Przyczepy kempingowe z uwagi na swoje gabaryty wymagają nieco większej uwagi podczas jazdy, bowiem są pojazdami dość podatnymi na gwałtowne zmiany kierunku jazdy, podmuchy wiatru itp. AL-KO od wielu lat rozwija technologię, która ma zwiększać bezpieczeństwo jazdy z przyczepą. Jednym z elementów odpowiadających za bezpieczeństwo jazdy jest AL-KO ATC.
Każdy kierowca prowadzący zestaw z przyczepą kempingową zapewne ma świadomość faktu, że przyczepę kempingową nietrudno wyprowadzić z toru jazdy chociażby podczas silnych podmuchów wiatru, naporu powietrza przy wyprzedzaniu ciężarówek czy wyjazdu z korytarza osłoniętego ekranami dźwiękochłonnymi. Dzięki zastosowaniu zaczepu kulowego ze stabilizatorem jazda jest już bezpieczniejsza, ponieważ sprawny stabilizator stara się zapobiegać nieskrolowanym ruchom, ale tylko w pewnym zakresie. Jeżeli przyczepa, która osiągnęła lub przekroczyła tzw. prędkość krytyczną zacznie się kołysać i wężykować, nie jest w stanie sama się uspokoić, a to z kolei powoduje bardzo niebezpieczną sytuację na drodze. W ekstremalnych sytuacjach kierowca nie ma ani czasu ani możliwości, by walczącą z prawami fizyki przyczepę ustabilizować. Wówczas często kończy się to wypadkiem. Czysto teoretyczne sposoby na opanowanie takiego zachowania przyczepy są tematem wielu rozmów, a nawet sporów.
AL-KO Trailer Control, w skrócie ATC, który podobnie jak ESP w samochodzie rejestruje ruchy wahadłowe osi przyczepy kempingowej za pomocą czujnika przyspieszenia poprzecznego i eliminuje niebezpieczne zachowania przyczepy popularnie zwane wężykowaniem.
AL-KO Trailer Control można instalować we wszystkich przyczepach kempingowych zbudowanych na podwozu AL-KO wyprodukowanych od 1998 roku. Szeroko rozumiany system, czyli komplet czujników, elektronika oraz silnik elektryczny do uruchamiania hamulców mieszczą się niewielkiej obudowie, którą instaluje się w pobliżu osi przyczepy. ATC jest wpinany w instalację elektryczną skrzynki przyłączowej przyczepy i co ważne - musi być podczas jazdy stale zasilany, zatem do połączenia przyczepy z samochodem wymagane jest złącze 13 pin z odpowiednim źródłem zasilania.
Warto również dodać, że po wpięciu wtyczki do gniazda haka holowniczego w samochodzie system ATC przeprowadza test działania. W trakcie testu jeden raz uruchamia hamulce i sprawdza prawidłowość działania systemu. Po pozytywnie wykonanym teście zamontowana w pobliżu urządzenia najazdowego dioda pokazuje gotowość systemu i świeci na zielono. Kolor czerwony oznacza, że system jest z jakiegoś powodu nieaktywny.
Podsumowując, AL-KO ATC to trochę jak strażnik podróży – działa w tle, a Ty możesz cieszyć się spokojną jazdą. Bez względu na doświadczenie w jeździe z przyczepą kempingową, ten system to świetna inwestycja w bezpieczeństwo. No bo kto by nie chciał mieć spokojnej głowy na drodze, prawda? W końcu lepsza kontrola to mniej stresu, a więcej radości z podróżowania.
Foto: AL-KO Vehicle Technology