talento (segment 2P LCV). Samochód ten wyróżnia się wszechstronnością i możliwością dostosowania do różnych wymagań użytkowników, ale także swoją nazwą Talento, która nawiązuje zarówno do ładowności modelu, jak i do historycznej jednostki miary pieniądza. Powstaje w ten sposób funkcjonalny samochód, który podkreśla pracę, czas i pieniądze przedsiębiorców i który skupia się na ich rzeczywistych potrzebach.
Jeśli chodzi o stylistykę nadwozia, Fiat Talento wyróżnia się kompaktowym i bardzo proporcjonalnym wyglądem. Wysunięta do przodu przednia szyba dobrze współgra z krótką maską pojazdu, dzięki czemu uzyskujemy okazały i dynamiczny przód. Stylistyka opiera się na prostych i czystych poziomych liniach, zgodnie z nowymi wytycznymi modeli Fiata Professional, które podkreślają dużą szerokość samochodu, a co za tym idzie – jego możliwości ładunkowe, dobrze uwypuklone przez kubiczny kształt przedziału ładunkowego, a także dynamikę i poczucie stabilności. Do cech wyróżniających nowy model należą: zderzak przedni w trzech wariantach (czarnym, częściowo lakierowanym lub w kolorze nadwozia), górny grill oraz listwy boczne w kolorze czarnym lub srebrnym, pozioma listwa górnego grilla w kolorze srebrnym. Na zamówienie dostępne są światła do jazdy dziennej w technologii LED, wbudowane w zderzak. Dopełnieniem wyglądu Fiata Talento są kołpaki 16" oraz felgi aluminiowe 17" (szare o wzorze diamentu lub czarne matowe).
Wnętrze Fiata Talento zostało tak zaprojektowane, aby zapewnić maksymalny komfort oraz doskonałą ergonomię, o czym świadczą profilowane siedzenia oraz optymalne położenie kierownicy i przycisków sterujących, dzięki którym codzienna podróż jest bardziej relaksująca i bezpieczna.
Elegancja i dbałość o detale to cechy charakterystyczne wszystkich trzech wersji wnętrza, dostępnych w zależności od poziomu wyposażenia: „Carbon Black”, z czarną deską rozdzielczą i tapicerką, „Techno Silver”, z czarną deską rozdzielczą oraz profilami zestawu wskaźników w kolorze srebrnym i wreszcie „Living Brown” z czarnobrązową deską rozdzielczą oraz profilami w błyszczącej czerni z chromowanymi elementami wykończenia.
Talento jest dostępny w dwóch wersjach rozstawu osi i dwóch ładownościach (1000 lub 1200 kg) oraz oferuje do wyboru cztery jednostki napędowe: Multijet 1,6 turbo o mocy 95 KM, Multijet 1,6 turbo o mocy 120 KM, Ecojet S&S 1,6 Twin Turbo o mocy 125 KM i momencie obrotowym 320 Nm oraz Ecojet S&S 1,6 Twin Turbo o mocy 145 KM i momencie obrotowym 340 Nm.

Fiat Talento wystawiany podczas Salonu w Düsseldorfie był o długim rozstawie osi i obniżonym dachu; został zaprojektowany specjalnie do ekskluzywnego transportu pasażerów, oferując sześć skórzanych foteli, obrotowe fotele w drugim rzędzie, podłogę z szynami i poszyciem z ABS, prezentując w ten sposób całą swoją wszechstronność.
Talento jest również przystosowany do zabudowy do celów rekreacyjnych i przeznaczony dla poszukujących samochodu odpowiedniego do przewozu pasażerów i towarów w tygodniu, a który w weekendy czy wakacje „zamienia się” w samochód rekreacyjny.

W trudniejszy teren
Innym nowym produktem jest Fullback, najnowszy pick-up, wyposażony w silnik turbodiesel Common Rail o pojemności 2,4 litra oferujący dwa poziomy mocy: 150 KM i moment obrotowy 380 Nm lub 180 KM i moment obrotowy 430 Nm. Aluminiowy blok silnika nadaje jednostce lekkości, a turbosprężarka o zmiennej geometrii, wyposażona w chłodnicę powietrza doładowanego (intercooler), zapewnia maksymalną wydajność. Dostępne są również dwa rodzaje przekładni: sześciostopniowa, manualna skrzynia biegów albo pięciostopniowa przekładnia automatyczna.
Gama składa się z 3 rodzajów nadwozia (podwozie do zabudowy, przedłużona kabina oraz podwójna kabina) oraz różnych dwóch poziomów wyposażenia, co ma na celu zaspokojenie wszystkich potrzeb użytkownika.
Standardowy poziom wyposażenia jest bardzo bogaty i obejmuje: ABS z EBD, TSA (system stabilizacji toru jazdy przyczepy), LDW (system ostrzegania przed zjechaniem z pasa ruchu), siedem poduszek powietrznych (przednie, boczne, kurtyny oraz kolanowa dla kierowcy). Fullback może być również bazą dla samochodu rekreacyjnego dla tych, którzy pragną pokonywać najbardziej niedostępne wakacyjne szlaki w pełnym spokoju, dzięki  dedykowanej sieci serwisowej dostępnej w całej Europie.

Fiat Professional jest Oficjalnym Sponsorem i Sponsorem Tytularnym trzech najważniejszych etapów Mistrzostw MXGP, angielskiego, belgijskiego i włoskiego.  Fullback jest dostępny w wersji 4x2 (z napędem tylnym) i 4x4 4x4 (z napędem integralnym na wszystkie koła). To ostatnie wyposażenie jest z pewnością odpowiedniejsze dla osób, które w swojej pracy muszą pokonywać drogi z dala od wytyczonych szlaków. Wszystkie wersje 4x4 są wyposażone w elektroniczny selektor wyboru trybu napędu, który pozwala na wybór napędu 4x4 na stałe lub dołączanego.

Oprac. JZ



Administrator07.10.2016 zdjęć 3
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News